ANALISIS PEMASARAN DIRECT SELLING DALAM MENINGKATKAN VOLUME PENJUALAN PADA PT KANGZEN KENKO INDONESIA CABANAG PEMATANGSIANTAR

Authors

  • Annisah Fildzania Hayatunnufus UINSU Medan, Indonesia
  • Rahmi Syahriza UINSU Medan, Indonesia
  • Muhammad Lathief Ilhamy Nasution UINSU Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v7i2.10475

Abstract

Marketing has many goals, both short and long. In terms of long-term marketing, it is mainly used to attract customers, especially for new products. This study aims to determine the application of direct selling marketing strategies in increasing sales volume at PT KK Indonesia, Pematangsiantar Branch in 2021-2022. This type of research is descriptive research with a qualitative approach. Data is collected by interview, observation and documentation methods. Data analysis uses descriptive techniques with a qualitative approach with the SWOT analysis method using the IFE Matrix and EFE Matrix. The results showed that the application of direct selling marketing strategies at PT KK Indonesia Pematangsiantar Branch had a good impact on increasing sales volume in 2021 of IDR 3,239,228,411, and in 2022 sales increased by 19%, namely IDR 3,858,637,962. From the results of data analysis using the SWOT analysis method, the total score value in the IFE matrix is 2.6 while the EFE matrix is 3.1. These results place PT KK Indonesia Pematangsiantar Branch in Quadrant I, which is a good and very favorable situation for companies to carry out growth strategies. Keywords: Marketing, Direct Selling, Sales Volume

References

Afrillita, N. (2013). Analisis Swot Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Sepeda Motor Pada Pt. Samekarindo Indah Di Samarinda. EJournal Administrasi Bisnis, 2013(1), 56–70.

Antariksa, Y. (2012). Strategi Penjualan dan Teknik Penjualan yang Efektif.

Assauri, S. (2002). Manajemen Pemasaran Konsep dan Strategi. Liberty.

Evira, N., Indah, A., Nasution, L., & Aisyah, S. (2022). Utilization of Yard Land Through Horticultural Agriculture in Increasing Farmers’ Income After the Covid-19 Pandemic in Cengkeh Turi Village, North Binjai District. Jurma : Jurnal Program Mahasiswa Kreatif, 6(2), 400–405.

Fahlevi, R, E., & Munawaroh, S. (2016). April 2016, volume 17 nomor 1. Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume Penjualan Pada Pt Indocitra Niaga Jaya Banjarmasin, 17(April), 43–52.

Febri Norenza, M., Inda, T., Rahma, F., Lathief, M., & Nasution, I. (n.d.). Strategi Pemasaran Pembiayaan Kepemilikan Rumah Bersubsidi Masa Pandemi Covid-19 Bank Sumut Cabang Syariah Sibolga. Scholar.Archive.Org, 4(2), 16–33.

Gitosudarmo, I. (2001). Manajemen Pemasaran. ANDI.

H, A. F., Sahputri, A., & Nurbaiti, N. (2021). ANALISIS PELUANG BISNIS DI MASA PANDEMI (Studi Kasus pada PT Unilever Indonesia Tbk). JAAKFE UNTAN (Jurnal Audit Dan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Tanjungpura), 10(2), 65–71.

Ikbar, Y. (2012). Metode Penelitian Sosial Kualitatif (Cetakan Ke). PT Refika Aditama.

Imsar. (2018). Analisis Strategi Pengembangan Usaha Ucok Durian Medan. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam UINSU.

Indri, A. M., & Ratnawati, S. (2020). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran (Studi Kasus di Kantor Pos Kota Magelang 56100). JURNAL ILMU MANAJEMEN, 17(2), 58–70.

Kasmir. (2003). Manajemen Perbankan. PT Raja Grafindo Persada.

Kotler, P. (2000). Marketing Management: An Asian Perspective (Edisi Mile). Prentince Hall.

Mirayani, L. (2018). Analisis Penerapan Strategi Direct Selling Dan Dampaknya Terhadap Volume Penjualan Pada Pt. Karya Pak Oles Tokcer Di Desa Bengkel Tahun 2016. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 10(1), 126–135.

Rahman, A., Rahman, A., & Susanti, D. A. (2021). Marketing Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Al-Muaddib : Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 6(2), 308–314.

Rangkuti, F. (2017). Analisis SWOT: Teknik Membedah Kasus Bisnis: Cara Perhitungan Bobot, Rating, dan OCAI (Cetakan Keduapuluh Tiga). PT Gramedia Pustaka.

Rembon, A. ., Mananeke, L. ., & Gunawan, E. . (2017). Pengaruh Word Of Mouth Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pada Pt.Kangzen Kenko Indonesia Di Manado. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 5(3), 4585–4594.

Roen, F. (2012). Teori dan Perilaku Organisasi Bisnis Penjualan Langsung (Dirrect Selling).

Safitri, D., & Syahriza, R. (2022). Analisis Swot Strategi Pemasaran Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan Produk Asuransi Brilliance Hasanah Sejahtera Pada Pt. Sunlife Financial Syariah Cabang Kapten Jumhana. JOSR: Journal of Social Research, Vol.1 No.1, 163–172.

Salusu, J. (2006). Pengambilan Keputusan Strategik Untuk Organisasi Publik dan Organisasi Non Profit. Grasiondo.

Schnaars, S. P. (2001). Marketing Strategy: A Costumer-Driven Approach. The Free Pres.

Soedjas, T., & Aritejo, B. A. (2006). Merebut dan Mempertahankan Pelanggan: Kiat Medical Representative Meningkatkan Pasar Obat Ethical. ANDI.

Swastha DH, B., & Irawan. (2001). Manajemen Pemasaran Modern (Edisi Kedu). Liberty.

Syafitri, S. (2021). Penerapan Strategi Direct Selling Dalam Meningkatkan Minat Konsumen Pada Bisnis Madhising Pinrang (Etika Bisnis Islam). Undergraduate Thesis. IAIN Parepare

Umar, H. (2005). Strategic Management in Action. Gramedia Pustaka Utama.

Umar, H. (2008). Metode penelitian untuk skripsi dan tesis bisnis. Raja Grafindo Persada.

Wisnubroto, P., Yusuf, M., & Freitas, J. M. (2013). Strategi Pemasaran Guna Meningkatkan Volume Penjualan Dengan Pendekatan Technology Atlas Project Method. Jurnal Teknologi, 6(2), 161–168.

Zevi, I. (2018). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Produk Pada Pt. Proderma Sukses Mandiri. Fakultas Ekonomi dan Bisnis UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Downloads

Published

2023-08-24

How to Cite

Hayatunnufus, A. F., Syahriza, R., & Ilhamy Nasution, M. L. (2023). ANALISIS PEMASARAN DIRECT SELLING DALAM MENINGKATKAN VOLUME PENJUALAN PADA PT KANGZEN KENKO INDONESIA CABANAG PEMATANGSIANTAR. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 7(2). https://doi.org/10.29040/jie.v7i2.10475

Issue

Section

Articles

Citation Check