PENGARUH PEMBERITAAN KASUS PENIPUAN UMROH TERHADAP MINAT MASYARAKAT DALAM MEMILIH BIRO PERJALANAN UMROH

Authors

  • Selpi Selpi Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
  • Romi Adetio Setiawan
  • Makmur Makmur

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v8i4.15270

Abstract

The Umrah pilgrimage is an appropriate choice for Muslims to visit the Baitullah, in Mecca, but the prevalence of Umrah fraud cases has caused trauma among pilgrims in selecting Umrah travel agencies. This research aims to assess whether there is an influence of reporting on Umrah fraud cases on public interest in choosing Umrah travel agencies in Linggae Lintang, South Sumatra. To test this hypothesis, the researchers employed a quantitative descriptive method with a sample of 70 respondents. The data analysis technique used was simple linear regression with the assistance of SPSS software. The results of the study indicated that there is a significant influence of reporting on Umrah fraud cases on public interest in choosing Umrah travel agencies.

References

Anjanarko, T. S., & R. Mardikaningsih. (2022). Visual Merchandising dan Motivasi Hedonik terhadap Pembelian Impulsif: Jurnal Ekonomi, Keuangan, Investasi dan Syariah (EKUITAS).

Arman, K. dan Diah, A. G. (2019). Menguak dimensi kecurangan travel ibadah umroh: Tangible Journal.

Charley.Mitchel V, (1975). Repoting, New York: Holt Reinhart & Wiston.

Cresy, L. Romi, A. S., dkk, (2024). Motivasi Kerja Wanita Wirausaha dalam Perspektif Ekonomi Islam: Jurnal Perspektif Ekonomi Islam.

Dudung M. (2017). Unsur-Unsur Penipuan Dalam Pasal 378 Kuhp Dikaitkan Dengan Jual Beli Tanah: Jurnal Unigal.

Enjang, B. (2020). Analisis kriminologi kejahatan penggelapan dan penipuan dana umroh oleh biro penyelenggara oleh biro perjalanan ibada umroh PT.NabiIa di Kota Medan: Jurnal Hukum Kaidah.

Irena, Trisna. W. (2014). Pengaruh minat masyarakat memilih biro perjalanan umroh disaat maraknya kasus penipuan berkedok umroh (Skripsi sarjana Universitas Muhammadiyah Sidoarjo).

Nurhasanah, S., dan A. Sobandi. (2016). Minat Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa: Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran.

Lupiyadi, R. (2015). Praktikum Metode Riset Bisnis. Jakarta: Salemba Empat.

Paul. De. M, Charnley dan James M. (2000). Neal Here’s The News: Unesco Associate Errol Jonathans dalam Sumadiria.

Romi, A. S. (2016). The Relevance Of Ibn Taymiyyah Economics In Addressing Poverty. And Income Distribution Madania: Jurnal Kajian Keislaman.

Suharyat, Y. (2009). Hubungan Antara Sikap, Minat dan Perilaku: Jurnal Region.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta

TD Putri & Romi Adetio Setiawan. (2023). Pandangan Ekonomi Islam dalam Menentukan Harga Komoditi Pertanian: Maharani Buana Pustaka.

Downloads

Published

2024-10-29

How to Cite

Selpi, S., Setiawan, R. A., & Makmur, M. (2024). PENGARUH PEMBERITAAN KASUS PENIPUAN UMROH TERHADAP MINAT MASYARAKAT DALAM MEMILIH BIRO PERJALANAN UMROH. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 8(4). https://doi.org/10.29040/jie.v8i4.15270

Issue

Section

Articles

Citation Check