THE INFLUENCE OF DIGITAL LITERACY MEDIATION ON THE EFFECT OF ENTREPRENEURSHIP KNOWLEDGE ON TECHNOPRENUERSHIP

Authors

  • Gatot Wijayanto Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Riau, Indonesia
  • Ivonne Ayesha Universitas Muhammadiyah Bandung, Indonesia
  • Teguh Setiawan Wibowo STIE Mahardhika Surabaya, Indonesia
  • Dewa Oka Suparwata Universitas Muhammadiyah Gorontalo, Indonesia
  • Amat Suroso STMIK Bani Saleh, Indonesia
  • Apit Fathurohman FKIP Universitas Sriwijaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/ijebar.v7i1.8412

Abstract

This research is motivated by the low level of student technoprenuership. This study aims to determine and analyze the Effect of Digital Literacy Mediation on the Effect of Entrepreneurship Knowledge on Technoprenuership. This research method is an explanatory survey with a quantitative approach. The population in this study were students at universities in Indonesia. The sample in this study were 100 students who were taken using random sampling. Data collection was carried out by distributing questionnaires to students via the Google form. The instruments used have been tested for validity and reliability. The collected data were then analyzed using descriptive statistics, inferential statistics, and regression analysis. The results of this study indicate that 1) Entrepreneurial knowledge has a positive and significant effect on technoprenuership and 2) Digital literacy mediates the effect of entrepreneurial knowledge on technoprenuership. This finding suggests that if students want to improve technopreneurship, then students must increase their entrepreneurial knowledge and be supported by digital literacy.

References

Aini, Q., & Oktafani, F. (2020). Pengaruh pengetahuan kewirausahaan, motivasi berwirausaha dan lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha mahasiswa fakultas komunikasi dan bisnis telkom university. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 17(2), 151-159.

Aprilianty, E. (2012). Pengaruh kepribadian wirausaha, pengetahuan kewirausahaan, dan lingkungan terhadap minat berwirausaha siswa SMK. Jurnal pendidikan vokasi, 2(3).

Hasmiah, J., Tahir, T., Hasan, M., & Said, I. (2021). Pengaruh Literasi Ekonomi Dan Literasi Digital Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa. Indonesian Journal of Economics, Entrepreneurship, and Innovation, 2(1), 18-27.

Hasanah, U. U., & Setiaji, K. (2019). Pengaruh Literasi Digital, Efikasi Diri, Lingkungan Terhadap Intensi Berwirausaha Mahasiswa Dalam E-Business. Economic Education Analysis Journal, 8(3), 1198-1215.

Hendrawan, J. S., & Sirine, H. (2017). Pengaruh sikap mandiri, motivasi, pengetahuan kewirausahaan terhadap minat berwirausaha (Studi kasus pada mahasiswa FEB UKSW Konsentrasi Kewirausahaan). Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship (AJIE), 2(03), 291-314.

Manullang, D. R. (2022). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Technopreneurship Intention Dimoderasi Oleh Self Efficacy dan Literasi Digital (Survei Pada Siswa SMK Negeri di Jakarta Timur) (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Marti’ah, S. (2017). Kewirausahaan berbasis teknologi (technopreneurship) dalam perspektif ilmu pendidikan. Jurnal Ilmiah Edutic: Pendidikan Dan Informatika, 3(2), 75-82.

Naufal, H. A. (2021). Literasi digital. Perspektif, 1(2), 195-202.

Nurohmah, D. F. (2017). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha. Skripsi: 16 Agustus.

Nursito, S., & Jati, A. S. N. (2013). Analisis pengaruh interaksi pengetahuan kewirausahaan dan efikasi diri terhadap intensi kewirausahaan. Kiat bisnis, 5(3).

Putri, D. Y., & Jayatri, F. (2021). Pengaruh Penguasaan Literasi Digital Serta Mata Kuliah Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa STKIP PGRI Lumajang. PROMOSI: Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 9(2).

Salsabila, F. (2019). Pengaruh literasi ekonomi dan literasi digital terhadap perilaku berwirausaha sektor kuliner yang terdaftar pada aplikasi Go Food di pasar segar kota Makassar (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).

Sudarsih, E. (2013). Pendidikan Technopreneurship: Meningkatkan Daya Inovasi Mahasiswa Teknik dalam Berbisnis. In Proceeding Seminar Nasional “Inovasi dan Technopreneurship†IPB.

Sutrisna, I. P. G. (2020). Gerakan literasi digital pada masa pandemi covid-19. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Seni, 8(2), 269-283.

Syaifulloh, M. (2021). Strategi program technopreneurship dan marketing public relation terhadap pengembangan usaha mikro, kecil dan menengah (umkm).

Wijaya, U. T., & Tanumihardja, J. E. (2014). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Konsep Diri Terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal Pendidikan Vokasional Teknik Mesin, 2(2).

Winarni, D. S., Susilo, S., Saptono, S., & Widiyatmoko, A. (2021). Penerapan pendekatan socio-sicentific issue (SSI) menggunakan desain project untuk meningkatkan penguasaan technopreneurship mahasiswa. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Prosnampas) (Vol. 4, No. 1, pp. 180-184).

Yanti, K. (2021). Pengaruh Literasi Digital dan Self Directed Learning Terhadap Minat Menjadi Technopreneur Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Jambi (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).

Downloads

Published

2023-03-11

How to Cite

Wijayanto, G., Ayesha, I., Wibowo, T. S., Suparwata, D. O., Suroso, A., & Fathurohman, A. (2023). THE INFLUENCE OF DIGITAL LITERACY MEDIATION ON THE EFFECT OF ENTREPRENEURSHIP KNOWLEDGE ON TECHNOPRENUERSHIP. International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 7(1). https://doi.org/10.29040/ijebar.v7i1.8412

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>