THE EFFECT OF THE PERCEPTION AND TRUST OF MSME ACTIVITIES IN NGALIYAN REGENCY, SEMARANG IN USING SHARIA BANKING FINANCING SERVICES

Authors

  • Nida Indika Deswara UNIVERSITAS DIPONEGORO, Indonesia
  • Nida Indika Deswara universitas Diponegoro, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v9i1.7835

Keywords:

Perception, Trust, MSME, Decision, Sharia Banking Financing

Abstract

The objective of this study was to determine the influence of perceptions and trust as a driving factor for MSMEs to choose to use Islamic banking financing products and to determine why MSME actors still do not choose and use Islamic financing. This study uses multiple regression analysis and data collection techniques using surveys by distributing questionnaires to the participants. A total of 87 MSME actors in Ngaliyan Subdistrict Semarang were selected as research objects using a random sampling technique. The analysis test results show that the perception and trust variables do not significantly increase the influence of MSMEs in the decision to choose sharia financing services.

References

Arifah, N. (2018). Pengaruh pengetahuan, kepercayaan dan sikap anggota terhadap keputusan menabung di bmt. In Skripsi.

Faizah, M. (2017). Pengaruh Tingkat Kebutuhan, Pengetahuan, Kepercayaan dan Lokasi Terhadap Minat Pengusaha UMKM Kota Yogyakarta Mengajukan Pembiayaan Di Perbankan Syariah. In Skripsi.

Fathurrahman, A., & Azizah, U. (2018). Analisis Faktor-Faktor Preferensi Mahasiswa terhadap Perbankan Syariah (Studi Kasus pada Mahasiswa Ilmu Ekonomi Universitas Muhammadiyah Yogyakarta). Ihtifaz: Journal of Islamic Economics, Finance, and Banking, Vol.1, No(1 & 2), 1–24.

Firmansyah, D., & Dede. (2022). Teknik Pengambilan Sampel Umum dalam Metodologi Penelitian: Literature Review. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(2), 85–114. https://doi.org/10.55927/jiph.v1i2.937

Herdian, A. (2019). PERSEPSI PELAKU USAHA KECIL MENENGAH TERHADAP PEMBIAYAAN DI BANK SYARIAH (Studi Di Desa Palak Siring Kecamatan Kedurang Ulu Kabupaten Bengkulu Selatan).

Sumadi, Feri Efendi T, Agustini T, Aslama S. Pengaruh Pelayanan Dengan Prinsip-Prinsip Syariah Terhadap Kepuasan Pasien Umum Rawat Jalan (Studi Kasus di Rumah Sakit Universitas Sebelas Maret Surakarta). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam [Internet]. 2021;7(03):1774–84. Available from: http://jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/jie

Huda, C. (2018). Pengaruh Pengetahuan, Kepercayaan Dan Layanan Terhadap Keputusan Pedagang Pasar Pengging Melakukan Simpanan Mudharabah Di KSPPS Sarana Aneka Jasa Pengging Boyolali. In Skripsi. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Philip Kotler, G. A. (1997). Prinsip-Prinsip Pemasaran (Y. Sumiharti (ed.); 3rd ed.). Erlangga.

Rizka, O. (2018). Pengaruh Persepsi Nasabah Dan Margin Terhadap Keputusan Pengambilan Pembiayaan Griya Pada Bank Syariah Mandiri KCP Teluk Betung Bandar Lampung. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Said, H. A., Sari, I., Syam, F. O., Anugerah, T., Fatimah, P. I., Selatan, S., Tinggi, S., Ekonomi, I., & Selatan, S. (2022). Pengambilan Keputusan Pembelian Di Marketplace. Jurnal Manajemen Perbankan Keuangan Nitro (JMPKN), 5(1), 33–54.

Senggetang, V. S. L. M. S. M. (2019). Pengaruh Lokasi, Promosi Dan Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Perumahan Kawanua Emerald City Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 7(1), 1–10.

Setiawan, B., Puspitasari, R., & Manurung, T. M. S. (2016). The Existence of Islamic Banking in Indonesia from Non-Muslims Perceptions. ASEAN Marketing Journal, 7(2), 2–17. https://doi.org/10.21002/amj.v7i2.5263

Syahbudi, M., & Sari, L. P. (2016). Pemikiran Ekonomi Islam: Analisis Pemikiran M. Yasir Nasution Tentang Etika Dalam Bisnis Perbankan Islam. Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, 2(2), 1–18. https://doi.org/10.24815/jped.v2i2.6688

Tjahyadi, & Arlan, R. (2006). Brand Trust dalam Konteks Loyalitas Merek: Peran Karakteristik Merek, Krakteristik Perusahaan, dan Karakteristik Hubungan Pelanggan-Merek. Jurnal Manajemen, 6(1), 1–15.

Usvita, M. (2021). Pengaruh Religiusitas Dan Kepercayaan Nasabah Terhadap Keputusan Menabung Pada Bank Nagari Syariah Kcp Simpang Empat. Jurnal Apresiasi Ekonomi, 9(1), 47–53. https://doi.org/10.31846/jae.v9i1.339

Utami, D. A. R. (20017). Pengaruh Persepsi Masyarakat Tentang Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah. In The World Economy. https://doi.org/10.1161/01.STR.32.1.139

Wahyuni, E. (2015). Pengaruh Kepercayaan dan Kepuasan terhadap Loyalitas Nasabah Perbankan Syariah. Akmenika, 12(2), 683–688.

Zuhirsyan, M., & Nurlinda, N. (2021). PENGARUH RELIGIUSITAS, PERSEPSI DAN MOTIVASI NASABAH TERHADAP KEPUTUSAN MEMILIH PERBANKAN SYARIAH. JPS (Jurnal Perbankan Syariah), 2(2), 2721–6241.

Additional Files

Published

23-03-2023

How to Cite

Deswara, N. I., & Deswara, N. I. (2023). THE EFFECT OF THE PERCEPTION AND TRUST OF MSME ACTIVITIES IN NGALIYAN REGENCY, SEMARANG IN USING SHARIA BANKING FINANCING SERVICES. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(1), 1545–1552. https://doi.org/10.29040/jiei.v9i1.7835

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.