PENDAMPINGAN PADA PENGEMBANGAN BISNIS PADA PENGOLAHAN MAKANAN KRUPUK REMIS UMK KOJA DI DESA KONGSI JAYA KABUPATEN INDRAMAYU

Authors

  • Agus Yudianto Unwir Indramayu, Indonesia
  • Nana Supriatna Sonjaya Fakultas Ekonomi Universitas Wiralodra Indramayu, Indonesia

Abstract

In general, the target to be achieved for UKM Koja IM is the creation of UKM based on digital technology so that it can be known to the wider community and increase the amount of productivity which of course will affect the number of human resources. To develop SMEs involves various parties. SMEs themselves initially started from home industrial activities and those most dominantly involved were the SME owners themselves. SME owners who organize and manage the production process. In general, the target to be achieved for UKM Koja IM is the creation of UKM based on digital technology so that it can be known to the wider community and increase the amount of productivity which of course will affect the number of human resources. a. In production activities, we help with the process of mixing the raw materials together, mixing the dough, steaming the cracker dough, drying the crackers, frying the crackers, and packaging the crackers. In marketing activities, we expand our marketing by promoting through online social media such as Instagram and to increase sales we include products in e-commerce such as shops. Creating packaging innovations that are more economical in size, by repackaging the packaging so that it can attract buyers for more economical sizes and designing packaging by providing labels along with the composition contained in the production of mussel crackers. The aim is to attract buyers' attention by repackaging the packaging. Making financial reports, we analyzed the financial reports of Koja Im producing mussel crackers.

References

Afriany, A. N., Suhartini, Y., Ardiyanto, F., Basri, A. I., & Ningrum, N. R. (2019). Pelatihan dan Pembinaan Penerapan Ilmu Manajemen Keuangan, Manajemen Sumber Daya Manusia dan Manajemen Pemasaran dalam Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) di Kecamatan Klaten Selatan. ABDIMAS NUSANTARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 1-8.

Bismala, L. (2016). Model Manajemen Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Efektivitas Usaha Kecil Menengah. Jurnal Entrepreneur dan Entrepreneurship, 5(1), 19-26.

Bismala, L., & Handayani, S. (2014). Model Manajemen UMKM Berbasis Analisis SWOT. In Prosiding Seminar Nasional PB3I ITM.

Evasari, A. D., Utomo, Y. B., & Ambarwati, D. (2019). Pelatihan Dan Pemanfaatan E-Commerce Sebagai Media Pemasaran Produk UMKM Di Desa Tales Kecamatan Ngadiluwih Kabupaten Kediri. Cendekia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 75-84.

HARJOSEPUTRO, Yulius; SIDHI, Thomas Adi Purnomo. Pemanfaatan Sistem Informasi Pada Usaha Kecil Menengah Untuk Pencatatan dan Pelaporan Transaksi Penjualan. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2021, 5.5.

Humaira, I., & Sagoro, E. M. (2018). Pengaruh pengetahuan keuangan, sikap keuangan, dan kepribadian terhadap perilaku manajemen keuangan pada pelaku UMKM sentra kerajinan batik KABUPATEN BANTUL. Nominal: Barometer Riset Akuntansi dan Manajemen, 7(1), 96-110.

Jati, W., & Yuliansyah, H. (2017). Pengaruh strategi pemasaran online (onlinearketing strategy) terhadap minat beli konsumen. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 125.

JUHAERI, Juhaeri, et al. Pemanfaatan Media Sosial Dalam Meningkatkan Daya Saing Produk UKM Selama Pandemi Covid-19 Pada Saat New Normal. Jurnal Pengabdian Dharma Laksana, 2021, 4.1: 21-25.

MULASARI, Surahma Asti, et al. Penyuluhan dan pelatihan kewirausahaan sebagai upaya peningkatan intensi berwirausaha pada UKM†Bangkitâ€. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2021, 5.4.

Setiawan, T. F., Suharjo, B., & Syamsun, M. (2018). Strategi pemasaran online UMKM makanan (Studi kasus di kecamatan Cibinong). MANAJEMEN IKM: Jurnal Manajemen Pengembangan Industri Kecil Menengah, 13(2), 116-126.

Setiawati, I., & Widyartati, P. (2017, May). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Terhadap Peningkatan Laba UMKM. In Proceedings (Vol. 1, No. 1).

SOLIHIN, Dede, et al. Pelatihan Pemasaran Online Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Penjualan Bisnis Online Pada UMKM Di Desa Cicalengka Kecamatan Pagedangan Kabupaten Tangerang. DEDIKASI PKM, 2021, 2.3: 307-311.

Supardi, S., Nugraha, N. M., Susanti, N., Sumantri, M. B. A., & Mukhlis, T. I. (2021). PELUANG DAN PERUBAHAN CARA BERPIKIR SAAT PANDEMIK (Pengabdian Kepada UMKM Binaan Kadin Provinsi Jawa Barat). Jurnal Pengabdian Dharma Laksana, 3(2), 162-168.

WALANSENDOW, Agustinus, et al. PEMBERDAYAAN UMKM DAN PACKING PRODUK LOCAL BERBASIS" LESS CONTAC ECONOMY" BAGI MASYARAKAT KELURAHAN KAIRAGI DUA KOTA MANADO. 2021. PhD Thesis. Polytechnic of Manado.

Wandanaya, A. B. (2012). Pengaruh Pemasaran Online Terhadap Keputusan Pembelian Produk. Creative Communication and Innovative Technology Journal, 5(2), 174-185.

Wulansari, N. A., Ranihusna, D., & Maftukhah, I. (2015). Strategi perencanaan sdm untuk peningkatan daya saing UMKM batik Semarang.

Downloads

Additional Files

Published

2023-10-30

How to Cite

Yudianto, A., & Sonjaya, N. S. (2023). PENDAMPINGAN PADA PENGEMBANGAN BISNIS PADA PENGOLAHAN MAKANAN KRUPUK REMIS UMK KOJA DI DESA KONGSI JAYA KABUPATEN INDRAMAYU. BUDIMAS : JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT, 5(2). Retrieved from https://jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/JAIM/article/view/11139

Citation Check