Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, dan Net Profit Margin Terhadap Islamic Social Reporting pada Bank Umum Syariah di Indonesia Periode 2017-2021

Suhailatun Nafisah, Sri Ramadhani

Abstract

This study aims to determine company size, profitability, and net profit margin on Islamic Social reporting (ISR) in Islamic Commercial Bank for the 2017 – 2021. This research uses a quantitative approach. The type of data used is secondary data, namely data, obtained from the annual finansial report (annual report) which is published on the official website of each bank for the period 2017 – 2021. The data analysis method used is multiple linear regression analysis. The results of this study indicate that partially the variabel company size and profitability have a significant effect on Islamic Social Reporting with a significant value of 0,44 < 0,05 and 0,039 < 0,05 while the net profit margin has No. effect on Islamic Social Reporting with a significant value of 0,117 > 0,05. Simultaneously shows that the variable size, profitability, and net profit margin together influence Islamic Social Reporting (ISR) 0,043 < 0,05 and the cowfficient of termination is 52,5 % the rest is explained by causes other than research.

Full Text:

PDF

References

Abdi, S. (2017). Analisis Rencana Investasi Aktiva Tetap Terhadap Perluasan Usaha Pada Pt. Taspi Trd Coy Di Kota Makassar. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2).

Anggraeni, R. M., & Hadiprajitno, B. (2013). Pengaruh Struktur Kepemilikan Manajerial, Ukuran Perusahaan, Dan Praktik Corporate Governance Terhadap Manajemen Laba. Diponegoro Journal Of Accounting, 754–766.

Azheri, B. (2011). Corporate Social Responsibility: Dari Voluntary Menjadi Mandatory. Rajagrafindo Persada.

Ekkyanshah. (2008). Membangun Program Csr Yang Seimbang. Akuntan Indonesia, Vol 12, No.28, 33–35.

Gustani. (2013). Analisis Tingkat Pengungkapan Kinerja Sosial Bank Syariah Berdasarkan Islamic Social Reporting Index (Indeks Isr). Program Studi Akuntasi Syariah.

Haniffa, R. (2002). Social Reporting Disclosure: An Islamic Perspective. Indonesian Management & Accounting Research, 1(2), 128–146.

Haris Fifta Putra. (2014). Analisis Pelaksanaan Dan Pengungkapan Corporate Social Responsibility (Csr) Pada Perbankan Syariah Di Indonesia Berdasarkan Indeks Islamic Social Reporting (Isr). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Feb Universitas Brawijaya, Vol 3(No.1), 1–12.

Indriani, T. D. W. (2014). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Solvabilitas, Jenis Industri Dan Ukuran Kantor Akuntan Publik Terhadap Audit Delay (Studi Kasus Pada Perusahaan Indeks Lq 45 Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2010-2013). Skripsi.Uny, Yogyakarta.

Inuzula, L. (2017). Pengaruh Size, Profitabilitas, Dan Dewan Pengawas Syariah Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia. Jurnal Kebangsaan, 6(11), 26–32.

Istiani, F. (2015). Pengaruh Ukuran Bank, Frifitabilitas, Likuiditas, Dan Leverang Terhadap Pengungkapan Islamic Sosial Reporting.

Lukman, S. (2009). Manajemen Keuangan Perusahaan. Edisi Baru. Jakarta: Pt. Raja Grafindoo Persada.

Mayasari, G. (2014). Pengaruh Corporate Governance. Profitabilitas Dan Karakteristik Eksekutif Terhadap Tax Avoidance Perusahaan Manufaktur, E-Jurnal Universitas Udayana, Issn, 2302–8556.

Nia Faradilla. (2018). Pengaruh Good Corporate Governance Dan Leverage Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia.

Othman, R., Thani, A. M., & Ghani, E. K. (2009). Determinants Of Islamic Social Reporting Among Top Shariah Approved Companies In Bursa Malaysia. Research Journal Of International Studies, 12(12), 4–20.

Rahmadani, F. N. U., Muda, I., & Abubakar, E. (2020). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Leverage, Dan Manajemen Laba Terhadap Penghindaran Pajak Dimoderasi Oleh Political Connection. Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan, 8(2), 375–392.

Rahmani, N. A. B., & Ahmadi, N. (2016). Metodologi Penelitian Ekonomi. Medan: Press Febi.

Sitorus, G. C. T., & Mangoting, Y. (2014). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility TerhadapProfit Perusahaan Consumer Goods Di Indonesia Tahun 2010-2012. Tax & Accounting Review, 4(1), 190.

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.

Suwito, E., & Herawaty, A. (2012). Analisis Pengaruh Karakteristik Perusahaan Terhadap Tindakan Perataan Laba Yang Dilakukan Oleh Perusahaan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Jakarta.

Umiyati, U., & Baiquni, M. D. (2018). Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Dan Leverage Terhadap Islamic Social Reporting Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Islam, 6(1), 85–104.

Vina, S. P. (2015). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Dan Ukuran Dewan Direksi Terhadap Indeks Islamic Social Reporting Pada Perusahaan Yang Terdaftar Dalam Jakarta Isamic Index Tahun 2011-2013. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Airlangga.

Widarto. (2017). Islamic Social Reporting (Isr) (Studi Empiris Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di Daftar Efek Syariah Tahun 2015). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Wulandari, R. (2016). Pengukuran Kinerja Sosial Perbankan Syariah Di Indonesia Melalui Islamic Social Reporting Index (Isr). Bengkulu: Universitas Bengkulu.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.