Persaingan Perdagangan Blue Ocean Kuota Internet Dan Wifi Dalam Perspektif Ekonomi Islam: Aspek Gharar Dan Riba

Authors

  • Azka Nimal Muna Institut Agama Islam Negeri Kudus, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v10i2.13248

Keywords:

Competition, Trade, Blue Ocean, Gharar and Riba

Abstract

In the business world can not be separated from the name of competition, in competition there are times when it is tight and dense and some are not yet dense, from this research discusses the competition of blue ocean trade in internet quota and WiFi in the perspective of Islamic economics; aspects of gharar and usury, the purpose of this study is none other than to find out with the competition of internet quota and WiFi in terms of Islamic economic perspective, whether there are elements of gharar and usury in the competition. The method used in this research uses descriptive qualitative research methods, researchers try to describe, record, and analyze phenomena that have recently occurred in society, the approach method uses a phenomenological approach. The results of the study found that there is no element of gharar and usury in the blue ocean trade competition that occurs in internet quota and WiFi, from the perspective of Islamic economics this competition is allowed, because there is no element of fraud or additional interest rates that exist in the practices and transactions carried out from internet quota and WiFi. It can be concluded that this blue ocean trade competition is one of healthy competition.

References

Agung, E., Dosen, W., Program, T., Manajemen, S., & Ekonomi, F. (n.d.). PEMANFAATAN TEKNOLOGI E-COMMERCE DALAM PROSES BISNIS.

ahmadhariri,+601-1706-1-CE (2). (n.d.).

ahmadhariri. (n.d.). ahmadhariri,+601-1706-1-CE.

Al-Suwailem, S. (2000). TOWARDS AN OBJECTIVE MEASURE OF GHARAR IN EXCHANGE. In Islamic Economic Studies (Vol. 7). https://ssrn.com/abstract=3164801

Badruzaman, D., & Sabili Bandung, S. (2019). RIBA DALAM PERSPEKTIF KEUANGAN ISLAM (Vol. 1, Issue 2).

danielmaloransa,+JURNAL+STEEVA+FIX. (n.d.).

Effendi, B. (2020). PENGAWASAN DAN PENEGAKAN HUKUM TERHADAP BISNIS DIGITAL (E-COMMERCE) OLEH KOMISI PENGAWAS PERSAINGAN USAHA (KPPU) DALAM PRAKTEK PERSAINGAN USAHA TIDAK SEHAT. 4(1), 21–32.

Fitria, T. S., & Prihanto, A. (2018). IMPLEMENTASI GENERATE VOUCHER HOTSPOT DENGAN BATASAN WAKTU (TIME BASED) DAN KUOTA (QUOTA BASED) MENGGUNAKAN USER MANAGER DI MIKROTIK. In Jurnal Manajemen Informatika (Vol. 8). www.mikrotik.com.

Fransiska, H., Zakaria Ansori, Y., Saputra, D. S., Pendidikan, D. I., Guru, P., & Dasar, S. (n.d.). STUDI LITERATURE: TIK TOK SEBAGAI MEDIA KREATIF DALAM PENGAJARAN DARING DI SEKOLAH DASAR.

Hofifah, S., Puspita Jaya, J., Pintu, K., & Ponorogo Jawa Timur, J. (2020). ANALISIS PERSAINGAN USAHA PEDAGANG MUSIMAN DI NGEBEL PONOROGO DITINJAU DARI PERSPEKTIF ETIKA BISNIS ISLAM. SYARIKAT : Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 3(2).

Irawan, A., Hasna, A., Pahlevi, R., & Negeri Banjarmasin, P. (2016). SISTEM INFORMASI PERDAGANGAN PADA PT YOLTAN SARI MENGGUNAKAN PHP BERBASIS WEB. In Jurnal POSITIF: Vol. I (Issue 2).

Khatimah, H., Ratna Wulan, E., dan Penyiaran Islam, K., Ar Raayah Sukabumi, S., & Sunan Gunung Djati Bandung, U. (n.d.). Persaingan Bisnis: Telaah Konsep Pemikiran Kahrudin Yunus. https://doi.org/10.29040/jiei.v10i1.11197

Latif, A. (2017). Etika Persaingan Dalam Usaha Menurut Pandangan Islam. Islamic Economics Journal, 3(2), 161. https://doi.org/10.21111/iej.v3i2.2717

Lis Sintha, SE, MM. (n.d.).

