Analisis Persepsi Masyarakat Desa Laut Dendang Terhadap Sistem Tanggung Renteng PNM Mekaar Dalam Pandangan Ekonomi Islam

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v8i2.5792

Abstract

This study aims to determine the effect of public perception related to the decision to use the community on the joint responsibility system. The background of this research is that many people in Laut Dendang Village have joined as members of PNM Mekaar. This research uses quantitative methods. The population in this research amounted to 51 respondents. Collecting data in this study using questionnaires distributed through google forms, interviews, and distributing questionnaires. The results of the data obtained through the distribution of questionnaires and questionnaires were studied using multiple linear regression tests. Data analysis shows that the perception of trust and need has no influence on people's decisions to use the joint responsibility system. The risk and financing variables indicate the number of community decisions to use the joint responsibility system.

References

Etika Yolanda Melati. (2019). Tinjauan Hukum Islam Tentang Sistem Tanggung Renteng Dalam Pembayaran Hutang. 74.

Kiki, P. E. (2013). Analisis Perkembangan Penyaluran Kredit Cepat Aman (KCA) untuk Meningkatkan Pendapatan PT.Pegadaian (Persero) Cabang Bandung Pasar Atas Tahun 2007-2014. 53(9), 1689–1699.

Manado, J., Latif, M. R., Engka, D. S. M., & Sumual, J. I. (2018). Pengaruh Persepsi Tentang Modal Usaha, Lokasi, Dan Jenis Dagangan Terhadap Kesejahteraan Pedagang Di Jalan Roda (Jarod) Manado. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 18(5), 174–185.

Nurpita, S. (2020). Teori Kebutuhan Abraham Maslow Menurut Perspektif Tasawuf. http://repository.iainbengkulu.ac.id/5341/%0Ahttp://repository.iainbengkulu.ac.id/5341/1/SKRIPSI SUSI PDF.pdf

Putra, D. A., Marliyah, & Yafiz, M. (2019). Analisis Pengaruh Dana Pihak Ketiga, Pembiayaan, Bancassurance Terhadap Laba Dan Dampaknya Pada Kesejahteraan Masyarakat (Studi Kasus Bank Syariah Di Indonesia).

Sari, P. P. (2017). Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Kepercayaan Masyarakat Terhadap Ecommerce. Jurnal Komunika : Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 6(3). https://doi.org/10.31504/komunika.v6i3.1235

Tambunan, K., Harahap, I., & Marliyah, M. (2019). Analisis Kointegrasi Zakat dan Pertumbuhan Ekonomi Indonesia Periode Tahun 2015-2018. AKTSAR: Jurnal Akuntansi Syariah, 2(2), 249. https://doi.org/10.21043/aktsar.v2i2.6066

Tangnga, M. H., Si, M., Tanihatu, M. M., Niaga, J. A., & Ambon, P. N. (2021). Pemahaman Dan Kepercayaan Masyarakat Dalam Membentuk Minat Menggunakan E-Money Di Kota Ambon. Maneksi, 10(1), 48–55. https://money.kompas.com/

Vanni, K. M., & Wijayanti, R. (2020). Comparative Study of Development and Performance Evaluation Sharia Microfinance Institutions in Indonesia. AL-ARBAH: Journal of Islamic Finance and Banking, 2(2), 119–138. https://doi.org/10.21580/al-arbah.2020.2.2.7229

Yuliawan, E. (2018). Analisis Pengaruh Faktor Kepercayaan, Kemudahan Dan Kualias Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Online Shop Zalora Indonesia (Studi Pada Mahasiswa Program Studi Manajemen STIE Mikroskil Medan). Optimal: Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, 12(1), 34–49. https://doi.org/10.33558/optimal.v12i1.1016

Downloads

Published

13-07-2022

How to Cite

Sagita, F., & Imsar, I. (2022). Analisis Persepsi Masyarakat Desa Laut Dendang Terhadap Sistem Tanggung Renteng PNM Mekaar Dalam Pandangan Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(2), 1937–1946. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i2.5792

Citation Check