Mempercepat pertumbuhan UMKM melalui model waralaba dalam perspektif hukum ekonomi syariah

Naufal Fadillah Fadillah

Abstract

Franchising is a popular business model in various industry sectors because it allows entrepreneurs to expand their business quickly through partnerships using established trademarks, products and operational systems. In the perspective of Islamic economic law, franchising with its various advantages has the potential to become an economic instrument that contributes to the development of an economy based on Islamic principles. Several principles in Islamic economics such as profit sharing, prohibition of usury, and avoidance of gharar (uncertainty) are principles that can be applied to franchising activities because they do not contradict general economic principles. This study is a legal study of Islamic economics with a statute approach and interprets existing data and legal documents so as to obtain information that UMKM as businesses with the scope of micro, small and medium which are currently the mainstay of the Government because they are considered able to survive amid the economic crisis can develop quickly because they make franchising a model in doing business.

Keywords

Franchising, UMKM, sharia economic law

Full Text:

PDF

References

Abdul Kadir Muhammad. (2010). Hukum Perusahaan Indonesia, PT Citra Aditya Bhakti, Bandung

Afifah, A. N., & Kara, M. (2021). Royalty Fee Bisnis Waralaba Ritel di Kota Makassar dalam Perspektif Hukum Ekonomi Syariah. NUKHBATUL'ULUM: Jurnal Bidang Kajian Islam, 7(1), 139-158.

Andi Fariana. (2021). Comparative studi of law: waralaba dalam perspektif perjanjian, perbanas journal of Islamic Economics andBusiness 1(1), 11-16, 2021

Anak Agung Deby Wulandari dkk (2023), Perlindungan hukum bagi franchisee usaha mikro, kecil dan menengah dalam bisnis franchise, Fakultas Hukum Universitas Udayana Bali

Aulia Mutiara Hatia Putri, (2023). Jumlah UMKM capai 8.71 juta, bisa jadi tameng resesi, cnbcindonesia.com

Azim Izzul Islami. (2018). Prinsip Hukum Islam dan Etika Bisnis Islam Dalam Waralaba Berbasis Syariah, Pengadilan Agama Sampit, Kalimantan Tengah

Fauzi, M. E., Priyatna, M. R., Arizzki, A. N., Yetty, F., & Manggabarani, A. S. (2022). Bisnis Franchise Dalam Pandangan Hukum Islam. Al-Muamalat: Jurnal Hukum dan Ekonomi Syariah, 7(2), 162-174

Fatwa Majelis Ulama Indonesia No. 1/Munas VII/MUI/2005 tentang hak kekayaan intelektual

Fatwa Dewan Syariah Nasional Majelis Ulama Indonesia No. 114/DSN-MUI/IX/2017 tentang akad syirkah

Gapura Office. (2023), Tips agar UMKM menjadi usaha waralaba yang sukses

H. Syahrani (2012), bisnis Waralaba di Indonesia dalam Perspektif Hukum Bisnis Syariah, jurnal At Tharadhi, jurnal Studi Ekonomi, 3 (2), 131-146

Muhammad Erlan Fauzi, dkk. (2022). Bisnis Franchise dalam pandangan Hukum Islam, Jurnal Al Muamalat, Jurnal Ilmu Hukum & Ekonomi Syariah, 8 (2), edisi 2, 162-174

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 42 Tahun 2007 tentang Waralaba

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2013 tentang Pelaksanaan Undang Undang Nomor 20 Tahun 2008 tentang Usaha Mikro, Kecil dan Menengah

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 44 Tahun 1997 tentang Kemitraan

Rohim, R. S. (2022). Strategi Pemasaran Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan Dalam Perspektif Ekonomi Syariah (Studi Kasus Cilok Dara Franchise di Desa Pelemgede Pucakwangi Pati) (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).

Syahmin AK. (2006). Hukum Kontrak Internasional. PT RadjaGrafindo Persada, Jakarta

Undang Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2008 tentang Usaha Mikro, Kecil dan Menengah Undang-Undang No. 7 Tahun 2014 tentang Perdagangan

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2014 tentang Perdagangan

Undang Undang Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan konsumen

Refbacks

  • There are currently no refbacks.