Pengaruh Akuntabilitas dan Transparansi Terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat di BAZNAS Sragen

Nur Kabib, Ahmad Ulil Albab Al Umar, Ana Fitriani, Lora Lorenza, Muammar Taufiqi Lutfi Mustofa

Abstract

This study aims to analyze the effect of accountability and transparency on muzakki's interest in paying zakat. The population in this study are people who pay zakat in BAZNAS, Sragen Regency. The sample in this study produced 100 respondents. The sample selection technique used purposive sampling and then used the Slovin formula. The data analysis method in this study uses multiple linear regression. The results of this study indicate that partially the accountability variable that affects the interest in paying zakat, then partially the transparency variable does not have a significant effect on the interest of muzakki to pay zakat. Simultaneously, the variables of accountability and transparency have an effect on the interest in paying zakat.

Keywords

Accountability, Intens, Transparancy, Zakah

Full Text:

PDF

References

Abidin, H., & Rukmini, M. (2011). Akuntabilitas dan Transparansi LSM : Problem dan Ikhtiar. Jakarta.

Ajzen, I. (1988). Attitudes, personality, and behavior. Milton Keynes: Open University Press dan Chicago, IL: Dorsey Press.

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes 50.

Amalia, N., & Widiastuti, T. (2019). Pengaruh Akuntabilitas, Transparansi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Muzaki Membayar Zakat (Studi Pada Laz Surabaya). Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 6(9), 1756–1769. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Amelia, L., & Murtani, A. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Muzakki Dalam Membayar Zakat (Studi Baznas Sumatera Utara). Jurnal FEB, 1(1), 195–205.

Amymie, F. (2019). Optimalisasi Pendistribusian dan Pendayagunaan Dana Zakat dalam Pelaksanaan Tujuan Program Pembangunan Berkelanjutan (SDGs). Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 17(1), 1–18. https://doi.org/10.15575/anida.v17i1.5046

Basri, Z. Z. (2015). Zakat Infak Sedekah dan Akuntansinya serta Potensinya dalam Meningkatkan Kesejahteraan Rakyat Miskin. Jakarta: Universitas Trisakti.

BPS. (2020). Badan Pusat Statistik. Retrieved January 24, 2021, from sp2010.bps.go.id

Corsini, R. (2002). The Dictionary of Psychology. London: Brunner/Rout Ledge.

Farhati, W. L. (2019). Pengaruh pengetahuan muzakki, akuntabilitas dan transparansi pengelolaan zakat terhadap minat membayar zakat pada organisasi pengelola zakat. Doctoral Dissertation, UIN Walisongo.

Fathoni, N. (2015). Fikih Zakat Indonesia. Semarang: CV Karya Abadi Jaya.

Harahap, K. R. (2019). Pengaruh Akuntabilitas Dan Transparansi Pengelolaan Zakat Terhadap Minat Muzakki (Studi Kasus: Baznas Provinsi Sumatera Utara). Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Hasan, M. (2011). Manajemen Zakat (Cetakan I). Yogyakarta: Idea Press.

Hasrina, C. D., Yusri, Y., & Sy, D. R. A. S. (2019). Pengaruh Akuntabilitas dan Transparansi Lembaga Zakat Terhadap Tingkat Kepercayaan Muzakki Dalam Membayar Zakat Di Baitul Mal Kota Banda Aceh. Jurnal Humaniora : Jurnal Ilmu Sosial, Ekonomi Dan Hukum, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.30601/humaniora.v2i1.48

Ilyas Junjunan, M., Asegaf, M., & Takwil, M. (2020). Pengaruh Transparansi, Akuntabilitas, dan IGCG terhadap Tingkat Kepercayaan Muzakki di Lembaga Amil Zakat Dompet Amanah Umat. Akuntansi : Jurnal Akuntansi Integratif, 6(2), 112–125. https://doi.org/10.29080/jai.v6i2.289

Istiqomah, D., & Asrori. (2019). Pengaruh literasi terhadap kepercayaan muzaki pada lembaga pengelola zakat dengan akuntabilitas dan transparansi sebagai variabel intervening. Economic Education Analysis Journal, 8(1), 95–109.

KBBI. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Kholmi, M. (2012). Akuntabilitas dan Pembentukan Perilaku Amanah dalam Masyarakat Islam. Jurnal Studi Ekonomi Islam, 15(1). Retrieved from http://ejournal.umm.ac.id/index.php/salam/article/view/1099

Lokadata.com. (2020). Lokadata.id.

Lubis, A. H. D. I. (2014). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Keengganan Masyarakat Membayar Zakat Melalui Instansi Bazis/Laz Di Kota Medan ( Studi Kasus : Masyarakat Kecamatan Medan Tembung ). Jurnal Ekonomi Dan Keuangan, 3(4), 241–251. https://doi.org/10.1590/s1809-98232013000400007

Mardiasmo. (2002). Akuntansi Sektor Publik. Yogyakarta: Andi Yogyakarta.