Mahendra, R., Putra Perssela, R., & Rahmadianti, W. (n.d.). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL UNTUK EFEKTIVITAS KOMUNIKASI. http://jurnal.umb.ac.id/index.php/JIMAKUKERTA650

Mohammad Nawir. (2021). KONTEKSTUALISASI PEMAHAMAN HADIS NABI TENTANG RIBA. Tadayun: Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 2(2), 101–116. https://doi.org/10.24239/tadayun.v2i2.23

Paulus Tahu, G., Luh, N., & Suartini, P. A. (2023). Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat UPAYA MENINGKATKAN MINAT KONSUMEN COFFEE CARTEL DENGAN MENAMBAHKAN VARIAN SUSU DALAM PEMBUATAN MINUMAN. 2(1).

Prodi, E. P., Syariah, E., Ekonomi, F., Bisnis, D., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (n.d.). Konsep Riba Dalam Fiqih Muamalah Maliyyah dan Praktiknya Dalam Bisnis Kontemporer. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(02), 1270–1285. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i2.4751

Pura, M. H., & Faridah, H. (2020). PERTANGGUNGJAWABAN HUKUM PIDANA PERSEKONGKOLAN DALAM PERSAINGAN USAHA TIDAK SEHAT (STUDI KASUS PUTUSAN NOMOR 03/KPPU-L/2018). In Law Review: Vol. XX (Issue 1).

Puslitbang, A. & I., Litbang, B., & Kementerian Kominfo, S. (1011). REVOLUSI BISNIS BERBASIS PLATFORM SEBAGAI PENGGERAK EKONOMI DIGITAL DI INDONESIA BUSINESS REVOLUTION BASED ON PLATFORM AS A DIGITAL ECONOMIC ACTIVATOR IN INDONESIA. In Jl. Medan Merdeka Barat (Issue 9). Telp.

Royyan Ramly, A. (n.d.). THE CONCEPT OF GHARAR AND MAYSIR AND ITS APPLICATION TO ISLAMIC FINANCIAL INSTITUTIONS KONSEP GHARAR DAN MAYSIR DAN APLIKASINYA PADA LEMBAGA KEUANGAN SYARIAH.

Ruth, E. (n.d.). Deskripsi Kualitas Layanan Jasa Akses Internet di Indonesia dari Sudut Pandang Penyelenggara (Emyana Ruth) Deskripsi Kualitas Layanan Jasa Akses Internet di Indonesia dari Sudut Pandang Penyelenggara Description of Internet Quality of Services (Qos) in Indonesia From the Providers’ Point of View.

Sofiah Rahmawati, S., Rojalih Jawab, A., & Syarif Hidayatullah Jakarta, U. (2023). Konsep Dasar Gharar. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(11).

Sunarto, A., & Hasibuan, Z. A. (n.d.). MODEL PERENCANAAN STRATEGIS SISTEM INFORMASI.

Takhim, M. (n.d.). SISTEM EKONOMI ISLAM DAN KESEJAHTERAAN MASYARAKAT.

Teknologi, F., Universitas, I., Satya, K., & Salatiga, W. (2019). Analisis Quality of Services (QoS) Jaringan Internet Berbasis Wireless LAN pada Layanan Internet Service Provider (ISP) (Studi Kasus : PT Grahamedia Informasi) Artikel Ilmiah Peneliti : Rachmat Febriyan (672015131) Indrastanti Ratna Widiasari.

TEORI TENTANG RIBA OLEH : ENI HARYANI BAHRI. (n.d.).

Timorita YuliantV, R. (n.d.). RIBA DALAM PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM.

Yuliani, W. (2018). QUANTA METODE PENELITIAN DESKRIPTIF KUALITATIF DALAM PERSPEKTIF BIMBINGAN DAN KONSELING. 2(2). https://doi.org/10.22460/q.v2i1p21-30.642

Zis, S. F., Effendi, N., & Roem, E. R. (2021). Perubahan Perilaku Komunikasi Generasi Milenial dan Generasi Z di Era Digital. Satwika : Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 5(1), 69–87. https://doi.org/10.22219/satwika.v5i1.15550

Downloads

Additional Files

Published

14-07-2024

How to Cite

Muna, A. N. (2024). Persaingan Perdagangan Blue Ocean Kuota Internet Dan Wifi Dalam Perspektif Ekonomi Islam: Aspek Gharar Dan Riba. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(2), 1373–1382. https://doi.org/10.29040/jiei.v10i2.13248

Citation Check

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.