Analisis Strategi Bersaing Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Perspektif Etika Bisnis Islam (Studi Pada Pelaku UMKM Keripik Pisang di Jl. ZA. Pagar Alam)

Authors

  • Siska Yuli Anita Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.3912

Keywords:

Competitive Strategy, Swot Analysis, UMKM

Abstract

This study aims to find out how the competitive strategy that can be carried out by banana chip UMKM is and to find out how to compete with banana chips UMKM based on the perspective of Islamic business ethics. This type of research is field research, using data collection methods in the form of observation, documentation and literature study. The number of samples is 32 respondents. Using SWOT analysis (Strength, Weaknes, Opportunity, Threat) as an analysis tool. The results of the research on banana chips UMKM at the UMKM Center Jl Z.A Pagar Alam Bandar Lampung City have the potential to continue to grow. With the results from the SWOT diagram which is in quadrant I, namely an aggressive strategy so that it can be carried out by UMKM chips in the midst of the covid-19 pandemic, namely with internal strengths that take advantage of existing opportunities. Strengths that can be utilized during the current pandemic are the products offered by UMKM actors who are already well-known in the community. In addition, the chips UMKM business owners also have strategies that are in accordance with Islamic business ethics, namely amanah, fatonah, tabligh and shiddiq.

References

al, A. I. (2020). Etika dan Konsep Manajemen Bisnis Islam. Bandung: CV. Budi Utama .

al, A. R. (2015). Berbagai aspek ekonommi. Yogyakarta: Tiara Waca.

al, M. R. (2016). Penerapan Strategi Pemasaran Untuk Mencapai Keunggulan Bersaing (studi kasus pada multi mart ranotama manado). Jurnal EMBA , 16.

al, P. A. (2019). Strategi bersaing dalam perspektif militer dan bisnis. Bandung: CV. Alfabeta.

al, W. R. (2020). Kewirausahaan dan strategi bisnis. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.

Andriyanto, I. d. (2018). Analisis SWOT dalam pengembangan bisnis (Studi pada sentra jenang di Desa Kaliputu Kudus). Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam , 363.

Anwar, S. (2011). Metodologi penelitian bisnis. Jakarta: Salemba Empat.

Ardianto, D. E. (2016). Metodologi Penelitian Untuk Public Relations. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Bilung, S. (2016). Analisis SWOT dalam menentukan strategi pemasaran sepeda motor honda pada CV Semoga Jaya di Area Muara Wahau Kabupaten Kutai Timur. Ejurnal Administrasi Bisnis , 116-127.

Fahmi, I. (2013). Kewirausahaan Teori kasus dan solusi. Bnadung: Alfabeta.

Febriyanti, M. K. (2018). Penyususnan strategi pemasaran islam dalam berwirausaha di sektor ekonomi kreatif pada masa pandemi covid-19. Jurnal Of Islamic , 160-178.

Fitriadi Barkah, S. S. (2016). Strategi Bersaing : Suatu Kajian Perumusan Strategi Pemasaran Guna Meraih Keunggulan Kompetitif. Jurnal Ekonomi Bisnis , 94.

Freddy, R. (2017). Analisis SWOT teknik membelah kasus bisnis. Jakarta: Salemba Empat.

Hardilawati, W. L. (2020). Strategi bertahan UMKM di tengah pandemi covid-19 . Jurnal Akuntansi dan Ekonomika , 89-98.

Heidjarachman, R. (2016). Pengantar ekonomi perusahaan buku 2. Yogyakarta: BPFE.

Hutabarat Jemsly, M. H. (2016). Proses, formasi dan implementasi manajemen strategi kontemporer operasionalisasi strategi. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Joko, S. (2015). Metode Penelitian Dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Mufti Mubarok, M. (2013). Manajemen Praktis Kewirausahaan. Surabaya: Graha Pustaka Media Utama.

Mulyana, P. S. (2019). Membangun keunggulan bersaing melalui strategi umbrella brand. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan , 303-312.

Munawaroh, R. H. (2016). Pengaruh penerapan nilai-nilai kewirausahaan islami terhadap keberhasilan usaha (studi pada pengusaha UMKM) muslim di kota Yogyakarta. Jurnal Manajemen Bisnis , 262.

Narbuko Drs. Cholid, D. H. (2012). Metodologi Penelitian . Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Ni Nyoman Sunariani, A. O. (2017). Pemberdayaan usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) melalui program binaan di provinsi Bali. Jurnal ilmiah manajemen dan bisnis , 252.

Pandji, A. (2016). Manajemen Bisnis. Jawa Tengah: Rineka Cipta.

Putri, J. T. (2017). Sumber daya organisasi dan keuangan bersaing berkelanjutan di perdana elektronik. Jurnal Agora , 67.

Rakib, A. d. (2017). Strategi pengembangan usaha mikro kecil dan menengah dalam penguatan ekonomi kerakyatan (studi pada usaha roti maros di Kabupaten Maros). Sosiohumanioral , 114-120.

Rosady, R. (2017). Metode penelitian public relation dan komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Rudianto. (2013). Akuntansi manajemen, informasi untuk pengambilan keputusan strategi . Jakarta: Gelora Aksara Pratama .

Rudy, P. (2018). Analisis pengendalian internal commite of sponsoring organizations terhadap piutang usaha pada Cv. Kombos Manado 1. Jurnal Riset Akuntansi Going Concern , 683-692.

Safitri, K. W. (2009). Analisis strategi bersaing dalam persaingan usaha penerbangan komersil . jurnal ilmu administrasi dan organisasi , 2355-7826.

Utomo, A. d. (2017). Kajian strategi pengembangan usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) di kota Tarakan. Jurnal Manajemen , 99-118.

Veithzal, R. (2016). Manajemen sumber daya manusia untuk perusahaan. Jakarta : PT. Grafindo Persada.

Yusanto Muhammad, M. K. (2002). Menggagas Bisnis Islami. Jakarta: Gema Islami Press.

Zamam H. Fakhry, H. A. (2020). Etika Bisnis Islam Seni Berbisnis Keberkahan. Jakarta: CV. Budi Utama.

Downloads

Published

08-03-2022

How to Cite

Anita, S. Y. (2022). Analisis Strategi Bersaing Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Perspektif Etika Bisnis Islam (Studi Pada Pelaku UMKM Keripik Pisang di Jl. ZA. Pagar Alam). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 352–362. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.3912

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.