Analisis Kualitas Pelayanan Perjalanan Jamaah Umrah Pada PT. Anugrah Quba Mandiri Kota Bengkulu

Penulis

  • Satriawan Satriawan Prodi Manajemen Haji dan Umrah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
  • Supardi Mursalin Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
  • H. Makmur Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v8i4.15524

Abstrak

This research aims to find out the quality of service provided by PT. Quba Mandiri's gift from Bengkulu City to Umrah pilgrims. The type of research used is field research (Field Research) with a qualitative approach. This research shows the results that Reliability, Responsiveness, Physical Evidence, Empathy and Credibility at PT. Anugrah Quba Mandiri has been said to be good because it has guided the Umrah pilgrimage series reliably, is responsive in serving administration, the facilities are as promised, cares for Umrah pilgrims by providing a sense of security free from danger and risk by providing accident and health insurance. and the credibility of PT. AQM needs to be improved again by looking at the financial transactions carried out by the congregation so that no party feels disadvantaged.

Referensi

Amnia Salma. (2024). Kemenag Umumkan Daftar Jamaah Yang Masuk Alokasi Kuota Haji Regular 1445H/2024 M",8 Januari 2024<https://haji.kemenag.go.id/v5/detail/kemenag-umumkan-daftar-jemaah-yang-masuk-alokasi-kuota-haji-reguler-1445-h-2024-m>. [Diakses,9 Agustus 2024]

Azwar, S. (2010). Metode Penelitian Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2009. Reabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Chaniago, H. (2020). Analisis kualitas pelayanan, kualitas produk, dan harga pada loyalitas Konsumen nano store. International Journal Administration, Business and Organization, 1(2), 2020.

Departemen Agama, R. I. (2010). Al-Qur’an dan Terjemahannya Al-Hikmah. Bandung: CV Penerbit DiponegoDaryanto.

Dwi, A. P. (2024). ‘Jamaah Umrah Aqm’, Wawancara, 20.07.2024, 11:21.

Hanim, N. I. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Jamaah Umroh Di Al-Marwah Trans Tour Travel Umroh Ponorogo (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

H. Maftul, I. (20030. Bimbingan Manasik Haji, Umrah Dan Ziarah Bagi Petugas Haji. Jakarta: Departemen Agama RI.

Normasari, S., Kumadji, S., & Kusumawati, A. (2013). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan, citra perusahaan dan loyalitas pelanggan. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 6(2).

Mahyuddin, ‘Jamaah Umrah Aqm’, Wawancara, 23.07.2024, 20:13.

Milles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analisis Data Kualitatif. Jakarta, Universitas Indonesia

Moenir, A. S. (2008). Manajemen pelayanan umum di Indonesia.

Moleong, L. J. (2007). Metodologi penelitian kualitatif edisi revisi.

Noor, M. (2018). Haji dan Umrah. Jurnal Humaniora Teknologi, 4(1).

Rozzaku, K., & Ritonga, H. J. (2023). Manajemen Pelayanan dalam Meningkatkan Minat Calon Jamaah Haji & Umroh Pada PT. Ameera Mekkah Kota Medan. Al-Mada, 574-585.

Rusby, Z. (2022). Analisis Pelayanan Ibadah Umroh Pada Perusahaan Jasa Penyelenggara Umroh Di Kota Pekanbaru. Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 5(1).

Salim, F. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Dampaknya Pada Reputasi Perusahaan (Studi Empiris pada Perusahaan Travel Umroh dan Haji di Jakarta Timur). EKOBISMAN: Jurnal Ekonomi Bisnis Manajemen, 4(2), 110-125.

Samsilawarni. (2024). ‘Jamaah Umrah Aqm’, Wawancara, 13.07.2024, 17:05

Silvana. (2024). ‘Tourleader Aqm’, Wawancara, 26.07. 2024, 16:36

Siagian, D. (2000). Metode statistika untuk bisnis dan ekonomi. Gramedia Pustaka Utama.

Tanzeh, A. (2011). Metodologi penelitian praktis.

Tjiptono, F. (2017). Service Management, 3rd Edn. Yogyakarta: Andi.

Trisyantina. (2024). ‘Jamaah Travel Aqm’, Wawancara, 15.07.2024, 19:07.

Widiayunita, M. (2023). Pertanggungjawaban Hukum Biro Penyelenggara Perjalanan Haji Khusus Terhadap Pelaksanaan Perjanjian Pemberangkatan Calon Jamaah Haji Khusus. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 8567-8580.

Yuningsih. (2024). ‘Manager Aqm’, Wawancara, 30.07.2024, 14:30

Zuriah, N. (2006). Metodologi penelitian sosial dan pendidikan teori aplikasi.

Diterbitkan

2024-12-04

Cara Mengutip

Satriawan, S., Mursalin, S., & Makmur, H. (2024). Analisis Kualitas Pelayanan Perjalanan Jamaah Umrah Pada PT. Anugrah Quba Mandiri Kota Bengkulu. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 8(4). https://doi.org/10.29040/jie.v8i4.15524

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check