DECISION IN PURCHASING USED IMPORT CLOTHES IN SURABAYA

Arwita Dwi Andriani, Christina Menuk Sri Handayani

Abstract

The trend of fashion business development in Surabaya is growing rapidly, not only in new fashion, but also imported secondhand fashion. Although there are still different views on imported used clothes due to health and hygiene factors, there are still people in Surabaya who make use of imported clothes to fulfill their primary needs. The expected goal of this research is to determine the decision to use imported used clothing in Surabaya. Consumers who buy imported used clothes in Surabaya will act as the study population, with an infinite population type and the sample taken from 105 people. The data were collected using a questionnaire which was then tested for validity and reliability. Before testing the hypothesis, a classical assumption test and regression analysis is carried out first. The results show that the decision to use imported used clothing in Surabaya is influenced by lifestyle, product quality and price.

Full Text:

PDF

References

Afriyadi, A. D. (2019). RI Banjir Baju Bekas Impor.

Andri Tri Setiawan, A. F. D. dan B. S. (2018). Pengaruh Gaya Bisnis. 65(1).

Assauri, S. (2015). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Data, C. (2018). Trade in Second-Hand Clothing-Scale and Impact. Retrieved October 7, 2020, from Trade in Second-Hand Clothing-Scale and Impact website: https://www.commonobjective.co/article/trade-in-second-hand-clothing-scale-and-impact

Deny, S. (2015). Ini Bahaya Gunakan Pakaian Bekas Import. Retrieved December 6, 2019, from liputan6.com website: https://www.liputan6.com/bisnis/read/2191248/ini-bahaya-gunakan-pakai-bekas-impor

Dwiyantoro, Arik., & Sugeng, H. (2014). ). Fenomenologi gaya hidup mahasiswa UNESA pengguna pakaian bekas. Jurnal Ilmu Sosial, 4(2), 342–361.

Faedah, N. (2016). Pengaruh Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Lea Pada Showroom Lea Di Samarinda. Ilmu Administrasi Bisnis, 237–249.

Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen Pedoman Penelitian Untuk Penulisan Skripsi Tesis Dan Disertasi Ilmu Manajemen (Edisi Keli). Semarang: Badan Penerbit Universitas Dipenogoro.

Fitzwater, L. (2020). History of Secondhand Clothes. Retrieved October 6, 2020, from lovetoknow website: https://fashion-history.lovetoknow.com/fashion-clothing-industry/history-secondhand-clothes

Herjanto, Halimin, Sampson, Jean Scheller, dan Erickson, E. (2016). Phenomenon of Second-hand Clothes Purchase: Insights from The Literature.McKendree University School of Business. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, vol.18(No.1).

Indonesia, U.-U. R. Perlindungan Konsumen. , (1999).

K, Anastasia Devy, Hari Susanta N, dan R. S. D. (2014). Pengaruh Citra Merek, Harga dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Produk Imitasi ( Studi Kasus Pembelian Tas Imitasi Louis Vuitton pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Diponegoro ). 1–10.

Kotler, dan K. (2012). Manajemen Pemasaran. In Manajemen Pemasaran (Edisi 12). Jakarta: Erlangga.

Lupiyoadi, H. (2014). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Salemba Empat.

Luthfianto Dawud, S. H. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Café Jalan Korea. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, Vol.6(N0.2).

Mandey, S. L. (2009). Pengaruh Faktor Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. Vol.6(1).

Muhamad maftukhan & christina menuk sri H. (2017). Shopping Lifestyle Dan Store Environment Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Baju Cosmic Di Surabaya. Majalah Ekonomi.

Prasetya, D. I. dan M. E. (2014). Pengaruh Gaya Hidup, Fitur Produk, Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Masyarakat Menggunakan Jejaring Sosial Twitter Di Surabaya Selatan, Universitas Negeri Surabaya.

Razak Ismail. (2016). The impact of product quality and price on customer satisfaction with the mediator os customer value. Journal of Marketing 72 and Consumer Research, 30.

Sarfina, A. P. dan N. N. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Merek Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pakaian Bekas Di Kota Kendari. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, vol.1(1), 1–10.

Sari, H. V. P. dan A. L. A. (2018). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Loyalitas Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Konsumen Biskuit Oreo Di Carrefour Surabaya). Jurnal Ilmu Manajemen, 6(1).

Setiadi, N. (2003). Konsep dan Implikasi untuk Strategi dan Penelitian Pemasaran. In Perilaku Konsumen. Jakarta: Prenada Media.

Silalahi, R. Y. B. dan L. A. S. (2018). Pengaruh Kualitas Produk, Tempat, dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Bekas di Pasar Seken Aviari. Jurnal Elektronik Rekaman, vol.2(2598–8107), 83–94.

Siregar, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Dilengkapi Dengan Perbandingan Perhitungan Manual & SPSS (Cetakan 4). Jakarta: PT. Fajar Interpratama Mandiri.

Untarini, N. (2014). Perilaku Konsumen. Surabaya: Unesa University Press.

Wahyu, I. Y. (2018). Faktor-faktor pendorong orang membeli pakaian bekas di Yogyakarta ( studi kasus pada mahasiswa Univesitas Sanatha Dharma Konsumen Pakaian Bekas).

Widodo, T. (2016). Pengaruh Brand Image, Atribut Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Honda Vario Di Kulon Progo. Universitas Negeri Yogyakarta.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.