DETEKSI MINAT MENABUNG DI BANK SYARIAH : SUATU KAJIAN EMPIRIS

Authors

  • Ardiani Ika Sulistyawati
  • Yuntika L.E. Dini
  • Dian Triyani
  • Rr. Lulus Prapti NSS
  • Aprih Santoso Universitas Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v8i3.6837

Abstract

The purpose of this research is to analyze the factors that influence the interest in saving in Islamic banks. The object of research at the University of Semarang with the unit of analysis is students of the accounting study program. The number of respondents who participated were 84 people. This type of research is included as quantitative research. The analysis technique to answer the hypothesis uses multiple linear regression models. Data analysis was carried out using the SPSS'25 program. The results of this study indicate that religiosity, product knowledge and service quality affect the interest in saving in Islamic banks, while location and administrative costs have no effect on interest in saving in Islamic banks. The coefficient of determination produced is 48.4%. Keywords: religiosity, product, service, cost, interest

References

Anwar, C, & Sari, Y. T. M. B. (2012). Analisis Penggunaan Anggaran Biaya Administrasi Umum Dan Efisiensi Terhadap Peningkatan Kinerja Supervisor (Studi Kasus pada PT. Lautan Teduh Interniaga BandarLampung). Akuntansi & Keuangan, 3, 139– 152.

Damayanti, S. (2017). Pengaruh Pandangan Islam, Pelayanan Dan Keamanan Terhadap Minat Nasabah Untuk Menabung Di Bank Syariah Mandiri Cabang X. Jurnal Manajemen Dan Pemasaran Jasa, 9(1), 17-29.

Faqih, F. Al. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Bagi Hasil Terhadap Minat Menabung Nasabah Pada Tabungan Marhamah Pt Bank Sumut Kcp Syariah Karya. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 11(1), 22-31.

Ghozali, Imam. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23

(Edisi 8). Cetakan ke VIII. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hasibuan, F. U., & Wahyuni, R. (2020). Pengaruh Pengetahuan Masyarakat Dan Minat Penerapan Nilai Islam Terhadap Keputusan Menggunakan Tabungan Perbankan Syariah (Studi Kasus Masyarakat Kota Langsa). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6 (1), 22–33.

Kasmir. (2012a). Manajemen Perbankan. Jakarta : Raja Grafindo Persada (ed.).

Khotimah, N. (2018). Pengaruh Religiusitas, Kepercayaan, Citra Perusahaan, Dan Sistem

Bagi Hasil Terhadap Minat Nasabah Menabung Dan Loyalitas Di Bank Syariah Mandiri. Jurnal Ilmu Ekonomi & Manajemen, 05(01), 37–48.

Nengsih, T. A. (2020). Tingkat Kepuasan Konsumen Dalam Memilih Busana Muslimah.†In Pemberdayaan Ekonomi Dan Bisnis Muslim Jambi Dalam Perspektif Wirausaha, Malang: Ahlimedia.

Nisa, A., & Renata, D. (2018). Analisis Minat Belajar Siswa dan Implikasinya Terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E- Journal), 5(2), 119.

Olivia, H., Tanjung, D. F., & Sugianto. (2020). Pengaruh Margin Keuntungan dan Biaya Administrasi Terhadap Minat Nasabah Pembiayaan Kpr Syariah Pada PT Bank Sumut Syariah Cabang Pembantu Binjai. Seminar Nasional Teknologi Komputer Dan Sains (SAINTEKS), 521–529.

Putri, Y., Solihat, A., Rahmayani, R., Iskandar, I., & Trijumansyah, A. (2019). Strategi meningkatkan Minat Menabung di Bank Syariah melalui Penerapan Religiusitas. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Performa, 16(1), 77–88.

Romdhoni, A. H., & Sari, D. R. (2018). Pengaruh Pengetahuan, Kualitas Pelayanan, Produk, dan Religiusitas terhadap Minat Nasabah untuk Menggunakan Produk

Simpanan pada Lembaga Keuangan Mikro Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 4(02), 136-147.

Sasmito, C., & Nabunome, A. (2018). Analisis Kualitas Pelayanan Publik (Studi Kepuasan Pelanggan Pada Pln-Rayon Soe Di Wilayah Kerja Puskesmas Tobu, Kabupaten Timor Tengah Selatan). Reformasi, 8(2), 127-136.

Sentot Imam Wahjono. (2010). Manajemen Pemasaran Bank : Jakarta : Graha Ilmu (ed.).

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Bisnis Cetakan ke-16, Bandung : Andi Offsite.

Suprapto, R. & Azizi, M.Z.W. (2020) Buku Ajar Manajemen Pemasaran. Myria Publisher.

Supriyadi, A. (2018). Bank Syariah Dalam Perspektif Filosofis,Yuridis Dan Sosiologis

Bangsa Indonesia. MALIA: Journal of Islamic Banking and Finance, 1(1), 1–14.

Supriyadi, D., & Delvina, A. (2018). Strategi Perbankan Syariah Dalam Upaya

Peningkatan Jumlah Nasabah Tabungan Ib Maslahah Di Bank Bjb Syariah Kcp Cianjur. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Syahputra, Edy. 2020. Snowball Throwing Tingkatkan Minat Dan Hasil Belajar.

Sukabumi: Haura Publishing.

Yusuf Sukman, J. (2017). Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Menabung Di Bank Muamalat Indonesia. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 4, 9–15

Downloads

Published

30-11-2022

How to Cite

Ika Sulistyawati, A., Dini, Y. L., Triyani, D., Prapti NSS, R. L., & Santoso, A. (2022). DETEKSI MINAT MENABUNG DI BANK SYARIAH : SUATU KAJIAN EMPIRIS. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(3), 3741–3752. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i3.6837

Citation Check