THE COLLECTION OF SUBSIDIZED LOANS FOR MICRO-ENTREPRENEURS IS IN TERMS OF INTEREST RATES, SERVICE QUALITY AND CREDIT PROCEDURES AT PT. BPR BKK TULUNG PERSERODA KLATEN REGENCY

Authors

  • Dinawati Retnaningrum Program Studi Magister Manajemen, Program Pascasarjana, Universitas Islam Batik Surakarta, Indonesia, Indonesia
  • Bambang Mursito Universitas Islam Batik Surakarta, Indonesia, Indonesia
  • Ida Aryati Universitas Islam Batik Surakarta, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/ijebar.v6i3.6171

Abstract

This study aims to determine the effect of interest rates, service quality and credit procedures on taking subsidized credit at PT BPR BKK TULUNG (Perseroda) Klaten Regency. This research method uses a quantitative research design. The population in all customers of micro business actors who take subsidized credit at PT BPR BKK TULUNG (Perseroda) Klaten Regency, amounting to 200 customers The sampling technique used in this study is random sampling technique with a sample of 100 customers. Collecting data by using a questionnaire. The data analysis technique used was statistical analysis, namely multiple linear regression test, F test, t test, and the coefficient of determination. The results showed that interest rates, service quality and credit procedures had a positive and significant effect on taking subsidized credit at PT BPR BKK TULUNG (Perseroda) Klaten Regency. Suggestions from this research, PT BPR BKK TULUNG (Perseroda) Klaten Regency continue to maintain and increase interest rates, service quality and existing credit procedures, so that it will make subsidy credit taking increase and be better than before. Keywords: Subsidized Loans, Interest Rates, Service Quality, Credit Procedures

References

Abdurrahman, Hasan, & Riswaya, A. R. (2014). Aplikasi Pinjaman Pembayaran Secara Kredit Pada Bank Yudha Bhakti. Jurnal Computech& Bisnis, 8(2), 1–14.

Afkar, T., & Syafi’i, M. (2020). The effect of credit terms and procedures on credit decisions at PT BFI Finance Indonesia Gresik. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen “Gema Ekonomi,†6(1), 54–62.

Almukarramah, A., Jonathan, L. R., & Suroso, A. (2016). Pengaruh Suku Bunga Terhadap Pengambilan Keputusan Kredit Briguna Pada PT Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk Kantor Unit Citra Niaga Samarinda. Jurusan Akuntansi, Fakultas Ekonomi, Universitas 17 Agustus 1945, 5(2), 40–51.

Aprinita, L., & Icsannudin. (2015). Pengaruh kualitas pelayanan, lokasi dan prosedur kredit terhadap keputusan nasabah mengambil kredit (Studi Kasus pada BPR Budi Utomo Artha Mandiri Kras). Ekonomi Akuntansi, 1(8), 1–13.

Arikunto. (2019). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.

Aryaningsih, N. N. (2008). Pengaruh Suku Bunga, Inflasi Dan Jumlah Penghasilan Terhadap Permintaan Kredit Pada PT Bank Sumut Cabang Tarutung. USU. Sumatera Utara.

Baran, S. J., & Davis, D. K. (2010). Teori Ilmu Komunikasi Masaa : Dasar Pergolakan, dan Masa Depan. Jakarta : Salemba Empat.

Chrisanti, Y. M., & Saryadi. (2017). Pengaruh Tingkat Suku Bunga, Kualitas Pelayanan Dan Pendapatan Usaha Terhadap Keputusan Pengambilan Kredit (Studi Kasus Pada Nasabah BNI KCU UNDIP Semarang). Jurusan Ilmu Administrasi Bisnis Universitas Diponegoro, 24, 1–10.

Djuwita, P. (2017). Pembinaan Etika Sopan Santun Peserta Didik Kelas V Melalui Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SD Nomor 45 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 27–36.

Huda, B., Sukidin, & Wahyun, S. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Prosedur Kredit, Dan Tingkat Suku Bunga Terhadap Keputusan Nasabah Dalam Mengambil Kredit Pada PT. Bank Perkreditan Rakyat Sukowono Arthajaya Jember. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, Dan Ilmu Sosial, 13, 87–93. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i1.10425

Judisseno, R. K. (2009). Pajak dan Strategi Bisnis. Edisi Revisi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Juwita, S. O. P., & Parjono. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Kredit Kepemilikan Rumah Pada BTN Kantor Cabang Surabaya KCP Mojokerto. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 1.

Ningsih, S., & Kristiyanti, L. M. S. (2019). Analisis pengaruh jumlah uang beredar, suku bunga dan nilai tukar terhadap inflasi di Indonesia periode 2014-2016. Jurnal Manajemen Dayasaing, 20(2), 96-103.

Katote, P., Yunus, R., & Syarifuddin. (2020). Analysis of service quality and credit procedures on credit decisions by customers at PT. BPR Hasamitra Daya Branch in Makassar. 198–205.

Pumamasan, J., Wilujeng, S., & Zuhrotul Mufidah. (2016). Pengaruh Lokasi dan Prosedur Kredit terhadap Keputusan Pengambilan Kredit pada Nasabah PT. BPR Kerta Arthamandiri Kota Kepanjen — Kabupaten Malang. Journal Riset Mahasiswa Manajemen, 2(2), 1–5.

Putra, I. G. O. . & R. (2015). Pengaruh DPK, BI Rate dan NPL terhadap Penyaluran Kredit Modal Kerja pada BPR di Provinsi Bali Tahun 2009- 2014. E-Jurnal EP Unud, 4(5), 451–464.

Shobirin, Fathoni, A., & Minarsih, M. M. (2016). Pengaruh lokasi, tingkat suku bunga dan kualitas pelayanan terhadap keputusan pengambilan kredit (Studi Empiris pada BPR Arthanugraha Makmursejahtera). 2(2).

Situmorang, I., & Kusnarli. (2020). Analysis of the effect of credit procedures and service quality on credit making decisions at CV. sahabat Solution. Jurnal Manajemen Bisnis Eka Prasetya (JMBEP) 2020, 6(1), 54–62.

Suprapto, E., M, M. M., & Fathoni, A. (2015). Pengaruh Fasilitas Kredit, Suku Bunga, Jangka Waktu Dan Jumlah Kredit Terhadap Keputusan Menggunakan Kredit PD BPR BKK Kota Semarang Cabang Mijen. Jurnal UNPAD, 1(1), 14.

Suyatno. (2016). Kepastian Hukum Dalam Penyelesaian Kredit Macet Melalui Eksekusi Jaminan Hak Tanggungan Tanpa Proses Gugatan Pengadilan. Jakarta: P.T. Fajar Interpratama Mandiri.

Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa – Prinsip, Penerapan, dan Penelitian. Yogyakarta : Andi.

Published

2022-08-02

How to Cite

Retnaningrum, D., Mursito, B., & Aryati, I. (2022). THE COLLECTION OF SUBSIDIZED LOANS FOR MICRO-ENTREPRENEURS IS IN TERMS OF INTEREST RATES, SERVICE QUALITY AND CREDIT PROCEDURES AT PT. BPR BKK TULUNG PERSERODA KLATEN REGENCY. International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 6(3), 2373–2384. https://doi.org/10.29040/ijebar.v6i3.6171

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>