OPTIMALISASI LAYANAN APLIKASI MUAMALAT DIN (DIGITAL ISLAMIC NETWORK) UNTUK MENINGKATKAN LOYALITAS NASABAH DI BANK MUAMALAT KANTOR CABANG PEMBANTU MADIUN

Dwiyana Farizka Mahmudah, Linawati Linawati, Fatqu Rois

Abstract


This research was conducted against the background of the rapid growth of digital advances in banking institutions. Therefore, Muamalat bank KCP Madiun must always optimize services by following the latest updates regarding the digitization of services according to customer needs. The convenience provided in the Muamalat DIN (Digital Islamic Network) application service is expected to increase the loyalty of Muamalat bank KCP Madiun customers. This research uses qualitative methods. The data sources used in this research are primary data from interviews, observations, documentation and secondary data from books, journals and supporting references. The results of this study, optimization of Muamalat DIN application services affect the increase in customer loyalty at bank Muamalat KCP Madiun.

Keywords: Muamalat DIN, loyalty and optimization of the service system

Full Text:

PDF

References


Akob, Rezky Arianty., & Sukarno, Zulfikry. 2022. Pengaruh Kualitas Layanan Mobile Banking terhadap Kepuasan dan Loyalitas Nasabah Bank BUMN di Makassar. Jurnal Maksipreneur : Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 11(2), p. 269-283.

Akyun Maslikah, & Siswahyudianto. (2023). Optimalisasi Layanan Digital Islamic Network dalam Meningkatkan Kemudahan Bertransaksi Nasabah Bank Muamalat. Idarotuna : Journal of Administrative Science, 4(1), 67–76.

Bank Muamalat. "Visi Misi Bank Muamalat". Dikutip dari situs (https://www.bankmuamalat.co.id/). “Website Resmi PT Bank Muamalat Indonesia Tbk

Bank Muamalat. "Muamalat DIN". Dikutip dari situs (https://www.bankmuamalat.co.id/). “Website Resmi PT Bank Muamalat Indonesia Tbk

Hariansyah, F. A., Wardani, N. H., & Herlambang, A. D. (2019). Analisis Pengaruh Kualitas Layanan Mobile Banking terhadap Kepuasan dan Loyalitas Nasabah pada Pengguna Layanan BRI Mobile Bank Rakyat Indonesia di Kantor Cabang Cirebon. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 3(5), 4267–4275.

Hasna Zahira. 2022. “Optimalisasi Penggunaan Sistem Layanan Mobile Banking Dalam Menarik Minat Nasabah Di PT Bank Syariah Indonesia Kantor Cabnag Pembantu Bogor Cileungsi Metland.” UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

Ishak, M. Z., & Azzahroh, E. P. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Syariah Dengan Kepuasan Nasabah Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam (Journal of Islamic Economics and Business), 3(1), 26.

Nila Erina. (2021). “Pengaruh Kemudahan Akses, Kenyamanan, Dan Keamanan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank Muamalat Indonesia Kantor Cabang Pembantu Nganjuk”. Repository IAIN Ponorogo

Putri Fitriani Fajria. 2022. “Optimalisasi Strategi Layanan Mobile Banking Untuk Meningkatkan Loyalitas Nasabah Bank Muamalat Kntor Cabang Pembantu/KCP Nganjuk.” UIN SATU Tulungagung.

Shafaliza Risfany, Reni Ria Armayani Hasibun. 2022. “Penerapan Layanan Muamalat DIN Dalam Kemudahan Bertransaksi Pada PT Bank Muamalat Indonesia KCP Stabat” 2, no. 1.

Sudianto & Linda. (2023). Penggunaan layanan jasa transfer melalui Muamalat DIN (Digital Islamic Network) dalam meingkatkan loyalitas nasabah. Jurnal Masyrif 4, no 1.

Takdir, A. (2021). Inovasi Keuangan Digital Islamic Network ( Din) Terhadap Optimalisasi Pelayanan Jasa Perbankan Di Era Digital (Studi Kasus Bank Muamalat ). IBF JOURNAL : Perbankan Syariah & Keuangan 1, 1(2), 103–118.

Vagittha Br Tarigan, E., & Tambunan, K. (2022). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah Bank dalam Menggunakan Mobile Banking di Bank Syariah Indonesia KCP Stabat Proklamasi.




DOI: http://dx.doi.org/10.29040/jie.v8i2.12834

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


btn4d

ada777

klik-4d.com