PENGARUH KARAKTERISTIK PERUSAHAAN TERHADAP LUAS PENGUNGKAPAN CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY (CSR) PERUSAHAAN MANUFAKTUR YANG TERDAFTAR DI BURSA EFEK INDONESIA TAHUN 2012-2013

Authors

  • Monot Wicaksono
  • Paryanto Paryanto

Keywords:

Corporate Characteristics, Corporate Social Responsibility, IDX

Abstract

This study aims to examine the causal relationship of corporate characteristics to corporate social responsibility disclosure on manufacturing companies listed in Indonesia Stock Exchange 2012-2013. This research uses secondary data that is company annual report obtained from www.idx.com and company website during period 2012-2013. The sample selection process is done by using cluster sampling method. The analysis method used is multiple regression analysis consisting of classical assumption test (normality test, multicolinearity test, heteroscedasticity test, and autocorrelation test) and hypothesis test (coefficient of determination, t test, F test). The results of this study indicate that profitability, liquidity, company profile has no effect on CSR disclosure. F test results show that the independent variables simultaneously affect the dependent variable.

References

Arifin, Bustanul, Yeni Januarsi dan Faoziah Ulfah. (2011). “Perbedaan Kecenderungan Pengungkapan Corporate Social Responsibility : Pengujian Terhadap Manipulasi Akrual Dan Manipulasi Realâ€. Jurnal Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Kamil, Ahmad dan Antonius Herusetya. (2012). “Pengaruh Karakteristik Perusahaan Terhadap Luas Pengungkapan Kegiatan Corporate Social Responsibility. Media Riset Akuntansi, Vol. 2 Nomor 1.

Lucyanda, Jurica dan Lady Gracia Prilia Siagian. (2012). “The Influence of Company Characteristics Toward Corporate Social Responsibility Disclosureâ€.The 2012 International Conference on Business and Management 6-7 September, Phuket Thailand. Bakrie University, Jakarta–Indonesia.

Nasir, Azwir, Pipin Kurnia dan Teguh Dheki Hakri. (2013). “Pengaruh Kepemilikan Manajerial, Leverage, Profitabilitas, Ukuran, dan Umur Perusahaan Terhadap Pengungkapan Informasi Pertanggungjawaban Sosial Perusahaan Pada Perusahaan Food And Beverage Yang Terdaftar di BEIâ€. Jurnal Ekonomi Volume 21, Nomor 4.

Sagara, Yusar. (2014). “Pengaruh Pelaporan dan Pengungkapan Aktivitas Tanggung Jawab Sosial Perusahaan (Corporate Social Responsibility) Terhadap Kualitas Lingkungan Hidup Perusahaan Manufaktur di Indonesia. LP3M UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Saiman, Leonardus. (2009). “Kewirausahaan (Teori, Praktik dan Kasus-kasus)â€. Salemba Empat Jakarta.

Santoso, Halim dan Nanik Linawati. (2014). “Pengaruh Return dan Varian Return Anggota LQ-45 Terhadap Bid-Ask Spreadâ€. FINESTA Vol. 2, No. 2.

Sari, Rizkia Anggita. (2012). “Pengaruh Karakteristik Perusahaan terhadap Corporate Social Responsibility Disclosure pada Perusahaan Manufaktur yang terdaftar di Bursa Efek Indonesiaâ€.Jurnal Nominal/ Volume I Nomor I. Universitas Negeri Yogyakarta.

Tho’in, M. (2011). Pengaruh Faktor-faktor Kualitas Jasa terhadap Kepuasan Nasabah di Baitul Mal Wat Tamwil (BMT) Tekun Karanggede Boyolali. MUQTASID Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 2(1), 73-89.

Wakid, Nadiah Lutfi, Iwan Triyuwono dan Prihat Assih. (2012). “Pengaruh Karakteristik Perusahaan Terhadap Pengungkapan Corporate Social Responsibility Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesiaâ€, Jurnal Program Pascasarjana Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya.

www.idx.co.id. Diakses pada hari Kamis, 6 Maret 2014, pukul 19.30 WIB.

Downloads

Published

2016-01-30

How to Cite

Wicaksono, M., & Paryanto, P. (2016). PENGARUH KARAKTERISTIK PERUSAHAAN TERHADAP LUAS PENGUNGKAPAN CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY (CSR) PERUSAHAAN MANUFAKTUR YANG TERDAFTAR DI BURSA EFEK INDONESIA TAHUN 2012-2013. Jurnal Akuntansi Dan Pajak, 16(02). Retrieved from https://jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/jap/article/view/134

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.