Analisis Preferensi Konsumen dalam Memilih Jasa Bank Syariah Indonesia (BSI) KCP Morotai

Authors

  • Muhdar Muba FEBI IAIN Ternate, Indonesia
  • Fathy Inat FEBI IAIN Ternate, Indonesia
  • Indasari Sapsuha FEBI IAIN Ternate, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v9i1.7973

Keywords:

Preferensi Konsumen, Bank Syariah, Regresi Berganda

Abstract

This study aims to examine product (X1), office location (X2), and service (X3) variables on consumer preferences (Y) in choosing BSI Morotai services. Using regression analysis method, the results shows that partially, only service variable (X3) has a positive and significant effect on consumer preferences. Whereas product (X1) and environment (X2) variables have no significant effect on consumer preferences. The results also shows that simultaneously all the independent variables (X1, X2, and X3) significantly affect the dependent variable (Y). The implication of this study is that Bank Syariah Indonesia (BSI) KCP Morotai needs to improve their communication in line with the customs/culture of local community, while still maintain convenience and prompt service.

References

Abdallah, M., & Lubis, I. (2015). Analisis Minat Menabung pada Bank Syariah di Kalangan Siswa SMA di Kota Medan (Studi Kasus: Siswa Madrasah Aliyah Negeri). Jurnal Ekonomi Dan Keuangan, 3(6).

Aswad, A., & Patimbangi, A. (2022). Pengaruh Pengetahuan, Produk dan Promosi Terhadap Minat Menabung Mahasiswa di Bank Syariah. JURNAL AKUNSYAH Akuntansi Dan Keuangan Syariah, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.30863/akunsyah.v1i1.2987

Devi, H. A. (2022). Preferensi Nasaba Terhadap Bank Syariah (Studi Kasus Mahasiswa Jawa Tengah). Jurnal Studi Manajemen Organisasi, 18(1), 19–37. https://doi.org/10.14710/jsmo.v18i1.38586

Fadly, F., Inat, F., Iryanto, M., & Quilim, C. A. (2021). Analisis Pengaruh Pembiayaan Bank Syariah, Belanja Pemerintah dan Pertumbuhan Ekonomi terhadap Tingkat Kemiskinan di Kota Ternate. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 123. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i1.1858

Ghozali, I. (2016). Desain Penelitian Kuantitatif & Kualitatif untuk Akuntansi, Bisnis, dan Ilmu Sosial Lainnya. Semarang: Yoga Pratama.

Hendryadi, & Tricahyadinata, I. (2019). METODE PENELITIAN : Pedoman Penelitian Bisnis Dan Akademik Penulis : Hendryadi Tim LPMP Imperium Penerbit : Lembaga Pengembangan Manajemen dan Publikasi Imperium ( LPMP. Jakarta: Lembaga Pengembangan Manajemen dan Publikasi Imperium (LPMP Imperium).

Iryanto, M., & Rusandry. (2022). Preferensi Masyarakat Menabung di Bank Syariah. AL-QASHDU: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 2(2), 111–120.

Kasmir. (2012). Bank & Lembaga Keuangan Lainnya. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Indeks.

Maski, G. (2010). Analisis Keputusan Nasabah Menabung: Pendekatan Komponen dan Logistik Studi Pada Bank Syariah Malang. Journal of Indonesian Applied Economics, 4(1), 43–57.

Maysaroh, D. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Dalam Memilih Bank Syariah. Universitas Islam Negeri Sunan Kali Jaga, Yogyakarta.

Nugroho, S. S. (2020). Pengaruh Pengetahuan Produk Perbankan Syaria Terhadap Minat Menabung Dosen FIAI Kopertais III D.I Yogyakarta di Bank Syariah (Universitas Islam Indonesia Yogyakarta). Universitas Islam Indonesia Yogyakarta. Retrieved from https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/9852/1/Full Zaira Skripsi.pdf

Pertiwi, D., & Ritonga, H. D. H. (2012). Analisis Minat Menabung Masyarakat pada Bank Muamalat di Kota Kisaran. Jurnal Ekonomi Dan Keuangan, 1(1), 61–69.

Purba, A. I. (2017). Pengaruh perubahan bank umum syariah terhadap minat menabung di bank aceh syariah pada masyarakat Kabupaten Aceh Tenggara. Human Falah, 4(1), 72–86.

Vionalita, G. (2020). Modul Metodologi Penelitian Kuantitatif. Jakarta.

Widarjono Ph.D, A. (2016). Ekonometrika: Pengantar & Aplikasinya. Yoyakarta: UPP STIM YKPN, Yogyakarta.

Downloads

Published

13-03-2023

How to Cite

Muba, M., Inat, F., & Sapsuha, I. (2023). Analisis Preferensi Konsumen dalam Memilih Jasa Bank Syariah Indonesia (BSI) KCP Morotai. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(1), 732–738. https://doi.org/10.29040/jiei.v9i1.7973

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.