ANALISIS KEPUASAN MASYARAKAT TERHADAP PELAYANAN PADA KP2TSP PROVINSI DIY

Authors

  • Suhada Suhada Universitas Nahdlatul Ulama Yogyakarta, Indonesia
  • Febriani Wahyusari Nurcahyanti Universitas Nahdlatul Ulama Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v7i2.8550

Abstract

The One-Stop Integrated Licensing Service Office for the Special Region of Yogyakarta (KP2TSP DIY) is one of the agencies that continues to make improvements to improve the quality of service to the community. This study aims to see how far the services provided by the P2TSP office to the community. The results obtained will become the basis for improving the performance of the KP2TSP Service and will be used as material for reflection for future policy makers. The population in this study consisted of people who applied for permits and non-permits to the One-Stop Integrated Licensing Service Office for the Special Region of Yogyakarta (KP2TSP DIY) to obtain public services and a sample of 100 people was obtained. The questionnaire in this study aims to collect respondent data. Based on the results of the study, the Community Satisfaction Index (IKM) for the performance of KP2TSP DIY was in the Good category at 80.91. This result was enough to boost the achievement of KP2TSP because the IKM score rose 1.19 year-on-year. Keyword: Public Service, Elements of Service, Customer Satisfaction

References

Japami, W., & Eriyanti, F. (2019). Efektivitas Pelayanan Keliling Online Pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tanah datar. Jurnal Manajemen Dan Administrasi Publik, 1(2).

Asrida, W. (2017). Pelayanan Publik Di Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Tahun 2015-2016. Jurnal Ilmu Pemerintahan Nakhoda, 16(27), 54–65. https://doi.org/10.35967/jipn.v16i27.5796

Asrida, W., & Puspita Pohan, R. (2016). Pelayanan Publik Pada Pusat Kesehatan Masyarakat Kecamatan Marpoyan Damai Pekanbaru Tahun 2013. Nakhoda: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 13(1), 22. https://doi.org/10.35967/jipn.v13i1.3218

Hamrun, Ahmad, H., Prianto, A. L., & Kherasni, N. (2019). Strategi Pemerintah Daerah Dalam PEngembangan Pelayanan Berdasarkan e-Goverment di Kabupaten Muna. Nakhoda Jurnal Ilmu Pemerintahan, 18 (2). https://doi.org/https://doi.org/10.35697/jipn

Hendy, S., & Fariza, I. (2020). Gerakan Masyarakat Tertib Administrasi Kependudukan Melalui Inovasi Pelayanan LUKADESI (Keluarga Berduka Desa Siaga) di Kabupaten Sleman D.I. Yogyakarta. Nakhoda Jurnal Ilmu Pemerintahan, 19. https://doi.org/https://doi.org/10.35967/jipn

Wicaksono, B. (2014). Sistem Operasional Unit Pelayanan Terpadu Satu Atap (UPTSA) Sebagai Modal Pelayanan Sipil Dinas Perizinan Pemerintahan Kota Yogyakarta. Nakhoda Jurnal Ilmu Pemerintahan, 13(21). https://doi.org/https://doi.org/10.35967/jipn.v13i1.3219

Niswaty, R., Maulana, A. M. F., Jamaluddin, Darwis, M., & Salam, R. (2020). Efektivitas Pelayanan Publik Pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Soppeng. Jurnal Administrasi Publik, 16(1).

Rukayat, Y. (2017). Kualitas Pelayanan Publik Bidang Administrasi Kependudukan di Kecamatan Pasirjambu. Jurnal Ilmiah Magister Ilmu Administrasi (JIMIA), 11(2), 56–65.

Zamroni, Z., Afifuddin, A., & Widodo, R. P. (2019). Kualitas Pelayanan Publik Pada Pelayanan Kependudukan dan Catatan Sipil di Kantor Keluran Dinoyo Kecamatan Lowokwaru Kota Malang (Studi Kasus Pada Kantor Kelurahan Dinoyo Kecamatan Lowokwaru Kota Malang). Jurnal Respon Publik, 13(2), 75–82.

Wiratno, W. (2020). Implementasi Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik Pemerintah Daerah Kabupaten Bone, Sulawesi Selatan. Jurnal Ilmu Hukum “Supremasi Hukum,†16(2), 1–23.

Khilmiah, A. N., Cikusin, Y., & Abidin, A.

Z. (2020). Kualitas Pelayanan Publik Pada Bidang Administrasi (Studi Tentang Pelayanan Dokumen Kependudukan di Kantor Desa Slamet Kecamatan Tumpang Kabupaten Malang). Jurnal Respon Publik, 14(2), 35–39.

Tjiptono, Fandy dan Anastasia Diana. 2003. Total Quality Management. Yogyakarta: Andi Offset.

Downloads

Published

2023-03-25

How to Cite

Suhada, S., & Nurcahyanti, F. W. (2023). ANALISIS KEPUASAN MASYARAKAT TERHADAP PELAYANAN PADA KP2TSP PROVINSI DIY. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 7(2). https://doi.org/10.29040/jie.v7i2.8550

Issue

Section

Articles

Citation Check