FACTORS THAT INFLUENCE SMES' PERCEPTIONS ABOUT THE IMPORTANCE OF PREPARING FINANCIAL STATEMENTS (CASE STUDY AT A BICYCLE SHOP IN SURAKARTA AND SUKOHARJO)

Rukmini Rukmini, LMS Kristiyanti, M Fachri Naufal Barokah

Abstract

Various problems that are still faced by Micro, Small and Medium Enterprises (MSMB) are in utilizing the use of financial statements. The inability to practice accounting is the main factor that causes problems and triggers MSMB failure in developing their business. This study aims to determine: (1) the effect of business size on MSMB perception on the importance of financial statement preparation, (2) the effect of time on MSMB perception on the importance of financial reporting, (3) the influence of educational background on MSMB's perception of the importance of preparing financial statements, (4) the effect of business size, length of business, educational background on MSMB's perception on the importance of preparing financial statements. The results of this study indicate that (1) there is no positive effect on the scale of the company on the use of accounting information. Evidenced by a regression coefficient of 0.222, the value of t is greater than t table 1.258, and the significance value is 0.210 (0.210> 0.05). (2) there is a positive influence of accounting knowledge on the use of accounting information. Evidenced by a regression coefficient of 0.188, the value of t is greater than t table 4.629, and significant value of 0.000 (0.000 <0.05). (3)) there is a positive influence on MSMB owner's perception of accounting from the use of accounting information. Evidenced by a regression coefficient of 0.453, the value of t is greater than t table 5.521, and significant value of 0,000 (0,000 <0.05). (4) there is a positive influence on the perception of SME owners about accounting, accounting knowledge, and company scale on the use of accounting information. Evidenced by the F value greater than t table (44,947> 2.67), and a significant value of 0,000 (0,000 <0.05).

Keywords: Effect of business size, length of business, educational background on perception, the importance of preparing financial statements.

Full Text:

PDF

References

Abrory,2014.Faktor-Faktor yang mempengaruhi kebutuhan standar akuntansi keungan (SAK) bagi usaha kecil dan menengah (UKM) (Studi Kasus pada UKM Marmer / Onix Di Kabupaten Tulungagung)

Andriani, Lilya, Anantawikrama Tungga Atmadja dan Ni Kadek Sinarwati. 2014.Analisis penerapan pencatatan keuangan berbasis SAK ETAP pada usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) (Sebuah Studi Intrepetatif Pada Peggy Salon).

Anggrayni, L. (2014). Menelusuri Persepsi Pelaku Usaha UMKM atas Penggunaan Laporan Keuangan. Skripsi.Universitas Negeri Gorontolo.

Astiani,Yulia. (2017). Pengaruh persepsi pelaku usaha mikro kecil dan menengah tentang akuntansi, dan skala usaha terhadap penggunaan informasi akuntansi. Skripsi. Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Baridwan, Zaki. 1992. Intermediate Accounting, Edisi7. Yogyakarta : Cetakan Pertama, BPFE.

BPS. 2006a. Analisis Profil Prusahaan/ Usaha provinsi Jawa Tengah Tahun 2006. Semarang : Salemba Empat

Diyana, Ita Yustian Free, 2017. Analisis pengelolaan keuangan usaha mikro kecil dan menengah (Studi Kasus Pada Asosiasi Batik Mukti Manunggal Kabuupaten Sleman). Skripsi. Yogyakarta; Universitas Sanata Dharma.

Handayani, 2009, Analisis Perancangan dan Penerapan Akuntansi pada UKM Artagalantina

Ikatan Akuntan Indonesia. 2009.Standar Akuntansi Keuangan Entitas Tanpa Akuntabilitas Publik. Jakarta: Salemba Empat.

Khaidir, Mohammad, 2013, Persepsi para Pelaku UMKM (Usaha Kecil dan Menengah) Terhadap Penerapan Akuntans Di Desa Porame Kecamatan Kinovaro Kabupaten Sigi.

Krisnaditya, A. (2013). Persepsi Pelaku UMKM atas Tujuan Laporan Keuangan. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.

Kristian, C. (2010). Pengaruh Skala Usaha, Umur Perusahaan, Pendidikan Pemilik terhadap Penggunaan Informasi Akuntansi pada UMKM di Kabupaten Blora. Skripsi. Universitas Negeri Semarang

Mansyur, 2012, Persepsi Pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah Atas Penggunaan Laporan Keuangan (Studi Empiris pada UMKM Mitra Binaan PT.Telkom Indonesia, Tbk Wilayah VII KTI).

Munawir, S., M., M., Akuntan. (2002). Akuntansi keuangan dan Manajemen. Yogyakarta: BPFE.

Putra, Hermon Adhy dan Elisabeth Penti Kurniawati. 2012. Penyusunan laporan keuangan untuk usaha kecil dan menengah (UKM) berbasis akuntansi keuangan entitas tanpa akuntabilitas public (SAK ETAP).

Reeve, J.M. dkk. (2011). Pengantar Akuntansi. Jakarta: Salemba Empat.

Soemarso. (2004). Akuntansi Suatu Pengantar. Jakarta: Salemba Empat.

Sugiyono. (2007). Statistika Untuk Penelitian. Jakarta: Alfabeta.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Undang- Undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2008 tentang Usaha Mikro, Kecil dan Menengah.

Sekaran, Uma, dan Bougie Roger. 2006. Research Methods for Business–A Skill BuildingApproach. USA: John Wiley & sons, Inc.

Zahri, Mustafa Rifan. 2014. Faktor-faktor yang mempengerahui persepsi pengusaha tentang pentingnya pelaporan keuangan dengan Pjumlah kredit serta prospek implementasi SAK ETAP ( Studi Empiris pada UMKM di Kabupaten Boyolali ).

https://www.academia.edu/18287924/PROPOSAL_PENELITIAN_baru file:///C:/Users/ASUS/Downloads/Documents/132114119_full.pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.