Pengaruh Orientasi Pelanggan, Orientasi Kewirausahaan, dan Lingkungan Industri Terhadap Kinerja Pemasaran Syariah Melalui Keunggulan Bersaing Pada UMKM Olahan Pangan Seafood di Kabupaten Sidoarjo

Tristan Jason Christian, Yoestini Yoestini

Abstract

Marketing performance is an assessment of how the marketing strategy implemented by the company is realized. With the marketing performance assessment, it can be seen how far the company has developed. The aim of this research is to examine the mediating effect of competitive advantage in the influence of customer orientation, entrepreneurial orientation, and industrial environment on marketing performance in Seafood Processed MSMEs in Sidoarjo Regency. The population in this study was 140 Seafood Processing MSMEs in Sidoarjo Regency. The sampling method used the Slovin method, numbering 104 and data was taken using the accidental sampling method. Data collection techniques use questionnaires and observation methods. The data analysis method uses multiple linear regression with a path analysis approach and the SPSS program. The research results show that customer orientation, entrepreneurial orientation, and the industrial environment have a positive and significant influence on marketing performance through competitive advantage. The competitive advantage variable is proven to be an intervening variable. The results of the path analysis test show that competitive advantage can mediate the influence of customer orientation, entrepreneurial orientation, and industrial environment and provide a significant and positive influence on marketing performance. Seafood Processed MSMEs in Sidoarjo Regency are advised to improve these factors to improve marketing performance.

Full Text:

PDF

References

Agatha, M. (2018). Analisis Pengaruh Harga Terhadap Keputusan Pembelian Batik Barong Gung Tulungagung. STKIP PGRI Tulungagung, 3(2), 27–35.

Arbawa, D. L., & Wardoyo, P. (2018). Keunggulan Bersaing : Berpengaruh Terhadap Kinerja Pemasaran (Studi Pada Umkm Makanan Dan Minuman Di Kabupaten Kendal). Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 56. https://doi.org/10.26623/jreb.v11i1.1077

Aristiyo, R., & Murwatiningsih. (2017). Meningkatkan Kinerja Pemasaran Melalui Keunggulan Bersaing Dengan Orientasi Kewirausahaan, Orientasi Pasar, Dan Kemitraan. Management Analysis Journal, 6 (1)(1), 44.

Asyhari, A., Pudjihastuti, S. H., & Kurdaningsih, D. M. (2018). Peran mediasi keunggulan kompetitif pada faktor determinan kinerja bisnis UKM di sentra tenun batik di Jawa Tengah. Jurnal Siasat Bisnis, 22(2), 111–131. https://doi.org/10.20885/jsb.vol22.iss2.art1

Basuki, & Widyanti, R. (2014). Pengaruh Strategi Keunggulan Bersaing Dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Pemasaran Perusahaan. Al-Kalam Jurnal Komunikasi, Bisnis Dan Manajemen, 1(2), 67–81.

Cahyani, V. D. (2017). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Dan Lingkungan Industri Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Strategi Pemasaran Pada Umkm Genteng Kabupaten Kebumen. Undergraduate Thesis Universitas Negeri Semarang.

Chu, Z., Wang, Q., & Lado, A. A. (2016). Customer orientation, relationship quality, and performance: the third party logistics provider’s perspective. The International Journal of Logistics Management, 27(3).

Djodjobo, C. V., & Tawas, H. N. (2014). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, INovasi Produk, dan Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran. Jurnal EMBA, 2(3), 1214–1224. https://doi.org/10.47335/ema.v5i2.55

Fadhillah, Y., Yacob, S., & Lubis, T. A. (2021). Orientasi Kewirausahaan, Inovasi Produk, Dan Media Sosial Terhadap Kinerja Pemasaran Dengan Keunggulan Bersaing Sebagai Intervening Pada Ukm Di Kota Jambi. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan (Mankeu), 10(01), 1–15.

Fatmawati, R. A. (2015). PENGARUH ORIENTASI PASAR, ORIENTASI KEWIRAUSAHAAN TERHADAP KEUNGGULAN BERSAING DAN KINERJA PEMASARAN Pada Warung Kucingan/Angkringan Di Kota Semarang. Jurusan Administrasi Bisnis Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Diponegoro ABSTRAK.

Fatonah, S., Haryono, T., & Sari, N. N. I. (2021). Peran Orientasi Pelanggan Dalam Meningkatkan Kinerja Pemasaran Umkm Rumah Makan Di Kabupaten Sragen. Ekuitas: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan, 32, 78–97. https://doi.org/10.24034/j25485024.y2021.v5.i1.4750

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. In Semarang, Universitas Diponegoro. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hajar, S., & Sukaatmadja, I. P. G. (2016). PERAN KEUNGGULAN BERSAING MEMEDIASI PENGARUH ORIENTASI KEWIRAUSAHAAN TERHADAP KINERJA PEMASARAN. E-Jurnal Manajemen Unud, 5(10), 6580–6609.

Ismanu, S., & Kusmintarti, A. (2018). Pengaruh Lingkungan Industri Terhadap Kinerja Perusahaan Melalui Inovasi Sebagai Variabel Mediasi (Studi Kasus Di Ukm Batik Tulis). Prosiding Seminar Akuntansi, Manajemen, Dan Keuangan, III, 1–10.

Kartika, P. C. (2020). Pengaruh Orientasi Pelanggan dan Inovasi Produk terhadap Kinerja Pemasaran pada PD Mawaddah Umulyatama di Kota Metro. http://eprints.ummetro.ac.id

Kusuma, K., & Rastini, N. (2017). Peran Kunggulan Bersaing Memediasi Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran. None, 6(8), 254627.