Mikail, S. A., Ahmad, M. A. J., & Adekunle, S. S. (2017). Utilisation of zakāh and waqf fund in micro-takāful models in Malaysia: an exploratory study. ISRA International Journal of Islamic Finance, 9(1), 100–105. https://doi.org/10.1108/IJIF-07-2017-010

Muthohar, A. M. (2016). Preferensi Masyarakat Terhadap Lembaga Zakat Dan Bentuk-Bentuk Pemberdayaan Dana Zakat. Inferensi, 10(2), 381. https://doi.org/10.18326/infsl3.v10i2.381-404

Nurhasanah, S., & Suryani. (2018). Maksimalisasi potensi zakat melalui peningkatan kesadaran masyarakat siti nurhasanah. JEBI (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 3(2), 185–194.

PIRAC. (2007). Mensejahterakan Umat dengan Zakat. Retrieved from Public Interest Research And Advocacy Centre website: www.pirac.org/2012/05/25/mensejahterakan-umat-dengan-zakat/

Putri, S. A. R., & Tho’in, M. (2019, October). Effect of income rate, education, religiosity to muzakki interest to pay zakat; Case study of National Amil Zakat Board Central Java. In 2018 International Conference on Islamic Economics and Business (ICONIES 2018) (pp. 406-409). Atlantis Press.

Rahman, T. (2015). AKUNTANSI ZAKAT , INFAK DAN SEDEKAH ( PSAK 109 ): Upaya Peningkatan Transparansi dan Akuntabilitas Organisasi Pengelola Zakat ( OPZ ). Muqtasid, 6(109), 141–164.

Saleh, A. R., & Wahab, M. A. (2004). Psikologi Suatu Pengantar (dalam Perspektif Islam) (Cetakan I). Jakarta: Prenada Media.

Salmawati, & Fitri, M. (2018). Pengaruh tingkat pendapatan, religiusitas, akuntabilitas dan kualitas pelayanan terhadap minat muzakki membayar zakat di baitul mal kota banda aceh. Jimeka, 3(1), 54–66.

Seni, N. N. A., & Ratnadi, N. M. D. (2017). Theory of Planned Behavior Untuk Memprediksi Niat Berinvestasi. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 12, 4043. https://doi.org/10.24843/eeb.2017.v06.i12.p01

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sragenkab. (2019). BAZNAS Sragen Raih Juara 1 BAZNAS Jateng Award 2019. Retrieved from sragenkab.go.id/berita-1782.html

Sumadi, S. (2017). Optimalisasi Potensi Dana Zakat, Infaq, Sadaqah Dalam Pemerataan Ekonomi Di Kabupaten Sukoharjo (Studi Kasus di Badan Amil Zakat Daerah Kab. Sukoharjo). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 3(01), 16-26.

Tho’in, M., & Marimin, A. (2019). Pengaruh Tingkat Pendapatan, Tingkat Pendidikan, dan Tingkat Religiusitas Terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 5(3), 225. https://doi.org/10.29040/jiei.v5i3.678

Triyawan, A. (2016). Analisis faktor-faktor yang mepengaruhi muzakki membayar zakat di BAZNAS Yogyakarta. Islamic Economics Journal, 2(1). https://doi.org/10.21111/iej.v2i1.970

Wardani, H. K. (2017). Akuntansi Dari Kacamata Syariah Dan Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 3(03), 181-185.

Widiyanto. (2017). An exploratory study on understanding and awareness of paying zakat. Proceedings 5th Asean’s International Conference on Islamic Finance, 1st Ed, (UNISSA Press), 467–482.

Wijayanti, Di. (2019). Pengaruh Religiusitas, Transparansi Dan Kualitas Membayar, Pelayanan Terhadap Minat Muzakki Dalam DIY, Zakat di LAZ Dan BAZ. Universitas Ahmad Dahlan.

Wikamorys, D. A., & Rochmach, T. N. (2017). Aplikasi Theory Of Planned Behavior Dalam Membangun Niat Pasien Untuk Melakukan Operasi Katarak. Jurnal Adminitrasi Kesehatan Indonesiarasi Kesehatan Indonesia, 5, 32–40.

Yazid. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Muzakki Dalam Menunaikan Zakat Di Nurul Hayat Cabang Jember. Economic: Jurnal Ekonomi Dan Hukum Islam, 8(2), 173–198.

Yuliafitri, I., & Khoiriyah, A. N. (2016). Pengaruh Kepuasan Muzakki, Transparansi dan Akuntabilitas Pada Lembaga Amil Zakat terhadap Loyalitas Muzakki (Studi Persepsi pada LAZ Rumah Zakat). Islamicocomic : Jurnal Ekonomi Islam, 7(2), 205–218.

Refbacks