PERANAN PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA DI SEKOLAH DASAR PITTAYAPHAT SUSKA SCHOOL THAILAND

Authors

  • Muhammad Rizky Habibi Hasibuan Pendidikan Agama Islam, Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v8i3.14780

Abstract

This research was conducted with the aim of understanding the role of Akidah Akhlak learning in shaping student characteristics at Pittayaphat Suska School, as well as factors that influence the application of Akidah Akhlak Learning at Pittayaphat Suska School. This research was conducted using a qualitative approach with a descriptive method. Data is collected through observation of events and processes that are happening. The main data sources are the Principal, Religion Teacher, Subject Teacher, and Students. In implementing this Akidah Akhlak Learning, students are expected to be able to understand Islamic teachings according to the guidelines of the Al-Quran and Hadith to receive various materials and religious knowledge from teachers or ustadz who play a role in teaching this Akidah Akhlak Learning. As for the steps in implementing Akidah Akhlak Learning, the activity begins with reading the Koran together, followed by five daily prayers, duha prayers, and listening to religious lectures together. Keywords: The Role of Learning Aqidah Morals, Character Education of student

References

Arief, A. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Ciputat Pers. Astuti, y. (2023). Implementasi Kegiatan (Mabit) Malam Bina Iman dan Takwa Dalam.

arrayah, 1.

Astuti, Y. (2023). Implementasi Kegiatan MABIT Dalam Meningkatkan Kecerdasan Siswa.

Rayah Al-Islam, 6.

Dian, L. (2022). Pengembangan Pendidikan Karakter di SDIT Luqman Al-Hakim Yogyakarta .

Pendidikan Agama Islam, 3.

Hadinata, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Metode Ummi terhadap.

pendidikan islam, 3.

Indrawan. (2022). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak. Pendidikan Agama Islam, 122.

Jannah, M. (2022). Peran Pembelajaran Aqidah Akhlak Untuk Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter Siswa. PAI, 244.

M.Qorib. (2022). Pendidikan Karakter. Intiqad, 5.

Maisyanah, N. S. (2020). STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. jurnal ilmiah, 16.

Masgorgor, s. (2020). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembinaan. pendidikan, 131.

Meygamandhayanti, J. A. (2022). Implementasi Metode Talaqqi melalui Pembelajaran Hybrid pada. JRPAI, 75.

Pasaribu, M. (2022). Menganalisis Siswa Mengenai Bacaan Qiro'ati yang dapat Mempengaruhi Kemampuan Membaca Alqur'an. Education, 3.

Permana, d. (2020). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN ISLAM DAN. tawadhu, 2.

Putra, P. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak.

PENDAS, 135.

Rafi Pradipa, R. D. (2020). MPLEMENTASI PROGRAM KULIAH KERJA NYATA (KKN) . JURNAL GEMI, 1.

Ridwan, M. (2020). Proses pembelajaran alquran menggunakan metode talaqqi. pendidikan, 46.

Rudi, H. (2022). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanmkan Karakter.

Intiqod, 3.

Samudra, M. J. Z. (2023). Pendidikan Adab Dalam Perspektif Pemikiran Imam Nawawi Dalam Kitab At-Tibyan Fi Adabi Hamalatil Quran. Jurnal Pendidikan Indonesia (JOUPI), 1(3), 30–40.

Samudra, m. j. (2023). endidikan Adab Dalam Perspektif Pemikiran Imam Nawawi Dalam Kitab ATTIBYAN. JOUPI, 7-8.

Suyudi, M., & Wathon, N. (2020). Peran Guru Akidah Akhlak dalam Menanamkan Karakter Siswa.

Suryawati, D. P. (2022). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak Terhadap Pembentukan Karakter Siswa. Pendas, 313.

Tsaqifa Taqiyya Ulfah, M. S. (2019). MPLEMENTASI METODE IQRO’ DALAM PEMBELAJARAN

MEMBACA AL-QURAN. Pendidikan agama islam, 60.

Winarsih, n. (2022). Implementasi Mabit (Malam Bina Iman dan Taqwa). JIIP, 2.

Zailani. (2023). Pendidikan Adab Dalam Perspektif Pemikiran Imam Nawawi Dalam Kitab.

JOUPI, 2.

zakaria. (2020). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA WARGA BINAAN DI LAPAS KELAS II B. al-bahtsu, 25-26.

zaky, r. (2023). STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENANAMKAN.

education, 6.

Downloads

Published

2024-09-06

How to Cite

Habibi Hasibuan, M. R. (2024). PERANAN PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA DI SEKOLAH DASAR PITTAYAPHAT SUSKA SCHOOL THAILAND. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 8(3). https://doi.org/10.29040/jie.v8i3.14780

Issue

Section

Articles

Citation Check