BOOSTING SALES: EFFECTIVE PROMOTIONAL STRATEGIES IN CATFISH FARMING

Chairul Anam, Martin Zebua

Abstract


Research in Desa Sidodadi, Bojonegoro, examined effective promotional strategies for enhancing catfish sales. Using qualitative interviews with farmers, it showed that utilizing social media and partnering with local vendors expanded consumer outreach and boosted product visibility. Digital marketing reduced distribution costs and facilitated direct customer interactions, leading to higher customer loyalty and satisfaction. Workshops and seminars raised public awareness about catfish benefits but highlighted dependencies on intermediaries and ineffective distributions needing improvement via better logistical arrangements. Analyzing SWOT helped farmers leverage strengths while mitigating weaknesses, opportunities, and threats effectively. Recommendations included upgrading digital technologies in marketing campaigns alongside educational sessions on modern marketing practices coupled with strategic alliances between farmers' cooperatives or individual producers with local retailers/restaurants aiming substantial increases in overall sale volumes.

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z., Wiranatha, A. A. S., & Mulyani, S. (2019). Analisis kelayakan finansial usaha budi daya ikan lele dumbo (Clarias gariepinus) di kolam terpal dan kolam permanen pada UD. Republik Lele Kabupaten Kediri. Jurnal Rekayasa dan Manajemen Agroindustri ISSN, 2503, 488X.

Administrator (2024, 30 Maret). Tingkatkan Perekonomian Desa Melalui Budidaya Ikan Lele Sistem Bioflok. Desakumitir. https://desapintar.my.id/artikel/2024/3/30/tingkatkan-perekonomian-desa-melalui-budidaya-ikan-lele-sistem-bioflok

Agronet (2020, 5 Oktober). Strategi Pemasaran Ikan Lele yang Tepat dan Menguntungkan. Agronet.id. https://www.agronet.co.id/detail/indeks/tips/5802-Strategi-Pemasaran-Ikan-Lele-yang-Tepat-dan-Menguntungkan

Aisyah, D., Ramadhani, A. W., Fattah, M., Sofiati, D., & Anandya, A. (2023). Pengaruh Kelimpahan Plankton Dan Kualitas Air Terhadap Performa Pertumbuhan Udang Vanname Pada Sistem Budidaya Intensif. Jurnal Lemuru, 5(2), 173-182.

Al Rizky, F., & Aziz, A. (2024). Analysis of marketing channels and income of catfish farming business of Sangkuriang Bhakti farm perspective of islamic economic law. Al-Mustashfa: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah, 9(1), 141-156.

Al Rizky, F., & Riyadi, S. (2024). Pelatihan dan Pendampingan Analisa Kelayakan Usaha Budidaya Ikan Lele di Bhakti Farm Ciledug. Share: Journal of Service Learning, 10(2), 79-86.

Ameliany, N., Ritonga, N., & Nisak, H. (2022). Strategi Pemasaran Budidaya Ikan Lele pada UD Karya Tani di Kota Lhoksuemawe. Jesya (Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah), 5(2), 1527-1534.

Ardiyansyah, J., Budiwati, H., & Darmawan, K. (2021). Strategi Pemasaran Produk Olahan Ikan Lele di Kampung Lele Lumajang. Jobman: Journal of Organization and Bussines Management, 3(4), 282-285.

Aulia, M. R., Sarfida, Y., Pranata, A., Fadil, M., & Larasati, L. (2023). STRATEGI PEMASARAN IKAN LELE UD. SONIA RATU DI KABUPATEN ACEH BARAT. Jurnal Agrisep, 24(1), 9-20.

Aziz, S. A., Jayanthi, R., & Dinaseviani, A. (2023). Pengembangan Usaha dari Sumber Daya Lokal Sektor Pertanian: Kasus Pada Produk Kopi Tersertifikasi Indikasi Geografis (IG). Proceedings Series on Physical & Formal Sciences, 5, 164-170.

