The Influence of Fintech Usage and Financial Literacy on The Performance of MSME with Digital Marketing as The Moderating Variable
DOI:
https://doi.org/10.29040/ijebar.v7i1.8256Abstract
References
Abdullah, F. (2019). Fenomena Digital Era Revolusi Industri 4.0. Dimensi DKV Seni Rupa Dan Desain, 4(1), 47–58.
Amri, A. F., & Iramani, I. (2018). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Kinerja Umkm Di Surabaya. Journal of Business & Banking, 8(1), 59–70. https://doi.org/10.14414/jbb.v8i1.1522
Ardiansyah, T. (2019). Model Financial Dan Teknologi (Fintech) Membantu Permasalahan Modal Wirausaha UMKM Di Indonesia. Majalah Ilmiah Bijak, 16(2), 158–166. https://doi.org/10.31334/bijak.v16i2.518
Ahmad, F. (2018). Social media adoption and its impact on firm performance : the case of the UAE. https://doi.org/10.1108/IJEBR-08-2017-0299
Chaidir, T., S, I. A. P., Ayu, G., & Ismiwati, B. (2020). Determinan Literasi Keuangan pada Pelaku Usaha Mikro , Kecil , dan Menengah ( UMKM ) di Kota Mataram. ELASTISITAS, 2(1), 1–19.
Ghozali, Imam. (2014). Struktural Equation Modeling, Metode Alternatif dengan Partial Least Square (PLS). Edisi4. Semarang: Badan Penelitian Universitas Deponegoro
Gustika, G. S., Corrina, F., & Manajemen, P. S. (2021). Peningkatan Pendapatan di Masa Pandemi dengan Mengaplikasikan Literasi Keuangan Melalui Digital Marketing bagi Pelaku UMKM di Desa Japura. Pengabdian Masyarakat, 3(April), 147–164.
Haryanti, H. (n.d.). Analisis Terhadap Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Umkm Fashion Di Jakarta , Indonesia. 25–33.
Hendratmoko. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kinerja UMKM di Indonesia. Jurnal Orientasi Bisnis Dan Entrepreneurship, 2(1), 50–65.
Hendrawan, A., Sucahyowati, H., Cahyandi, K., Indriyani, & Rayendra, A. (2019). Pengaruh Marketing Digital Terhadap Kinerja Penjualan Produk UMKM Asti Gauri di Kecamatan Bantasari Cilacap. Jurnal Administrasi Dan Kesekretarisan, 4(1), 53–60. http://www.jurnal.stiks-tarakanita.ac.id/index.php/JAK/article/view/189/136
Jati, H. (2017). Pengetahuan Manajemen Bisnis , Literasi Keuangan Dan Kinerja UMK Ekonomi Kreatif di Kabupaten Flores Timur. Seminar Nasional Riset Inovatif, 536–544.
Mabula, J. B. (2018). Use of Technology and Financial Literacy on SMEs Practices and Performance in Developing Economies. IJACSA, 9(6), 74–82.
Mahfuda, A. N., & Murwanti, R. (2022). Pengaruh Studentpreneur Pada Pembelajaran Kemandirian Wirausaha Siswa – Siswi Kelas XII Agribisnis Dan Holtikultura Di SMK Negeri 5. 08(01), 76–87.
Majid, J., & Suhartono, S. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Perusahaan Dimoderasi Oleh Financial Technology. 3(2), 142–159.
Ozili, P. K. (2018). Impact of Digital Finance on Financial Inclusion and Stability. Borsa Istanbul Review. https://doi.org/10.1016/j.bir.2017.12.003
Prakoso, A. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan terhadap Kinerja UMKM se-Eks Karesidenan Besuki. Valid Jurnal Ilmiah, 17(2), 151–161.
Pratama, I. &. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Kinerja dan Keberlangsungan UMKM di Kota Denpasar. Warmaderma Management and Business Journal (WMBJ), 2(February), 1–9.
Rahardjo, B. (2019). Pengaruh Financial Technology (Fintech) terhadap Perkembangan UMKM di Kota Magelang. Prosiding Seminar Dan Call for Papers, 347–356.
Ramadhani, F., Kusumah, A., & Hardilawati, W. L. (2022). Pengaruh Inovasi Produk, Orientasi Pasar Dan Marketing Digital Terhadap Kinerja Pemasaran Umkm Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Pekanbaru. Economics, Accounting and Business Journal, 2(2), 344–354.
Saunila, M. (2019). Journal of Innovation. Suma de Negocios, 2–7. https://doi.org/10.1016/j.jik.2019.11.002
Septiani, R. N., & Wuryani, E. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Inklusi Keuangan Terhadap Kinerja Umkm Di Sidoarjo. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(8), 3214–3236. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2020.v09.i08.p16
Sudirman, A. (2021). Prosiding Seminar Nasional Ekonomi Dan Bisnis 2021 Meninjau Hubungan Antara Penggunaan Media Sosial dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Bisnis Sektor UMKM. 165–179.
Yaniar, N., Sasono, A. D., Sukoco, A., & Rosyid, A. (2021). Financial Technology and Digital Marketing on MSMEs and their Impact on Financial Performance and Business Sustainability. IJEBD, 04(06), 828–838.
www.bi.go.id. Retrieved December 22, 2022
https://kemenperin.go.id. Retrieved December 22, 2022