PENGARUH PERSEPSI MANFAAT, PERSEPSI KEMUDAHAN, RISIKO DAN KEPERCAYAAN TERHADAP KEPUTUSAN MENGGUNAKAN UANG ELEKTRONIK (QRIS)

Rizal Syahri Alfani, Kurnia Rina Ariani

Abstract


Abstract
This research was conducted with the aim of finding out the influence of perceived benefits, perceived convenience, risk and trust on the decision to use QRIS electronic money. This research applies a quantitative approach method. The sampling technique uses purposive sampling. Data was obtained using a questionnaire with 96 respondents using the Slovin formula. The measurement scale used is the Likert scale. The data was processed using SPSS version 23. The results of this research showed that perceptions of benefits, risks and trust had a positive and significant influence on the decision to use QRIS electronic money. Meanwhile, the perception of convenience has a negative influence on the decision to use QRIS electronic money.
Keywords: Decision to use, perceived benefits, perceived convenience, risk, trust.

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Agustina Komang Erlita, & Sri, M. L. (2022). Pengaruh Pengetahuan, Kemudahan Penggunaan, Dan Kredibilitas Terhadap Minat Penggunaan Quick Response Code Indonesian Standard (Qris) (Studi Pada Generasi Z Di Provinsi Bali). Vjra, 11(02), 127–137.

Anjelina, A. (2018). Persepsi Konsumen Pada Penggunaan E-Money. Journal of Applied Managerial Accounting, 2(2), 219–231. https://doi.org/10.30871/jama.v2i2.934

Argitama, D. K., & Suryoko, S. (2020). Pengaruh E-Service Quality Dan Promosi Penjualan Terhadap Keputusan Penggunaan Produk Gopay (Studi Pada Pengguna Aplikasi Gojek Di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 9(1), 80–84. https://doi.org/10.14710/jiab.2020.26224

bank indonesia. (2021). EKONOMI DIGITAL TERUS TUMBUH, QRIS TEMBUS 12 JUTA MERCHANT. https://www.bi.go.id/id/publikasi/ruang-media/news-release/Pages/sp_2328621.aspx

DataIndonesia.id. (2023). Ada 28,75 Juta Pengguna QRIS di Indonesia hingga Akhir 2022. https://dataindonesia.id/digital/detail/ada-2875-juta-pengguna-qris-di-indonesia-hingga-akhir-2022

Davis, F.D., Bagozzi, R. P. & W., & P.R. (1989). User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Management science.

Ningsih, H. A., Sasmita, E. M., & Sari, B. (2021). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, dan Persepsi Risiko Terhadap Keputusan Menggunakan Uang Elektronik ( QRIS ) Pada Mahasiswa. Jurnal IKRA-ITH Ekonomika, 4(1), 1–9.

Priambodo, S., & Prabawani, B. (2016). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Menggunakan Layanan Uang Elektronik (Studi Kasus Pada Masyarakat Di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(2), 127–135.

Priyatno, D. (2014). SPSS 22 Pengolahan Data Terpraktis. Andi Offset.

Radho, M., & Lestari, N. I. (2022). Students’ Interest in Using the Quick Response Code Indonesian Standard Payment System for Vocational Education Program Students Serang Raya University. Jurnal Keuangan Dan Perbankan (KEBAN), 2(1), 21–31. https://doi.org/10.30656/jkk.v2i1.5846

Rahmatsyah. (2011). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Produk Baru (Studi Kasus: E-Money Kartu Flazz BCA). Universitas Indonesia.

Rakhmayanti, I. (2021). Mayoritas Pengguna e-Commerce Bayar Pakai Dompet Digital. Idxchannel.Com. https://www.idxchannel.com/ecotainment/mayoritas-pengguna-e-commerce-bayar-pakai-dompet-digital

Sati, R. A. S., & Ramaditya, M. (2019). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan Dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Menggunakan E-Money (Studi Kasus Pada Konsumen Yang Menggunakan Metland Card). Management, 1–20.

Schiffman, L. G., & Wisenblit, J. L. (2015). consumer behavior. pearson education limited.

Sihaloho, J. E., Ramadani, A., & Rahmayanti, S. (2020). Implementasi Sistem Pembayaran Quick Response Indonesia Standard Bagi Perkembangan UMKM di Medan. Jurnal Manajemen Bisnis.

Suprapto, R., & Azizi, M. Z. W. (2020). Manajemen Pemasaran (pertama). Myria Publisher.

Ulansari, L. P. E., & Yudantara, I. G. A. P. (2021). Pengaruh Persepsi Manfaat , Persepsi Kemudahan , Persepsi Kepercayaan , dan Norma Subjektif terhadap Minat Menggunakan Sistem Informasi Pembayaran Elektronik (E-Payment). Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Humanika, 11(2), 312–321.

Utami, R. (2016). “Pengaruh Kualitas Sistem dan Layanan, Kepercayaan, Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan dan Persepsi Resiko Terhadap Sikap Penggunaan E-Money. (Studi Kasus : Mahasiswa Prodi Akuntansi, Universitas Islam Indonesia). Universitas Islam Indonesia.

Yasar, I. N. (2022). Perceptions of the Use of Qris Electronic Money on the Millenial Generation in Dki Jakarta. Manajemen Dewantara, 6(1), 70–83. https://doi.org/10.26460/md.v6i1.12032




DOI: http://dx.doi.org/10.29040/jie.v8i1.11256

Refbacks

  • There are currently no refbacks.