Bener Desa, (2023, November 16). Pasar dan Potensi Bisnis Ikan Lele: Mengeksplorasi Peluang di Pasar Lokal dan Ekspor. Benerdesa. https://www.bener.desa.id/pasar-dan-potensi-bisnis-ikan-lele-mengeksplorasi-peluang-di-pasar-lokal-dan-ekspor/

Burhan, MP., (2023, April 14). Biar Cepat Dapat Untung, Begini Langkah dan Strategi Pemasaran Ikan Lele yang Kamu Budidayakan. Suaramerdeka.com. https://www.suaramerdeka.com/gaya-hidup/048466500/biar-cepat-dapat-untung-begini-langkah-dan-strategi-pemasaran-ikan-lele-yang-kamu-budidayakan

Faradilla, M., & Hutasuhut, J. (2022). Analisis Strategi Pemasaran pada Usaha Budidaya Ikan Lele di Desa Pekan Tanjung Beringin Kecamatan Tanjung Beringin Kabupaten Serdang Bedagai. Jurnal Riset Manajemen Dan Akuntansi, 2(2), 85-97.

GN/IN (2023, 21 Juli). Cara Menjual Ikan Lele Tips dan Strategi Efektif. Linkumkm. https://linkumkm.id/news/detail/13680/cara-menjual-ikan-lele-tips-dan-strategi-efektif

Hanani, N., Toiba, H., Asmara, R., Nugroho, T. W., Andajani, T. K.,

Nugroho, C. P., ... & Andrianto, B. (2023). Pengantar ekonomi pertanian. Universitas Brawijaya Press.

Hanis, A., Jinap, S., Mad Nasir, S., & Alias, R. (2013). Eliciting Malaysian consumer preferences for marine fish attributes by using conjoint analysis. World Applied Sciences Journal, 28(12), 2054-2060.

Humas ITK (2024, Februari 19). Meningkatkan Perekonomian Melalui Pemanfaatan Digital Marketing dalam Budidaya Lele di Balikpapan. Humas.itk. https://old.itk.ac.id/meningkatkan-perekonomian-melalui-pemanfaatan-digital-marketing-dalam-budidaya-lele-di-balikpapan/

Kominfo (2018, 31 Oktober). Warga Kasiman, Kembangkan Budidaya Lele Dengan Sistem Bioflog. Bojonegorokab.go.id. https://bojonegorokab.go.id/berita/3462/warga-kasiman-kembangkan-budidaya-lele-dengan-sistem-bioflog

Kurniawan, A. R., Timur, R., Hakim, M. N. M., & Sutabri, T. (2024). Strategi Pemasaran Digital Budidaya Ikan. Lokawati: Jurnal Penelitian Manajemen dan Inovasi Riset, 2(1), 140-145.

Lestari, A. E., & Setiyowati, H. (2023). Analysis of Appropriate Marketing Strategies for Catfish Farming in Duren Mekar Subdistrict as a Contribution to Achieving SDGs for Poverty Alleviation and Increasing Welfare. Manajemen dan Kewirausahaan, 4(2), 131-142.

Liufeto, F. C., Manongga, S. P., & Bunga, M. (2023). Locals’ Perception on Catfish Farming Cultivation to Prevent Stunting. Interdisciplinary Social Studies, 2(5), 1959-1964.

Lubis, D. P., Satria, A., & Hubeis, M. (2023). The Strategy of Empowerment Communication to Fish Farmer of Catfish (Pangasius hypopthalmus) in the Village of Indonesia: Case Study in Koto Mesjid Village, Kampar Regency, Riau Province.

Malawat, M. S., Rumondang, R., Normansyah, N., Wahyuni, D., Suriono, H., Fhitri, N., ... & Sibuea, I. (2024). Pemberdayaan Masyarakat Tentang Usaha Budidaya Ikan Lele Dalam Meningkatkan Nilai Perekonomian Di Desa Bunut Seberang Kabupaten Asahan. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 1158-1162.

