The Effect Of Product Quality, Price, And Promotion On Purchase Decision At Dahari Store Kota Pangkal Pinang (Case Study on Customers in The City of Pangkal Pinang 2022)

Authors

  • Adrian Radiansyah STIE Arrives Pangkalpinang, Indonesia
  • Aditya Dwinanda STIE Arrives Pangkalpinang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/ijebar.v6i3.6438

Abstract

This study aims to determine the effect of product quality, price, promotion on purchasing decisions at Dahari Stores, Pangkalpinang City. This research is a quantitative research, so the data collection that will be used in the research is done by using a questionnaire that will be filled out directly by the respondent. This study uses multiple linear regression analysis with the result that it is known that the variables of product quality, price, promotion on purchasing decisions at Dahari Stores, Pangkalpinang City. The results of the F test show that F_count is 39.011 > F_table 2.70 with a significance level of 0.000 < 0.05. This shows that the independent variables, namely product quality, price, and promotion together are proven to have a significant influence on purchasing decisions. The t-test aims to show how far the influence of one independent variable or independent variable (X) individually in explaining the variation of the dependent variable or the dependent variable (Y) is. The coefficient of determination (R Square) is 0.560, which means that 56% of the independent variables are able to explain the effect on the dependent variable, while 44% is influenced by other independent variables not included in the study.

References

Al Rasyid, H., & Indah, A. T. (2018). Pengaruh Inovasi Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Yamaha di Kota Tangerang Selatan. Jurnal Perspektif, 16(1), 39–49.

Arumsari, D., & Khasanah, I. (2012). Analisis pengaruh kualitas produk, harga dan promosi terhadap keputusan pembelian air minum dalam kemasan (AMDK) Merek Aqua (Studi pada Konsumen Toko Bhakti Mart KPRI Bhakti Praja Provinsi Jawa Tengah). Fakultas Ekonomika dan Bisnis.

Aziz, N. (2019). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Dalam Kemasan (AMDK) Merek Aicos Produksi Pt. Bumi Sarimas Indonesia.

Boyd, W. (2000). Larreche. 2000. Manajemen Pemasaran.

Devi, L. K. I. (2019). Pengaruh kualitas produk, harga dan promosi terhadap keputusan pembelian pada marketplace Shopee (studi kasus pada mahasiswa di Surabaya). UIN Sunan Ampel Surabaya.

Ernawati, D. (2019). Pengaruh kualitas produk, inovasi produk dan promosi terhadap keputusan pembelian produk Hi Jack sandals Bandung. JWM (Jurnal Wawasan Manajemen), 7(1), 17–32.

Evelina, N., Waloejo, H. D., & Listyorini, S. (2013). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Harga, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Kartu Perdana Telkomflexi (Studi kasus pada konsumen TelkomFlexi di Kecamatan Kota Kudus Kabupaten Kudus). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 1(1), 203–213.

Gerung, C. J., Sepang, J., & Loindong, S. (2017). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Mobil Nissan X-Trail Pada Pt. Wahana Wirawan Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 5(2).

Kapahang, N. F., Tampi, J. R. E., & Rogahang, J. J. (2016). Pengaruh Kualitas Produk & Harga Terhadap Keputusan Membeli (Studi Pada Konsumen Dodol Salak Produksi Desa Pangu). JURNAL ADMINISTRASI BISNIS (JAB), 4(4).

Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Prinsip-prinsip pemasaran. Edisi.

Kuspriyono, T. (2016). Pengaruh Ekuitas Merek, Kualitas Produk Dan Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Merek Samsung (Studi Kasus Mahasiswa/I Universitas Gunadarma). Jurnal Komunikasi, 7(1).

Lesmana, R., & Ayu, S. D. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Wardah PT Paragon Tehnology And Innovation. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 2(3), 59–72.

Meidiyustiani, R. (2016). Pengaruh Modal Kerja, Ukuran Perusahaan, Pertumbuhan Penjualan dan Likuiditas terhadap Profitabilitas pada perusahaan manufaktur sektor industri barang konsumsi yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) periode tahun 2010–2014. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 5(2), 41–59.

Philip, K., & Keller, K. (2016). Marketing Management 15th Global Edition. England: Pearson Educationn Limited.

Santoso, K. W., Waluyo, H. D., & Listyorini, S. (2014). Pengaruh kualitas produk, harga dan promosi terhadap keputusan pembelian permen tolak angin di Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 3(1), 95–105.

Setiawati, L., & Sudira, P. (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar praktik kejuruan siswa SMK program studi keahlian teknik komputer dan informatika. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(3), 325–339.

Sugiyono, P. D. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Bandung: CV. ALVABETA.

Tjiptono, F. (2015). Marketing strategy, Edisi 4, Andi Offset, Yogyakarta. Harman Malau. 2017. Marketing Management. Bandung: Alfabeta.

Walukow, A. L. P., & Mananeke, L. (2014). Pengaruh kualitas produk, harga, promosi dan lokasi terhadap keputusan Pembelian konsumen Di Bentenan Center Sonder Minahasa. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 2(3).

Windarti, T., & Ibrahim, M. (2017). Pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen produk donat madu (studi pada konsumen CV. Donat Madu Cihanjuang–Pekanbaru). Riau University.

Yuliara, I. M. (2016). Regresi Linier Berganda. Denpasar: Universitas Udayana.

Downloads

Published

2022-09-22

How to Cite

Radiansyah, A., & Dwinanda, A. (2022). The Effect Of Product Quality, Price, And Promotion On Purchase Decision At Dahari Store Kota Pangkal Pinang (Case Study on Customers in The City of Pangkal Pinang 2022). International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 6(3), 2435–2446. https://doi.org/10.29040/ijebar.v6i3.6438

Citation Check