Kuswanti, & Prihandono, D. (2017). Pengaruh Orientasi Pelanggan dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Keunggulan Bersaing. Management Analysis Journal, 4(3), 265–272. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/maj/article/view/17841

Mulyani, I. T. (2015). Upaya Meningkatkan Kinerja Pemasaran Melalui Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Dengan Inovasi Sebagai Variabel Intervening (Studi Empiris Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Kota Semarang). Skripsi Universitas Diponegoro.

Nurseto, S. (2012). Analisis Pengaruh Lingkungan Industri Terhadap Strategi Pemasaran Dan Dampaknya Terhadap Kinerja Pemasaran Studi Pada Usaha Kecil Kerajinan Kulit Tanggulangin. Jurnal Administrasi Bisnis, 1(1), 72–83.

Octavia, A. (2016). Pengaruh Orientasi Pelanggan Terhadap Keunggulan Bersaing Batik Jambi Dengan Bauran Pemasaran Sebagai Intervening Variabel. In Unja.

Pekovic, S., & Rolland, S. (2016). Customer orientation and firm’s business performance: A moderated mediation model of environmental customer innovation and contextual factors. European Journal of Marketing, 50(12), 2162–2191. https://doi.org/10.1108/EJM-08-2015-0584

Pratono, A. H., & Mahmood, R. (2015). Mediating effect of marketing capability and reward philosophy in the relationship between entrepreneurial orientation and firm performance. Journal of Global Entrepreneurship Research, 5(1). https://doi.org/10.1186/s40497-015-0023-x

Ramanathan, R., Black, A., Nath, P., & Muyldermans, L. (2010). Impact of environmental regulations on innovation and performance in the UK industrial sector. Management Decision, 48(10), 1493–1513. https://doi.org/10.1108/00251741011090298

Rasyidi, M. F., & Sudjatno. (2016). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Keunggulan Bersaing Sebagai Variabel Mediasi (Studi Pada Umkm Keripik Buah Di Wilayah Malang Raya). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 4(2).

Rosadian, A. (2020). Pengaruh Orientasi Pelanggan dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Keunggulan Bersaing. Thesis Universitas Muhammadiyah Malang.

Salojärvi, H., Ritala, P., Sainio, L. M., & Saarenketo, S. (2015). Synergistic effect of technology and customer relationship orientations: Consequences for market performance. Journal of Business and Industrial Marketing, 30(5), 511–520. https://doi.org/10.1108/JBIM-07-2012-0120

Santoso, B. Y. D., & Sugiarto, Y. (2016). Pengaruh Orientasi Pasar dan Customer Relationship Management Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Keunggulan Bersaing (Studi Kasus Pada Warung Makan Sekitar Alun-alun Di Kota Sragen). Diponegoro Journal of Management, 5(3), 1–15. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr

Sari, F. N. P. (2017). Pengaruh Lingkungan Pemasaran pada Kinerja Pemasaran Harian Surat Kabar Tribun Lampung. Post Graduate Thesis Universitas Lampung, 2(1), 1–10.

Setyawati, H. A. (2013). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Perusahaan Melalui Keunggulan Bersaing Dan Persepsi Ketidakpastian Lingkungan Sebagai Prediksi Variabel Moderasi (Survey Pada Umkm Perdagangan Di Kabupaten Kebumen). Fokus Bisnis : Media Pengkajian Manajemen Dan Akuntansi, 12(2), 20–32. https://doi.org/10.32639/fokusbisnis.v12i2.3

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Penerbit Alfabeta.

Sunyoto, D. (2015). Manajemen dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Center for Academic Publishing Service.

Supranoto, M. (2011). Strategi Menciptakan Keunggulan Bersaing Produk Melalui Orientasi Pasar Inovasi dan Orientasi Kewirausahaan Dalam Rangka Meningkatkan Kinerja Pemasaran. 2(3), 14–17. http://eprints.undip.ac.id/24205/

Sumadi, S., & Santoso, I. R. (2022). How Do Work Motivation, Rewards, and Punishments Impact Employee Performance? An Approach in Islamic Economics. Ikonomika: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 7(2), 193-208.

Tanoko, H. (2010). Kontributor Kinerja Pemasaran dari Aspek Reward, Individu dan Kreatifitas Strategi Pemasaran. JDM - Jurnal Dinamika Manajemen, 1(2), 115–124. https://doi.org/10.15294/jdm.v1i2.2466

Tsai, W.-H. S., & Men, L. R. (2013). Motivations and Antecedents of Consumer Engagement With Brand Pages on Social Networking Sites. Journal of Interactive Advertising, 13(2), 76–87. https://doi.org/10.1080/15252019.2013.826549

Tutar, H., Nart, S., & Bingöl, D. (2015). The Effects of Strategic Orientations on Innovation Capabilities and Market Performance: The Case of ASEM. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 207, 709–719. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.144

Wahyu, N. (2018). Analisis Lingkungan Terhadap Keunggulan. Majalah Ilmiah BIJAK, 15(1), 22–41.

Ward, P. T., & Duray, R. (2000). Manufacturing strategy in context: Environment, competitive strategy and manufacturing strategy. Journal of Operations Management, 18(2), 123–138. https://doi.org/10.1016/S0272-6963(99)00021-2

Refbacks

  • There are currently no refbacks.