FAKTOR FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT MAHASISWA PRODI S-1 AKUNTANSI ITB –AAS SURAKARTA UNTUK MENGIKUTI PENDIDIKAN PROFESI AKUNTANSI

Authors

  • Sri Laksmi Pardanawati Institut Teknologi Bisnis AAS Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jap.v22i1.2499

Abstract

S1 Accounting Study Program students need to take additional Accounting Professional Education, but this is still a minimal number of public accountants at this time. This study aims to provide evidence about the influence of quality motivation, career motivation, economic motivation and achievement motivation on student interest in taking professional accounting education (PPA). Data collection techniques are carried out by providing a set of questions given to respondents, the data is a number of answers to a statement that includes the profile of the respondent and the variables to be studied, while the statistical test in this study uses multiple linear regression analysis with a significant level of 5%. The F test results (Simultaneous test results) concluded that Quality Motivation, Career Motivation, Economic Motivation and Achievement Motivation had a simultaneous influence on the interest in Accounting Profession Education. While the results of the t test (partial test) concluded that quality motivation, economic motivation and achievement motivation had no effect on student interest in taking accounting profession education, while krier motivation had an effect on student interest in taking accounting profession education and the value of the coefficient of determination Adjusted R Square was 0.348. This means that 34.8% of interest in participating in PPA can be explained by the four independent variables, namely quality motivation, career motivation, economic motivation and achievement motivation. Meanwhile, the other 62.2% were influenced by other variables which were not examined in this study.

References

B. Uno, Hamzah. 2007. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta:Bumi Aksana

Benny, Ellya dan Yuskar. 2006. “Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk)â€, Simposium Nasional Akuntansi IX Ghozali, Imam. 2013. “Aplikasi Analisis Mul

Dima Nurfitri Apriani, Made Sudarma ( 2014) Determinan minat mahasiswa akuntansi untuk mengikuti pendidikan profesi akuntansi (ppak) : studi empiris pada calon mahasiswa ppak di universitas brawijaya, Jurnal ilmiah Mahasiswa FEB Universitas Brawijaya

Dian Fahriani 2012 Pengaruh Motivasi terhadap minat mahasiswa untuk mengikuti pendidikan profrsi akuntansi, Jurnal Ilmu dan riset Akuntansi Vol 1 No 12 (2012)

Ellya Benny dan Yuskar. 2006. Pengaruh Motivasi terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk). Simposium Nasional Akuntansi IX.

Ghozali Imam, 2011, Aplikasi Analisis Multivariate program IBM SPSS 19. Edisi 5,Semarang, Universitas Diponegoro

Hasibuan, Malayu. 2005. Organisasi dan Motivasi : dasar peningkatan produktivitas. Jakarta: Bumi Aksara.

Kristianto, 2013. “Pengaruh Motivasi, Persepsi dan Lama Pendidikan terhadap Minat Mahasiswa untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansiâ€. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan Vol. 13, No. 1, hal. 69-77.

Rosinta Ria Panggabean Nana Wulansari Kusumaningsih 2011, pengaruh motivasi terhadap minat mahasiswa akuntansi universitas bina nusantara angkatan 2006 untuk mengikuti pendidikan profesi akuntansi, jurnal keuangan dan Bisnis Volume 4 Nomor 2 Juli 2012

Raminten, 2012, Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk MengikutiPendidikanProfesiAkuntansi (PPAk)â€.Juraksi. Vol. 1 no. 2 Februari 2012

Salman Husin , 2015 , Pengaruh Motivasi Kualitas Dan Motivasi Ekonomi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (Ppak) Dengan Kepribadian Individu Sebagai Variabel Moderating, Jom Fekon Vol. 2 No. 1 Februari 2015

Sekaran Uma 2006 Research Methods For Business. jilid 2 . Edisi 4. Jakarta Salemba Empat

Sarjono Haryadi, Winda Julianta, 2011. SPSS vs LISREL Sebuah Pengantar,Aplikasi untuk Riset.Jakarta, Salemba Empat.

Tjiptono, Fandy dan Gregorius Chandra. 2007. Service Quality & Satisfaction. Yogyakarta: Andi Ofset

Widyastuti, Suryaningsum, Juliana, 2004, Pengaruh Motivasi terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi Simposium Nasional Akuntansi VII.

Downloads

Published

2021-07-22

How to Cite

Pardanawati, S. L. (2021). FAKTOR FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT MAHASISWA PRODI S-1 AKUNTANSI ITB –AAS SURAKARTA UNTUK MENGIKUTI PENDIDIKAN PROFESI AKUNTANSI. Jurnal Akuntansi Dan Pajak, 22(1), 168–174. https://doi.org/10.29040/jap.v22i1.2499

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>