THE EFFECT OF PROFITABILITY MEDIATION ON INCREASING COMPANY VALUE THROUGH CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY

Authors

  • Mahdi Mahdi Universitas Serambi Mekkah Banda Aceh, Indonesia
  • Irwan Moridu Universitas Muhammadiyah Luwuk, Indonesia
  • Teguh Setiawan Wibowo STIE Mahardhika Surabaya, Indonesia
  • Andrew Shandy Utama Universitas Lancang Kuning, Indonesia
  • Iwan Adinugroho Universitas Muhammadiyah Mamuju, Indonesia
  • Amalia Amalia Universitas Muhammadiyah Mamuju, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/ijebar.v7i1.8414

Abstract

This research is motivated by the importance of corporate value as an indicator of prosperity for shareholders. This study aims to identify and analyze the effect of mediating profitability on increasing firm value through corporate social responsibility. The population of this study are all manufacturing companies listed on the IDX for 2019-2021. Using the purposive sampling technique, a sample of 15 companies was obtained. The measurement of the profitability variable uses an indicator from Hartono (2018), namely Return on Equity (ROE). The measurement of corporate social responsibility variables uses seven indicators from Sembiring (2005), namely environment, energy, occupational health and safety, workforce, products, community involvement, and the general public. The measurement of firm value variables uses indicators from Weston and Copeland (2008), namely the Price Earning Ratio (PER). The collected data were then analyzed using descriptive statistics, inferential statistics, and regression analysis. The results of this study indicate that 1) Corporate Social Responsibility has a positive and significant effect on firm value, and 2) Profitability is able to mediate the effect of Corporate Social Responsibility on firm value. The results of this research indicate that if the company wants to increase the value of the company, the company must increase Corporate Social Responsibility and be strengthened by Profitability.

References

Agustine, I. (2014). Pengaruh corporate social responsibility terhadap nilai perusahaan. Finesta, 2(1), 42-47.

Amanah, L. (2018). Pengaruh kinerja keuangan terhadap nilai perusahaan dengan pengungkapan corporate social responsibility sebagai variabel pemoderasi. Jurnal Ilmu dan Riset Akuntansi (JIRA), 7(11).

Astuti, T. P., & Aryani, Y. A. (2016). Tren penghindaran pajak perusahaan manufaktur di Indonesia yang terdaftar di BEI tahun 2001-2014. Jurnal Akuntansi, 20(3), 375-388.

Dzikir, A. N., Syahnur, S., & Tenriwaru, T. (2020). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. AJAR, 3(02).

Endiana, I. D. M. (2019). Implementasi Corporate Governance Pada Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan. Juara: Jurnal Riset Akuntansi, 9(1).

Hardiningsih, P. (2009). Determinan nilai perusahaan. Jurnal Akuntansi Indonesia, 5(2).

Imani, N. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mendeterminasi Pentingnya Corporate Social Responsibility (CSR) (Doctoral dissertation, Universitas Gadjah Mada).

Indriyani, E. (2017). Pengaruh ukuran perusahaan dan profitabilitas terhadap nilai perusahaan. Akuntabilitas: Jurnal Ilmu Akuntansi, 10(2), 333-348.

Kusumadilaga, R., & Mutmainah, S. (2010). Pengaruh corporate social responsibility terhadap nilai perusahaan dengan profitabilitas sebagai variabel moderating (Doctoral dissertation, UNDIP: Fakultas Ekonomika dan Bisnis).

Manoppo, H., & Arie, F. V. (2016). Pengaruh struktur modal, ukuran perusahaan dan profitabilitas terhadap nilai perusahaan otomotif yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia periode 2011-2014. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 4(2).

Marnelly, T. R. (2012). Corporate social responsibility (CSR): Tinjauan teori dan praktek di Indonesia. Jurnal aplikasi bisnis, 2(2), 49-59.

Martha, L., Sogiroh, N. U., Magdalena, M., Susanti, F., & Syafitri, Y. (2018). Profitabilitas dan kebijakan dividen terhadap nilai perusahaan. Jurnal Benefita, 3(2), 227-238.

Muharramah, R., & Hakim, M. Z. (2021, June). Pengaruh ukuran perusahaan, leverage, dan profitabilitas terhadap nilai perusahaan. In Prosiding Seminar Nasional Ekonomi Dan Bisnis (pp. 569-576).

Murnita, P. E. M., & Putra, I. M. P. D. (2018). Pengaruh corporate social responsibility terhadap nilai perusahaan dengan profitabilitas dan leverage sebagai variabel pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 23(2), 1470-1494.

Nahda, K., & Harjito, D. A. (2011). Pengaruh corporate social responsibility terhadap nilai perusahaan dengan corporate governance sebagai variabel moderasi. Jurnal Siasat Bisnis, 15(1).

Nugroho, W. A. (2012). Pengaruh profitabilitas, likuiditas, dan leverage terhadap nilai perusahaan. Artikel Publikasi Universitas Muhamadiyah Surakarta tahun.

Nurlela, I. (2008). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Prosentase Kepemilikan Manajemen Sebagai Variabel Moderating. Simposium Nasional Akuntansi XI, 3, 23-26.

Nurlela, L. W. (2019). Model Corporate Social Responsibility (CSR). Probolinggo: Myria Publisher.

Ogolmagai, N. (2013). Leverage pengaruhnya terhadap Nilai Perusahaan pada industri manufaktur yang go public di Indonesia. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 1(3).

Putri, Z. B., & Budiyanto, B. (2018). Pengaruh Corporate Social Responsibility terhadap nilai perusahaan dengan kepemilikan manajerial sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen (JIRM), 7(3).

Rachman, N. M., Efendi, A., & Wicaksana, E. (2011). Panduan lengkap perencanaan CSR. Penebar Swadaya Grup.

Sambora, M. N., Handayani, S. R., & Rahayu, S. M. (2014). Pengaruh leverage dan profitabilitas terhadap nilai perusahaan. Jurnal Administrasi Bisnis, 8(1).

Siregar, R., & Widyawati, D. (2016). Pengaruh karakteristik perusahaan terhadap penghindaran pajak pada perusahaan manufaktur di BEI. Jurnal Ilmu dan Riset Akuntansi (JIRA), 5(2).

Siregar, N. Y., & Safitri, T. A. (2019). Pengaruh pengungkapan enterprise risk management, intellectual capital, corporate social responsibility, dan sustainability report terhadap nilai perusahaan. Jurnal Bisnis Darmajaya, 5(2), 53-79.

Tarima, G. (2016). Pengaruh Profitabilitas, Keputusan Investasi Dan Keputusan Pendanaan Terhadap Nilai Perusahaan Farmasi Yang Terdaftar Di Bei Periode 2011-2014. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 16(4).

Titisari, K. H. (2008). Corporate Social Responsibility (CSR) dan kinerja perusahaan (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University).

Downloads

Published

2023-03-11

How to Cite

Mahdi, M., Moridu, I., Wibowo, T. S., Utama, A. S., Adinugroho, I., & Amalia, A. (2023). THE EFFECT OF PROFITABILITY MEDIATION ON INCREASING COMPANY VALUE THROUGH CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY. International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 7(1). https://doi.org/10.29040/ijebar.v7i1.8414

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>