INTERNALISASI NILAI-NILAI KEISLAMAN DALAM PENCEGAHAN KHAMAR PADA KALANGAN REMAJA

Rahmat Hidayat, Lismawati Lismawati

Abstract


Alcoholic beverages, or khamr, contain alcohol or ethanol and were originally made from dates and grapes. In the Islamic religion, khamr is considered haram. A study was conducted to reveal views on the prohibition of khamr, prevention efforts, and the health benefits of the ban for adolescents. Religious figures were involved in data collection. A religious approach has been used to educate adolescents, such as through adolescent health posts, youth organizations, and mosque youth groups. Emphasizing Islamic values in adolescents’ daily lives is believed to shape good morals. Internalizing Islamic values also helps prevent the consumption of alcoholic beverages, which can have negative effects on adolescent health. Therefore, religious activities such as pengajian (religious studies) and children’s forums are considered effective ways to prevent alcohol consumption among adolescents.

Full Text:

PDF

References


Agusti, N., & Yati, F. (2021). Halal Serupa Haram: Analisis Praktek Jual Beli Air Nira Yang Difermentasikan. SAQIFAH: Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 6(2), 75-89.

Alfiansyah, I., Firdaus, M. Y., & Kosasih, E. (2022, January). Efek Konsumsi Khamar dalam Perspektif Hadis. In Gunung Djati Conference Series (Vol. 8, pp. 181-197).

Arisiana, T., & Prasetiawati, E. (2019). Wawasan Al-Qur’an Tentang Khamr Menurut Al-Qurthubi Dalam Tafsir Al-Jami’Li Ahkam Al-Qur’an. FIKRI: Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya, 4(2), 243-258. DOI: https://doi.org/10.25217/jf.v4i2.588

Buinsaman, S. M., & Krisnani, H. (2020). Peiran Orang tuia Dalam Peinceigahan Dan Peinanganan Peinyalahguinaan Narkoba Pada Reimaja. Juirnal Peirspeiktif Sosiologi, 7(1), 221–228. DOI: https://doi.org/10.24198/jppm.v7i1.28132

Darmalaksana, W. (2020). Meitodei peineilitian kuialitatif stuidi puistaka dan stuidi lapangan. Prei-Print Digital Library UiIN Suinan Guinuing Djati Banduing.

El-Feyza, M., & Hidayat, M. R. (2022). Pengharaman Khamr dalam Al-Qur’an (Studi atas Tafsir Tarjuman Al-Mustafid Karya Abd. Rauf As-Sinkili). LATHAIF: Literasi Tafsir, Hadis dan Filologi, 1(2), 147-158.

Firdausi, F. F., Puspitasari, E., & Fajriyah, N. H. (2022). Tinjauan saintifik dan fikih terhadap penggunaan alkohol dalam produk hand sanitizer. Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam dan Sains, 4(1), 155-159.

Haningsih, S. (2022). Model Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 4, 93-100. DOI: https://doi.org/10.30595/pssh.v4i.301

Hidayat, R., & Lismawati, L. (2024). Upaya Penanggulangan Radikalisme pada Remaja di Wiliyah Kalibaru Cilincing. Journal on Education, 6(3), 15759-15768. https://doi.org/10.31004/joe.v6i3.5389

Indrawan, M. F., & Khalik, S. (2022). Tinjauan Hukum Islam tentang Perilaku Masyarakat yang Mengkonsumsi Narkotika Jenis Jamur Kotoran Sapi di Kabupaten Gowa. SIYASATUNA: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Siyasah Syar'iyyah, 3(3), 523-536.

Iradat, S., & Abbas, N. (2023). Peran Tokoh Masyarakat Dalam Pencegahan Perilaku Minum-Minuman Keras Remaja Di Desa Loleojaya Kecamatan Kasiruta Timur. JUANGA: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 23-37.

Juhari, A. R. (2024). Legalisasi Jual Beli Khamar di Indonesia Perspektif Hukum Islam (Penerapan Fatwa Syekh Ali Jum’ah). PLEDOI (Jurnal Hukum dan Keadilan), 3(1), 59-67. DOI: https://doi.org/10.56721/pledoi.v3i1.309

Juimala, N. J. N., & Abuibakar, A. (2019). Inteirnalisasi Nilai-Nilai Spirituial Islami Dalam Keigiatan Peindidikan. Juirnal Seirambi Ilmui, 20(1), 160–173.

Kurniawan, B. (2020). Pengembangan SDM Dalam Pendidikan Islam. Cakrawala Jurnal Manajemen Pendidikan Islam dan studi sosial, 4(2), 105-125. DOI: https://doi.org/10.33507/cakrawala.v4i2.323

Mahmud, H. (2020). Hukum Khamr Dalam Perspektif Islam. MADDIKA: Journal of Islamic Family Law, 1(1), 28-47. DOI: https://doi.org/10.24256/maddika.v1i1.1559

Munir, A. (2022). Konstruksi Makkiyah Madaniah pada Penafsiran Ayat-Ayat Khamr. JUSMA: Jurnal Studi Islam Dan Masyarakat, 1(1), 66-81. DOI: https://doi.org/10.21154/jusma.v1i1.524

Naffasa, R. F. F. (2023). KHAMAR DALAM TINJAUAN AL-QURAN DAN ILMU KESEHATAN. HADHARAH: Jurnal Keislaman dan Peradaban, 17(2), 120-129. DOI: https://doi.org/10.15548/h.v17i2.7656

Nazwa, F., & Afifah, H. N. (2023). Manfaat diharamkannya Khamar dalam Islam bagi Kesehatan Manusia. Religion: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 1(6), 1047-1059. DOI: https://doi.org/10.55606/religion.v1i6.826

Nudin, B. (2020). Konsep Pendidikan Islam Pada Remaja di Era Disrupsi Dalam Mengatasi Krisis Moral. LITERASI: Jurnal Ilmu Pendidikan, 11(1), 63-74. DOI: http://dx.doi.org/10.21927/literasi.2020.11(1).63-74

Nurkholis, N., Djubaedi, D., Asmuni, A., & Nurhayati, E. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Pada Anak Terlantar. EDUKASI ISLAMI: Jurnal Pendidikan Islam, 12(03). DOI: https://doi.org/10.30868/ei.v12i03.4622

Sapuitra, A. (2020). Peimbeintuikan Konseip Diri Reimaja Meilaluii Peinanaman Nilai-Nilai Keiislaman. Al-Hikmah, 18(2), 151-156. DOI: https://doi.org/10.35719/alhikmah.v18i2.31

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.

Suryantoro, D. D., & Rofiq, A. (2021). Hudud Syar’iyah Hadd Kharm Dan Minuman Memabukkan Perspektif Hukum Islam. AT-TUROST: Journal of Islamic Studies, 8(1), 130-144. DOI: https://doi.org/10.52491/at.v8i1.60

Thohari, F. (2018). Hadis Ahkam: kajian hadis-hadis hukum pidana Islam (hudud, qishash, dan ta’zir). Deepublish.

Wulan, R. (2021). Model-Model Terapi Mental Dalam Islam. HISBAH: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 18(1), 14-29. DOI: https://doi.org/10.14421/hisbah.2021.181-02




DOI: http://dx.doi.org/10.29040/jie.v8i2.13533

Refbacks

  • There are currently no refbacks.