SMALL INDUSTRY IN EAST JAVA: PROBLEM ANALYSIS AND SOLUTIONS

Endang Siswati, Sofiah Nur Iradawati, Nurul Imamah

Abstract

The purpose of this research is to analyze the problems and find solutions to the problems of small industries in East Java. This research is a qualitative descriptive study using interviews and observations of six small industries in East Java. The data obtained from the interview results were then triangulated. The results of the study found that the problem of difficulties with imported raw materials was tackled by using several suppliers, while industries that used local raw materials did not experience difficulties with raw materials. Small industry capital problems use their own capital, capital from banks and cooperation capital. Regarding the low competence of Human Resources, small industries can conduct training, carry out recruitment and selection strictly. Regarding product marketing, the company markets its products offline and online. The problem is that many small industries have not standardized their products, companies can continue to improve in an effort to achieve standard

Full Text:

PDF

References

Akbar, Y. R. (2022). Optimasi produksi pada industri kecil dan menengah karya unisi dengan penerapan model linear programming. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2883–2892.

Arfanly, B., & Syamsun, M. (2016). Peran Entrepreneurial Marketing dalam Peningkatan Kinerja Pemasaran pada Industri Rumahan Kabupaten Kendal, Jawa Tengah. MANAJEMEN IKM: Jurnal Manajemen Pengembangan Industri Kecil Menengah, 11(2), 141–150.

Fristia, V. F., & Navastara, A. M. (2014). Faktor penyebab belum berkembangnya industri kecil batik Desa Kenongo Kecamatan Tulangan-Sidoarjo. Jurnal Teknik ITS, 3(2), C190–C195.

Hapsari, I. M. (2014). Identifikasi berbagai permasalahan yang dihadapi oleh UKM dan peninjauan kembali regulasi UKM sebagai langkah awal revitalisasi UKM. Permana: Jurnal Perpajakan, Manajemen, Dan Akuntansi, 5(2).

Iyan, R. Y., & Pailis, E. A. (2021). Strategi pengembangan industri kecil menengah (IKM) pengolahan sagu desa Sungai Tohor kecamatan Tebing Tinggi Timur, Kepulauan Meranti. Jurnal Economica, 9(2), 95–107.

Kotler, P., & Kevin, L. (2009). Keller (2009). Manajemen Pemasaran edisi 13 jilid 1. Erlangga. Jakarta.

Maemonah, S. (2015). Strategi Pengembangan Industri Kecil Gula Aren di Kecamatan Limbangan Kabupaten Kendal. Economics Development Analysis Journal, 4(4), 414–426.

Nasir, A. (2017). Pengaruh Inovasi Produk terhadap Kinerja Pemasaran Industri Mebel di Kabupaten Pasuruan. Referensi: Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi, 5(1), 20–25.

Nizar, M. (2018). Pengaruh sumber daya manusia, permodalan dan pemasaran terhadap kinerja usaha kecil dan menengah sari apel di Kecamatan Tutur. Iqtishoduna: Jurnal Ekonomi Islam, 7(1), 51–69.

Nursyifani, A., & Sijabat, Y. P. (2021). Upaya peningkatan UMKM berbasis inovasi dan kreativitas di masa pandemi. Jurnal Economica, 9(2), 158–164.

Rapitasari, D., & Dwiarta, I. M. B. (2022). Trade sector challenges, opportunities and strategies in East Java Province during the Covid-19 Pandemic. International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 6(1), 351–360.

Sintaasih, D. K., Yasa, N. N. K., Mujiati, N. W., & Indrawatim, A. D. (2013). Peran pemberdayaan dalam menopang kreativitas sumber daya manusia sebagai sumber daya saing industri kecil dan menengah (IKM) di Kabupaten Badung provinsi Bali. Jurnal Piramida, 9(2), 105–112.

Soetjipto, N. (2020). Ketahanan UMKM Jawa Timur melintasi pandemi covid-19. In buku. K-Media.

Sukanta, T. (2020). Analisis Strategi Bersaing dan Strategi Bertahan pada Industri Mikro dan Kecil Panganan Keripik Kemasan di Kecamatan Coblong Kota Bandung Jawa Barat Tahun 2020 Ditengah Situasi Sulit Penyebaran Pandemi COVID-19. JSMA (Jurnal Sains Manajemen Dan Akuntansi), 12(1), 37–53.

Sumolang, Z. V., Rotinsulu, T. O., & Engka, D. S. M. (2019). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi produksi industri kecil olahan ikan di kota manado. Jurnal Pembangunan Ekonomi Dan Keuangan Daerah, 18(6).

Suparwo, A., Suhendi, H., Rachman, R., Arifin, T., & Shobary, M. N. (2018). Strategi Pengembangan Usaha Pada UMKM Baju Bayi Indra Collection. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2).

Tirtayasa, S., & Daulay, Y. A. (2021). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Kinerja Pemasaran Industri Kecil Menengah Sektor Kontruksi Bengkel Las di Moderasi Kebijakan Pemerintah Pada Masa Pandemi Covid 19. MANEGGIO: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 4(1), 106–122.

Utari, N. K. M. T., & Rahmantari, N. L. L. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi produksi industry genteng di kabupaten Tabanan Tahun 2021. Nusantara Hasana Journal, 2(8), 437–448.

Windusancono, B. A. (2021). Upaya Percepatan Pertumbuhan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Indonesia. Mimbar Administrasi, 18(1), 1–14.

Zuhri, S. (2013). Analisis Pengembangan Usaha Kecil Home Industri Sangkar Ayam Dalam Rangka Pengentasan Kemiskinan. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 2(3).

Peraturan Menteri Perindustrian RI NOMOR 9 TAHUN 2022 Tantang Pemberian fasilitas

bantuan mesin dan peralatan.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.