REVOLUSI RASA TRADISIONAL (INOVASI BAKSO ACI SAMBAL IJO INSTAN OLEH KYLAFOOD) DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN

Authors

  • Mahmudi Mahmudi Akademi Sages, Indonesia
  • Tjhing Man lie Akademi Sages, Indonesia
  • Achmad Taufiq Akademi Sages, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v9i1.16124

Abstract

The purpose of this research is to analyze the traditional taste revolution (innovation of instant aci sambal ijo meatballs by kylafood) in increasing sales. the type of research is a case study. Data collection techniques are observation, interviews, documentation. Data analysis with miles Huberman. Based on the results of this study, it can be concluded that the innovation of Instant Aci Sambal Ijo Meatballs by Kylafood has succeeded in significantly increasing market acceptance and sales of their products. A well-planned marketing strategy and positive consumer response to the traditional flavors presented are key factors in this success. However, challenges such as wider market penetration and competition with similar products need to be addressed to maintain sustainable growth. Recommendations for Kylafood include further development of innovative product variations as well as strengthening more aggressive marketing strategies to maintain their position in this competitive market

References

Adli, F. (2024). Pengaruh penetapan harga terhadap volume penjualan menggunakan variable costing pada UMKM Baso Aci Juara Tajur tahun 2020-2022. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Pakuan.

Al Baihaqi, I., Yunita, T., & Setiawan, A. (2024). Analisis SWOT UMKM “Baso Aci Akang†untuk Meningkatkan Strategi Pemasaran di Era Digitalisasi. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 2(5), 316–322.

Amrulloh, Y., & Dahruji, D. (2023). Pengaruh Harga, Label Halal Dan Strategi Pemasaran Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Produk Bakso Aci Taubat Food. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(2), 682–697.

Andarini, M., Laely, N., & Laily, N. (2020). Analisis Harga, Inovasi Produk, Promosi dan Proses Bisnis Terhadap Kepuasan Konsumen Bakso Aci Tata Snack. Ekonika: Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri Volume, 5(5), 2.

Anissa, N., & Kusumastuti, R. D. (2022). Pengaruh Komunikasi Pemasaran Baso Aci Akang Terhadap Minat Beli Konsumen Di Masa Pandemi COVID-19. KOMUNIKATA57, 3(2), 52–58.

Aryana, M. A. H. (2024). Inovasi Bisnis" Baso Aci Neng Geulis" Untuk Meningkatkan Daya Saing Produk Dengan Metode 10 Type Of Innovation. Universitas Muhammadiyah Gresik.

Aslamiyah, S., Yunita, T., & Sari, R. I. (2024). Evaluasi SWOT Terhadap UMKM Dalam Bisnis Baso Aci. Musytari: Neraca Manajemen, Akuntansi, Dan Ekonomi, 5(11), 61–70.

Darsiti, D., Mahmudin, A., Julyandaru, C. P., Gustian, P. M., & Sabila, S. (2024). Studi Kelayakan Bisnis Pengembangan Inovasi Varian Rasa Bakso Aci Pada Badan Usaha Tercabaikan. KREATIF: Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 4(1), 46–54.

Djunaedi, D., Lidiawan, A. R., Nursamsu, N., Sinengko, E., & Almatari, R. N. (2022). Baso Aci Tata Snack goes to marketplace for smart city concept in Kediri. Community Empowerment, 7(8), 1449–1452.

Faradisha, F. E., Sholikhah, A., Laiya, I. T., Hanum, F. A., Nurrahma, I., & Chilmi, H. R. (2024). Strategi Pemasaran Modern Baso Aci Qiara Porong: Inovasi Kemasan dan Penggunaan Media Digital. BERDAYA EKONOMI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 59–66.

Fatimah, S. E., Purdianto, A., & Firasati, A. (2022). Penggunaan Media Promosi Digital Guna Meningkatkan Penjualan Aliyah Cake. Journal of Sustainable Community Service, 2(4), 207–213.

Hasanudin, R., Arnold, A., Ariodutho, S., & Chandrawan, D. (2023). Strategi Pemasaran Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM Warung Padasuka. SENADA: Semangat Nasional Dalam Mengabdi, 4(2), 123–134.

Indrasari, L. D., Komari, A., Tripariyanto, A. Y., Rahayuningsih, S., & Santosa, H. B. (2021). Efforts to Improve Product Competitiveness of Baso Aci Tata Snack in Kediri, East Java through Re-Packaging. Community Empowerment, 6(5), 713–720.

Komari, A., Indrasari, L. D., Tripariyanto, A. Y., Santosa, H. B., & Rahayuningsih, S. (2021). Edukasi pemasaran digital di era pandemi Covid-19 pada rumah produksi Baso Aci Tata Snack. Community Empowerment, 6(4), 675–681.

Satria, G. E., Fitri, N., Gugat, T. D., Ardy, V., Sugiyanti, L., Zachroh, S. N. A., & Nuryadin, A. F. (2023). Penerapan Teknologi Informasi Akuntansi Dalam Meningkatkan Efisiensi Operasional UMKM Warung Padasuka. SENADA: Semangat Nasional Dalam Mengabdi, 4(1), 28–39.

Downloads

Published

2025-01-23

How to Cite

Mahmudi, M., lie, T. M., & Taufiq, A. (2025). REVOLUSI RASA TRADISIONAL (INOVASI BAKSO ACI SAMBAL IJO INSTAN OLEH KYLAFOOD) DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 9(1). https://doi.org/10.29040/jie.v9i1.16124

Issue

Section

Articles

Citation Check