HUBUNGAN KOMUNIKASI PERAWAT DALAM PELAYANAN KESEHATAN DENGAN KEPUASAN PASIEN DI PUSKESMAS COLOMADU 1 KABUPATEN KARANGANYAR

Authors

  • Anik Suwarni Universitas Sahid Surakarta, Indonesia
  • Dina Mariyana Universitas Sahid Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v7i1.6757

Abstract

Patient satisfaction toward nurse communication is the level of one's feelings after comparing patients nurses perceived communication with the expectation desired by the patient. Nurses in providing nursing care can not be separated from the nurse communication with patients that can affect patient satisfaction. Interview results are known in 5 patients who received less outpatient good service nurses in part because communication is less friendly to the patient empathy also those with less effective.To determine the relationship between the communication of nurses in health care with patient satisfaction in the health center Colomadu I Karanganyar. This descriptive quantitative research with cross sectional design. Population of 2500 patients, 96 samples were taken by accidental sampling technique. Data analysis techniques used by Kendall Tau correlation analysis: (1) Communication nurses mostly have good communication as many as 48 people (50.0%), (2) patient satisfaction satisfied people mostly belonging to as many as 56 people (58.3%); (3) There is a significant relationship between the communication of nurses in health care with patient satisfaction in the health center Colomadu I Karanganyar (r xy = 0.525> 0.218; p = 0.000 <0.05). There is a significant relationship between the communication of nurses in health care with patient satisfaction in the health center Colomadu I Karanganyar.

References

Aswad, S., Mulyadi, N., & Lolong, J. (2015). Hubungan Komunikasi Terapeutik Perawat Dengan Kepuasan Pasien Di Instalasi Gawat Darurat RSUD Dr. H. Chasan Boesoirie Ternate. Jurnal Keperawatan, 3(2).

Effendy, O. U. (2009). Dinamika Komunikasi, Cetakan Ketujuh. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Hidayat, N., & Ati, Y. I. (2019). Hubungan Tingkat Adaptasi Dengan Kecemasan Pasien Kemoterapi Di Ruang Kemoterapi Rsud Panembahan Senopati Bantul Yogyakarta. MIKKI (Majalah Ilmu Keperawatan dan Kesehatan Indonesia), 8(1).

Imbalo S, P. (2007). Mutu Pelayanan Keperawatan. Jakarta: EGC.

Indrasari, M. (2019). Pemasaran Dan Kepuasan Pelanggan: pemasaran dan kepuasan pelanggan. Unitomo Press.

Kurniati, A., & Efendi, F. (2012). Kajian sumber daya manusia kesehatan di Indonesia. Ferry Efendi.

Lestari, T. R. P. (2017). Analisis Ketersediaan Tenaga Kesehatan di Puskesmas Kota Mamuju Provinsi Sulawesi Barat Tahun 2014. Kajian, 21(1), 75–88.

Linda Zainatunningtias, L. (2022). Evaluasi Penggunaan Aplikasi Renbut 4.0 Terhadap Perencanaan Kebutuhan Tenaga Kesehatan Dalam Meningkatkan Mutu Pelayanan Kesehatan Di Puskesmas Colomadu Ii Karanganyar. Universitas Kusuma Husada Surakarta.

MAPA, A. R. (2009). Hubungan Persepsi Pasien Tentang Komunikasi Perawat dengan Kepuasan Pasien Terhadap Komunikasi di RSUP dr. Soeradji Tirtonegoro Klaten. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Mirnawati, M. (2013). Hubungan Komunikasi Interpersonal Perawat dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap di Ruang Cempaka RSUD AW Sjahranie Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(4).

Mukin, F. A., & Wida, A. S. W. D. (2021). Hubungan Komunikasi Terapeutik Perawat Dengan Kepuasan Pasien Dalam Mendapatkan Pertolongan Pertama Di Unit Gawat Darurat Di Rsud Dr. Tc. Hillers. Jurnal Keperawatan dan Kesehatan Masyarakat, 7(1).

Mundakir, K. K. (2006). Aplikasi dalam Pelayanan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Pratiwi, P. P., & Suryani, M. (2013). Hubungan Tingkat Pendidikan Dan Lama Kerja Dengan Kelengkapan Pengisian Dokumentasi Pengkajian Asuhan Keperawatan Di Rsud Tugurejo Semarang. Karya Ilmiah.

Ramadhan, F., Muhafidin, D., & Miradhia, D. (2021). Kualitas Pelayanan Kesehatan Puskesmas Ibun Kabupaten Bandung. JANE-Jurnal Administrasi Negara, 12(2), 58–63.

Risky, S. (2016). 4. Hubungan Komunikasi dan Kepastian Waktu dengan Kepuasan Pasien BPJS Rawat Jalan di Wilayah Kerja Puskesmas Nambo Tahun 2016. Jurnal Gizi Ilmiah, 2(1), 33–43.

Rizal, A., & Jalpi, A. (2018). Analisis Faktor Internal Penentu Kepuasan Pasien Puskesmas Kota Banjarmasin. AL-ULUM: JURNAL SAINS DAN TEKNOLOGI, 4(1), 1–6.

Suharmiati, S., Handayani, L., & Nantabah, Z. K. (2020). Pemanfaatan Pelayanan Kesehatan Tradisional Integrasi di Rumah Sakit Pemerintah. Studi di 5 Provinsi Indonesia. Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 23(2), 126–134.

Trimurthy, I. G. A. (2008). Analisis hubungan persepsi pasien tentang mutu pelayanan dengan minat pemanfaatan ulang pelayanan rawat jalan Puskesmas Pandanaran Kota Semarang. Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.

Trisnantoro, L. (2018). Memahami penggunaan ilmu ekonomi dalam manajemen rumah sakit. UGM press.

Winarsih, A. S., & Ratminto (2006) Manajemen Pelayanan: Pengembangan Model Konseptual, Penerapan Citizen’s Charter dan Standar Pelayanan Minimal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Downloads

Published

2022-10-17

How to Cite

Suwarni, A., & Mariyana, D. (2022). HUBUNGAN KOMUNIKASI PERAWAT DALAM PELAYANAN KESEHATAN DENGAN KEPUASAN PASIEN DI PUSKESMAS COLOMADU 1 KABUPATEN KARANGANYAR. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 7(1). https://doi.org/10.29040/jie.v7i1.6757

Citation Check