Pengaruh Money Saving, Time Saving, Pendapatan dan Lingkungan Sosial terhadap Keputusan Menggunakan Aplikasi Online Food pada Masyarakat Muslim di Kota Bekasi

Authors

  • M. Fadhli Nursal Universitas Bhayangkara Jakarta Raya, Indonesia
  • Neng Siti Komariah Universitas Bhayangkara Jakarta Raya, Indonesia
  • Muhammad Richo Rianto Universitas Bhayangkara Jakarta Raya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v8i2.5777

Abstract

This study examines the effects of money-saving, time-saving, income-saving, and social environment variables on decisions to use online food apps in Muslim communities in Bekasi City.The object of this quantitative design research is the entire Muslim community of Bekasi City who use online food applications. Purposive sampling was used in this study, with a total of 95 respondents. In this study, the analytical method was SmartPLS version 3.3. According to the findings of this study, the variables of money saving, time saving, and social environment influence the decision to use online food in Muslim communities in Bekasi City. While income has different results, income has no effect on the decision to use online food in Muslim communities in Bekasi City.This study also adds to the growing body of knowledge about the phenomenon of online food applications in an era of rapid technological advancement. This research can also be used as input and a summary of strategies that related parties can use to improve usage decisions.

References

Ambarwati, S., & Isnugroho, E. (2018). Pengaruh Perceived Risk, Cost Saving, Dan Time Saving Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Pembelian Tiket Pesawat Online Di Situs WWW.Tiket2.COM. Journal of Tourism and Economic, 1(1), 10–18. http://jurnal.stieparapi.ac.id/index.php/JTEC/article/view/17/0

Arta, T. L. F., & Azizah, S. N. (2020). Pengaruh Perceived Usefulness, Perceived Ease Of Use dan E-Service Quality Terhadap Keputusan Menggunakan Fitur Go-Food dalam Aplikasi Gojek. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi (JIMMBA), 2(2), 291–303. https://doi.org/10.32639/jimmba.v2i2.478

Ghozali, I., & Latan, H. (2015). Partial Least Squares Konsep Teknik dan Aplikasi menggunakan Program SmartPLS 3.0 (2nd ed.). Badan Penerbit-Undip.

Handayani, M., & Rianto, M. R. (2021). Pengaruh Financial Knowledge , Pendapatan dan Social influence terhadap Minat Menggunakan Aplikasi Pembayaran Digital pada Generasi Milenial Islam di Kota Bekasi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(03), 1858–1865.

Herlindawati, D. (2015). Pengaruh Kontrol Diri, Jenis Kelamin dan Pendapatan Terhadap Pengelolaan Keuangan Pribadi Mahsiswa Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 3(2), 158–169. https://doi.org/10.26740/jepk.v3n2.p

Kusuma, T. M., & Hermawan, D. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Social Influence Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Online Food Delivery Service. Jurnal Ekonomi & Manajemen Universitas Bina Sarana Informatika, 18(2), 176–180.

Putri, A. N. S. (2018). Pengaruh Kepercayaan, Resiko, Manfaat Dan Pendapatan Terhadap Minat Penggunaan E-Payment Pada Mahasiswa Di Yogyakarta. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–199.

Rianto, M. R., Sari, R. K., Sulistyowati, A., Handayani, M., & Woestho, C. (2020). Indonesian

demographic bonus: Determinants of intention to use the cellular applications of tourism in Indonesia’s millennial generation. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 9(2), 1–13.

Sebriyanti, L., Wardianto, K. B., & Harori, M. I. (2021). Pengaruh Lingkungan Sosial dan Keputusan Penggunaan Uang Elektronik Terhadap PerilakuKonsutif(Studi Pada Mahasiswa Fisip Universitas Lampung yang Berbelanja secara Online). 1, 294–301.

Sujarweni, V. W. (2018). Metodologi Penelitian Bisnis dan Ekonomi Pendektan Kuantitatif. Yogyakarta : PUSTAKABARUPRESS.

Untari, D. T. (2018). metodologi penelitian: Penelitian Kontemporer Bidang Ekonomi dan Bisnis. In Pena Persada, Banyumas, Jawa Tengah, Indonesia. www.penapersada.com

Xu, F., Huang, S. S., & Li, S. (2019). Time, Money, or Convenience: What Determines Chinese Consumers’ Continuance Usage Intention and Behavior of Using Tourism Mobile Apps? International Journal of Culture, Tourism, and Hospitality Research, 13(3), 288–302.

Yulianingrum, A., Rianto, M. R., & Handayani, M. (2021). Pengaruh Pengetahuan Keuangan, Pendapatan dan Perilaku Keuangan Terhadap Kepuasan Keuangan Pada Tenaga Harian Lepas Satpol PP di Kabupaten (X). Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Manajemen, 17(1).

Zubaidi, M. A. (2019). PENGARUH PERILAKU KONSUMEN MUSLIM BERDASARKAN KONSEP SYARIAH TERHADAP KEPUTUSAN PENGGUNAAN JASA GO-FOOD (Studi Pada Mahasiswa Ekonomi Islam Universitas Brawijaya).

Downloads

Published

06-07-2022

How to Cite

Nursal, M. F., Komariah, N. S., & Rianto, M. R. (2022). Pengaruh Money Saving, Time Saving, Pendapatan dan Lingkungan Sosial terhadap Keputusan Menggunakan Aplikasi Online Food pada Masyarakat Muslim di Kota Bekasi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(2), 1769–1775. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i2.5777

Citation Check

Most read articles by the same author(s)