MEASURING THE RETAIL MIX ON PURCHASE DECISIONS DURING COVID-19 PANDEMIC

Authors

  • Johanes Babtista Barca Sally Kembaren
  • Herning Herning Indriastuti UNIVERSITAS MULAWARMAN, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/ijebar.v5i3.2730

Abstract

The research of this study was to measure the influence of the retail mix on purchase decisions at the retail store Pramuka Mart Samarinda during the covid-19 pandemic. Samples were taken by accidental sampling as many as 111 respondents. The analytical technique used in this study is multiple linear regression analysis using the SPSS 23 program. The results of the study prove that product, price, promotion, and location have a positive and significant effect on purchasing decisions. While the service and store atmosphere have a positive but not significant effect on purchasing decisions

Author Biography

Herning Herning Indriastuti, UNIVERSITAS MULAWARMAN

MANAGEMENT DEPARTMENT

References

Abdul Malik Ibrahim. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Perekonomian Dan Kebijakan Pemerintah Indonesia. Sukabumiupdate.Com.

Adji, P., & Subagio, H. (2013). Pengaruh Retail Mix Terhadap Keputusan Pembelian Mahasiswa Uk Petra Di Circle K Siwalankerto Surabaya, 1(2), 1–10.

Aminullah, R., Suharto, A., & Diansari, T. (2018). Pengaruh Harga Lokasi Dan Kelengkapan Produk Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 4(2), 204–218.

Anggraeni, D. T., & Nurcahya, I. K. (2014). Pengaruh Retail Mix Terhadap Keputusan Pembelian Pada Bali Cenik Kids Apparel Di Denpasar Debbie, 2652–2667.

Aulia, S., & Sudarwanto, T. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Depot Pak Qomarsurabaya). Jurnal Pendidikan Tata Niaga (Jptn), 3(3), 1–12.

Azeem, S., & Sharma, R. (2015). Elements Of The Retail Marketing Mix: A Study Of Different Retail Formats In India. The Business & Management Review, 5(4), 29–30.

Budi Prabowo, F. (2017). Analisis Pengaruh Store Atmosphere Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Di Giant Supermarket Express Dinoyo Malang. Journal Of Chemical Information And Modeling, 110(9), 1689–1699.

Dewi Ratnasari, A., & Harti. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Lokasi, Dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Di Djawi Lanbistro Coffee And Resto Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (Jptn), 3(3).

Dian Erika Nugraheny. (2020). Data Kependudukan 2020: Penduduk Indonesia 268.583.016 Jiwa.

Fadly. (2014). Pengaruh Retailing Mix Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (Studi Kasus Pada Minimarket Eramart Di Kota Samarinda). Administrasi Bisnis, 2(2), 173–186.

Fatharani, A., Lubis, N., & Dewi, R. (2013). Pengaruh Gaya Hidup (Life Style), Harga (Price), Dan Kelompok Referensi (Reference Group) Terhadap Keputusan Pembelian Telepon Seluler Blackberry (Studi Pada Mahasiswa Program S1 Angkatan 2009 Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Diponegoro). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis S1 Undip, 2(3), 57–76.

Hartini, N. (2013). Pengaruh Bauran Pemasaran Ritel Terhadap Keputusan Pelanggan Membeli Buku (Studi Kasus Pada Toko Buku Toga Mas Denpasar). E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 2(3), 254646.

Iga Ellisshanty, S., & Dra M Si, D. H. (2017). Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Di Ukm Bakso Kemasan M Dan M Di Mojokerto. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (Jptn), 01(01).

Kartika, D. M., & Syahputra. (2017). Pengaruh Store Atmosphere Terhadap Keputusan Pembelian Pada Coffee Shop Di Bandung. Jurnal Ecodemia, 1(2), 162–171.

Karwur, E. (2016). Pengaruh Retail Marketing Mix Terhadap Keputusan Pembelian Di Indomaret Paniki. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 16(3), 196–206.

Lia Cahyani, N., & Hidayat, W. (2012). Pengaruh Kualitas Produk Makanan, Harga, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Konsumen Rm. Rindang 84 Cabang Pati). Ilmu Administrasi Bisnis, 9(3), 175–185.

M.I. Umaternate, M., Jf.Alfa Tumbuan, W., & Taroreh, R. (2014). Promosi, Harga Dan Inovasi Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Futsal Nike Di Toko Akbar Ali Sport Manado. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 2(2), 1381–1392. Https://Doi.Org/10.35794/Emba.V2i2.4757

Maria, Yessica Lumban Gaol, & Handoyo, Djoko Waluyo. (2018). Pengaruh Lokasi, Merchandise, Dan Atmosfer Dalam Gerai Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Gelael Signature Mall Ciputra Semarang. Social And Politic, 2002(1), 43. Https://Doi.Org/10.1017/Cbo9781107415324.004

Nugroho, L. A., Lubis, N., & Nurseto, S. (2014). Pengaruh Citra Merek Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Kijang Innova Non Diesel. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 3(3).

Nurbiyanto, B., Suharyono, S., & Kumadji, S. (2013). Pengaruh Bauran Ritel (Retailing Mix) Terhadap Keputusan Pembelian (Survei Pada Konsumen Griya Batik Mx Mall Malang). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 2(2), 1–10.

Priharto, S. (2020). Mengetahui Pentingnya Penetapan Harga Secara Lengkap Bagi Bisnis. Retrieved October 28, 2020, From Https://Accurate.Id/Marketing-Manajemen/Mengetahui-Pentingnya-Penetapan-Harga-Bagi-Bisnis/

S A, M., & Daniaty, F. (2017). Pengaruh Harga, Pelayanan, Lokasi, Dan Keragaman Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pada Hypermart Puri Indah Di Jakarta Barat. Jurnal Ekonomi, 22(1), 124–131. Https://Doi.Org/10.24912/Je.V22i1.186

Selvi, M. (2020). Dampak Wabah Virus Corona, Aprindo: Adanya Penurunan Jumlah Pengunjung Hingga 50%. Retrieved September 27, 2020, From Https://Nasional.Kontan.Co.Id/News/Dampak-Wabah-Virus-Corona-Aprindo-Adanya-Penurunan-Jumlah-Pengunjung-Hingga-50

Wahyuningtyas, E. (2015). Analisis Pengaruh Bauran Ritel (Retailing Mix) Analis Pengaruh Bauran Ritel (Retailing Mix) Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (Studi Kasus Pada Konsumen Grosir Dan Swalayan Surya Gondang, Kediri, Jawa Timur ), 1–10.

World Health Organization. (2020). Q&A On Coronaviruses (Covid-19). Retrieved September 27, 2020, From Https://Www.Who.Int/Emergencies/Diseases/Novel-Coronavirus-2019/Question-And-Answers-Hub/Q-A-Detail/Q-A-Coronaviruses#:~:Text=Symptoms

Yoga Anggoro, Y., & Djoko Waluyo, H. (2017). Pengaruh Store Atmosphere , Desain Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Di Larissa Gallery & Workshop Pekalongan. Jurnal Administrasi Bisnis, 06(03).

Downloads

Published

2021-10-11

How to Cite

Kembaren, J. B. B. S., & Indriastuti, H. H. (2021). MEASURING THE RETAIL MIX ON PURCHASE DECISIONS DURING COVID-19 PANDEMIC. International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 5(3), 2684–2696. https://doi.org/10.29040/ijebar.v5i3.2730

Citation Check