Etika Bisnis E-Commerce Shopee Berdasarkan Maqashid Syariah Dalam Mewujudkan Keberlangsungan Bisnis

Ruslang Ruslang, Muslimin Kara, Abdul Wahab

Abstract

This study discusses Shopee's e-commerce business ethics based on maqashid sharia in realizing business continuity. Business ethics are the foundation of contemporary business because buyers and sellers do not meet in person. Maintaining the trust of two parties, an absolute requirement for online trading, it is important to apply business ethics based on maqashid sharia. The implication of this is the building of mutual trust between buyers, sellers and Shopee online stores. This study aims to reveal the implications of implementing business ethics based on maqashid sharia at Shopee. This research method uses descriptive qualitative research with field research. In the research results, Shopee applies business ethics based on maqashid sharia so that buyers are increasing and sellers are more loyal and Shopee's business continuity is getting stronger.

Keywords

Business Ethics, E-Commerce, Shopee, Maqashid Shariah

Full Text:

PDF

References

Anindya, Desy Astrid. (2017). Pengaruh Etika Bisnis Islam Terhadap Keuntungan Usaha Pada Wirausaha Di Desa Delitua kecamatan Delitua. At-Tawassuth 2, no. 2 h. 389-412.

Aziz, Abdul, Etika Bisnis Perspektif Islam. Bandung : Alfabeta, 2013.

Antonio, Muhammad Syafii, Ensiklopedia Leadership & Manajemen Muhammad SAW "The Super Leader Super Manager". Bisnis dan Kewirausahaan. Jakarta: Tazkia Publishing, 2011.

Chasanah, N., Luhita, T., & Fandestika, S. R. (2018). Implementasi E-Service Quality Pada E-Commerce Komunitas Muslimah Entrepreneur. 14(1), 29–38.

Dewi Irmawati. (2011). Pemanfaatan E-Commerce Dalam Dunia Bisnis. Jurnal Ilmiah Orasi Bisnis – ISSN: 2085-1375,

Fauzi, Yayan. (2015). Manajemen Pemasaran Perspektif Maqasid Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 1(03). 143-160.

Fauziah, Intan Surun. (2019). Perilaku Konsumen Dalam Marketplace (Studi Kasus Di Shopee Dan Tokopedia Perspektif Etika Bisnis Islam) ITS 5, h. 1-18.

Hadi, Kuncoro. (2012). Implementasi Maqoshid Syariah Sebagai Indikator Perusahaan Islami. 1(3), 140–150.

Juliyani, E. (2016). Etika Bisnis dalam Perspektif Islam. Jurnal Ummul Qura, 7(1), 63–74.

Komara, S., & Daimah. (2019). Analisis Transaksi Jual Beli Pada Marketplace Shopee Dalam Persfektif Ekonomi Syariah. Syntax Idea, 1(3), 81–100.

Lukito, I. (2017). Tantangan Hukum dan Peran Pemerintah dalam Pembangunan E-Commerce (Legal Challenges and Government`S Role in E-Commerce Development). JIKH, 11(3), 349–367.

Meidita, Y., Suprapto, & Rokhmawati, R. I. (2018). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan , Kepercayaan dan Loyalitas Pelanggan pada E-Commerce ( Studi Kasus : Shopee ). JPTIIK, 2(11), 5682–5690.

Misbahuddin. E-Commerce dan Hukum Islam, Cet. I, Makassar: Alauddin University Press, (2012).

Mustafar, M. Z., & Borhan, J. T. (2013). Muslim consumer behavior: Emphasis on ethics from islamic perspective. Middle East Journal of Scientific Research, 18(9), 1301–1307.

Nashrullah, G., R, K. M., & Noor, H. H. (2014). Konsep Maqashid al-Syariah dalam menentukan hukum Islam (Perspektif Al-Syatibi dan Jasser Auda). Al-Iqtishadiyah, 1(1), 50–69.

Nawatmi, S. (2010). Etika Bisnis Dalam Perspektif Islam. Fokus Ekonomi (FE), 9(1), 50–58.

Putra, P. (2015). Implementasi Maqashid Al-Syari ’ Ah Terhadap Pelaksanaan Csr Implementasi Maqashid Al- Syari ’ Ah Terhadap Pelaksanaan Csr Bank Islam : Studi Kasus Pada Pt . Bank Bri Syariah. SHARE, 4(1), h. 37-66.

Sadri, A. (2018). Analisis Implementasi Etika Bisnis Islam Pada Usaha Jual Beli Mobil Bekas Di Pt Berlian Abadua Satu. Bijak, 15(2), 163–186.

Saifullah, M. (2011). Etika Bisnis Islami Dalam Praktek Bisnis Rasulullah. Walisongo: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 19(1), 127. https://doi.org/10.21580/ws.19.1.215

Tiakoly, K., Wahab, A., & Syahruddin. (2019). Penerapan Etika Bisnis Islam Pada Usaha Pedagang Barang Campuran di Pasar Tradisional Gamalama. Iqtisaduna, 5(1), 102–123.

Wulandari, Diniarti Novi, dkk. (2018). Etika Bisnis E-Commerce Berdasarkan Maqashid Syariah Pada Marketplace Bukalapak.Com. Jmm Unram-Master Of Management Journal 6, no.1: h. 1-13.

Yulistia, Y. (2017). Analisis Pengaruh Efektivitas Dan Manfaat E-Commerce Terhadap Sikap Dan Perilaku Pengguna Dengan Menggunakan Metode TAM (Studi Kasus: UKM Kota Palembang). JATISI (Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi), 2 (1), 93–100.

Zahroh, Fathimatuz Dan Muhammad Nafik H.R. (2015). Nilai Fathonah Dalam Pengelolaan Bisnis Di Pesantren Mukmin Mandiri Sidoarjo, Jestt 2, No. 9

Refbacks

  • There are currently no refbacks.