Mutambuki, M. K., & Orwa, B. H. (2014). Marketing strategies of commercial fish farming under economic stimulus programme (ESP) in Kenya: an empirical study of Kitui County.

Puspita, V. A., Taus, I., & Djawapatty, D. J. (2022). STRATEGI PENGEMBANGAN USAHATANI VANILI DI DESA LOHA, KECAMATAN PACAR, KABUPATEN MANGGARAI BARAT. Jurnal Agriovet, 5(1), 95-110.

Rahman, R. (2017). Strategi Pemasaran Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Kasus Pada Usaha Budi Daya Ikan Lele Mitra Multi Tani Lestari Di Desa Lambusa Kecamatan Konda Kabupaten Konawe Selatan). dalam Skripsi Ekonomi Bisnid Islam.

Rochman, A., & Hastuti, D. (2014). Analisis Usaha Budidaya Ikan Lele Dumbo (Clarias Gariephinus) Di Desa Wonosari Kecamatan Bonang Kabupaten Demak (Studi Kasus Desa Wonosari Kecamatan Bonang Kabupaten Demak). Mediagro, 10(2).

Sitanggang, A. (2020). Studi Kelayakan Usaha Budidaya Ikan Lele Sangkuriang di Kota Palangka Raya (Studi Kasus Usaha Budidaya Lele Sangkuriang Milik Bapak Yayan). Journal Socio Economics Agricultural, 15(1), 57-67.

Sofjan, A. (2013). Manajemen pemasaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Solikin, M. N. (2019). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Usaha Budidaya Ikan Lele Perspektif Ekonomi Islam (Studi Kasus Di Desa Watuagung Kecamatantuntang Kabupaten Semarang). Skripsi (Semarang: Universitas Islam Negeri Walisongo).

Subekti, P., & Sjuchro, D. W. (2024). STRATEGI KOMUNIKASI DI PESISIR PANTAI WISATA PELUANG DAN TANTANGAN BAGI WIRAUSAHAWAN BARU. JURNAL SIGNAL, 11(1), 42-57.

Sujatna, Y., & Istimal, I. (2019). Peningkatan Pendapatan Usaha Kelompok Budidaya Ikan Lele Melalui Diversifikasi Hasil Panen. Intervensi Komunitas, 1(1), 14-20.

Suryana, M. (2024, 22 Januari). Budidaya ikan lele di Lebak mampu tumbuhkan ekonomi keluarga. Antara News. https://www.antaranews.com/berita/3926994/budidaya-ikan-lele-di-lebak-mampu-tumbuhkan-ekonomi-keluarga

Susilawati, E., Mulyati, I., Mulyani, Y., Widyawati, W., & Sani, D. N. (2022). Budidaya Ikan Lele untuk Peningkatan Kesehatan Mayarakat di Cibiru Asri 1 Desa Cibiru Wetan, Bandung. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(3), 857-862.

Terpal, K. (2022, 13 Oktober). Strategi Pemasaran untuk Pebisnis Ikan Lele. Kolam Terpal. https://kolamterpal.net/strategi-pemasaran-bisnis-ikan-lele/

Vanderkley, C., Farid, E. S., & Kadang, J. (2023). Strategi pemasaran pada UMKM. Jurnal Kajian dan Penalaran Ilmu Manajemen, 1(2), 14-25.

Yuwono, T., Triwibowo, R. N., Tajudin, T., & Sefiani, H. N. (2024). Digital Marketing UMKM.

Yuwono, T., Novandari, W., Suroso, A., & Sudarto, S. (2024). Information and communication technology among MSMEs: Drivers and Barriers. The Eastasouth Management and Business, 3(1), 101-109.




DOI: http://dx.doi.org/10.29040/jie.v8i4.15294

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


btn4d

ada777

klik-4d.com