PENGARUH PENGGUNAAN DIGITAL BANKING SEBAGAI LAYANAN TRANSAKSI ONLINE TERHADAP KEPUASAN NASABAH BANK BSI SYARIAH KABUPATEN LANGKAT

Nurhayani Nurhayani, Kamilah Kamilah, Nur Ahmadi Bi Rahmani

Abstract


This study aims to determine the extent to which accuracy (X1), speed (X2), security (X3) influences customer satisfaction (Y). This study uses a quantitative approach with sampling using the Non Probability Sampling method. The type of data used in this study is primary data obtained from questionnaires filled out by respondents directly. While secondary data comes from books, journals, research results, practical work reports and related to the author's research object. In this study, the population that will be taken is all BSI Syariah customers in Langkat Regency from 2020 to February 2022, namely 30,100 customers. The analysis tool uses multiple linear regression analysis. The results of the study show that accuracy (X1), speed (X2), security (X3) simultaneously affect customer satisfaction (Y).

Keyword: Accuracy, Speed, Security, Customer Satisfaction.

Full Text:

PDF

References


Amrillah, M. U. (2020). Urgensi Pembentukan Undang-Undang Digital Banking Bagi Perbankan Syariah Di Indonesia . Lex Renaissance, 932.

Anggraeni, Ni Made., & Yasa, Ni Nyoman. (2012). E-Service Quality Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan Dalam Penggunaan Internet Banking. Jurnal Keuangan dan Perbankan, 16, 293–306.

Barliana, M. Syaom, & Cahyani, Diah. (2014). Arsitektur, Urbanitas, dan Pendidikan Budaya Berkota: Dari Surabaya Menuju Bandung. Yogyakarta : Deepublish

Fitriansyah,Ahmad & Harris, Ibnu. (2018). Pengukuran Kepuasan Sistem Web Dengan Metode End User Computing Satisfaction (EUCS). Jurnal Sistem Informasi. Vol. 2 No.1

Grace, Diana &Novander,Novander. (2017). Analisis Pengaruh Automatic Teller Macin Dan Short Message Service Banking Terhadap Kepuasan Nasabah. Jurnal Elektronik Sistem Informasi Dan Komputer. Vol.3 No.1

Hendryadi, S. (2015). Metode Riset Kuantitatif: Teori dan Aplikasi Pada Penelitian Bidang Manajemen dan Ekonomi Islam. Jakarta: Prenadamedia Grup.

Moridu, I. (2020). Pengaruh Digital Banking Terhadap Nilai Perusahaan Perbankan (Studi Pada PT. Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk). Jurnal Riset Akuntansi Politala, 68.

Muctharom, M. Z. (2019). Pengaruh Kualitas Produkmurabahah, Harga, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Di Baitul Maal Wat Tamwilnurul Ummah Ngasembojonegoro. Journal of Sharia Economic, 46.

Pratama, D. R., Suyadi. I., Susilo. H. (2014). Persepsi User Terhadap Desain Website E-Commerce (Studi Pada Pengguna Website JKM Store). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB). Vol. 9 No.1

Putri Apriyanti, D. S. (2017). Analisis Kualitas Layanan Dan Citra Perusahaan Terhadap Loyalitas Nasabah Dengan Kepuasan Nasabah Sebagai Variabel Intervening (Studi Empirik Nasabah Tabungan Tandamata Bank Bjb Cabang Serang). Jurnal Riset Bisnis dan Manajemen Tirtayasa, 160.

Rudini, Ahmad. (2015). Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Informasi Dan Kualitas Pelayanan SIA Terhadap Kepuasan Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa STIE Sampai Ta. 2014- 2015). Jurnal Terapan Manajemen Dan Bisnis. Vol.1 No. 1 Hal. 9-49.

Rika Mawarni, M. I. (2021). Penerapan Digital Banking Bank Syariah Sebagai Upaya Customer Retantion Pada Masa Covid-19 . AL-IQTISHOD: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Ekonomi Islam, 49.

Rizal, Syamsul & Munawar (2017). Pengaruh Kepuasan Nasabah Terhadap Menggunakan Mobile Banking (M - Banking ) Pada Bank Bca Cabang Banda Aceh. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen Teknologi, Vol.1 No. 2, Hal.68-78

Salsabilla, A. L. (2022). Analisis Komparatif Antara Produk Tabungan Wadiah Dengan Tabungan Mudharabah Dari Segi Perhitungan Keuntungan.

Sukron Mamun, T. H. (2021). Implementasi Strategi Layanan Teknologi Digital Banking danService Qualitydalam Perspektif Nasabahpada Perbankan Syariah(Study kasus pada Bank Syariah Mandiri KCP Tomang). Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 226.

K, K., & Rahayu, E. (2022). Analisis Pengaruh (Banking Internal Service Quality) Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan. Forum Ekonomi, 24(1), 155–161.

Kamilah, K., & Nasution, A. I. L. (2019). Peran Industri Lembaga Keuangan Mikro Syariah Dalam Mengatasi Masalah Kesenjangan dan Distribusi Pendapatan di Kota Medan. HUMAN FALAH: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis …, 6(1), 107–125. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/humanfalah/article/view/5686

Kamilah, K., & Rija, A. (2022). Mengeksplorasi Strategi Pemulihan Ekonomi Dan Keuangan Sumatera Utara: Kasus Open Banking Di Era Digitalisasi Dalam Kerangka Maqashid Syariah Exploring North Sumatra’S Economic and Financial Recovery Strategy: the Open Banking Case in the Age of Digitaliz. Al-Masraf, 7(2).

Muhammad sawir. (2020). BIROKRASI PELAYANAN BUPLIK. Deepublish.

Nurhadi, N. (2020). Konsep Pelayanan Perspektif Ekonomi Syariah. EkBis: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 2(2), 137. https://doi.org/10.14421/ekbis.2018.2.2.1100




DOI: http://dx.doi.org/10.29040/jie.v8i1.10519

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


echo 'slot gacor