FAKTOR-FAKTOR YANG BERPENGARUH TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN BERAS IR 64 DI PASAR TRADISIONAL (Studi Pada Pasar Tradisional Bekonang Sukoharjo)

Authors

  • Ririn Dwi Astuti Kartikasari Akademi Pelayaran Nasional Surakarta, Indonesia
  • Dodi Mulyanto Akademi Pelayaran Nasional Surakarta, Indonesia
  • Supriyanta Supriyanta Akademi Pelayaran Nasional Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v7i1.7752

Abstract

In this study, the author has the aim to determine the effect of gender, age, income, product quality, price, and location on the purchase decision of IR 64 rice in the Bekonang traditional market, Sukoharjo Regency, either partially or simultaneously. The hypothesis in this study is: It is suspected that gender, age, income, product quality, price, and location have an effect on the purchase decision of IR 64 rice in the Bekonang traditional market, Sukoharjo Regency, either partially or simultaneously. The data needed in this study are primary data obtained by a questionnaire method from a sample of 100 respondents. The data analysis used in this research is multiple linear regression test, t test, F test and determination coefficient test. The results of data analysis in this study can be concluded that gender, age, income do not have a significant effect on the decision to buy rice IR 64 in the Bekonang traditional market, Sukoharjo Regency, while the product quality, price, and location have a significant effect on the decision to buy rice IR 64 in traditional markets, Bekonang Sukoharjo Regency. Therefore, gender, age, income, product quality, price, and location have a significant effect on the decision to purchase IR 64 rice in the Bekonang traditional market, Sukoharjo Regency simultaneously.

References

Fergiyanti, D. S. A., & Nangameka, Y. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Dalam Pembelian Beras IR 64 Di Pasar Tradisional (Studi Kasus Di Pasar Tradisional Kecamatan Panji Kabupaten Situbondo). Jurnal Ilmiah Agribios, Vol. 16, No. 2: Nopember 2018.

Purba, dkk., (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Konsumen Membeli Sayuran Di Pasar Tradisional (Studi Kasus: Pasar Tradisional Di Kota Medan). Jurnal Publikasi Alumni Departemen Agribisnis Fp Usu.

Retnaningsih, W. (2018). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Pada Pasar Tradisional Di Malang Jurnal Bisnis Dan Manajemen Vol. 2, No. 1, Agustus 2018.

Eliza, dkk., (2011). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Buah Di Pasar Arengka ( Pasar Tradisional Dan Giant Hypermarket (Pasar Modren) Di Kecamatan Tampan Kota Pekanbaru. Indonesian Journal Of Agricultural Economics (Ijae), Vol. 2, Nomor 1, Juli 2011 Issn 2087 - 409x.

Fatimah, F. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Di Era Digital (Studi Kasus Pada Ritel Tradisional Di Desa Balung Lor Balung Jember). Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia Vol. 3 No. 1 Juni 2017 Hal. 31-46 Faktor-Faktor… Feti Fatimah P-Issn :2443-2830 E- Issn: 2460-9471.

Noor W. S., & Hertiana, I. (2013). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Sayuran Di Pasar Tradisional Di Kota Semarang. Jurnal Publikasi Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Dian Nuswantoro.

Pramudyo, A. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pemilihan Pasar Tradisional Sebagai Tempat Berbelanja (Studi Kasus Pada Pasar Tradisional Di Kabupaten Sleman). Jurnal Jbti Vol. 6, No.1, Februari 2015.

Ningrum, B. N., & Purwanto. (2018). Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi Kesediaan Berbelanja Di Pasar Tradisional Wilayah Kabupaten Sukoharjo. Jurnal Bisnis Teori Dan Implementasi, Vol. 9 No. 2: 174-190, Oktober 2018, Issn. 2085-7721 Website : Http://Journal.Umy.Ac.Id/Index.Php/Bti

Nurfaisah. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Konsumen Untuk Berbelanja Di Pasar Tradisional Kelurahan Lappa Kecamatan Sinjai Utara Kabupaten Sinjai. Skripsi Program Studi Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Makassa

Saodah, D. S., & Malia, R. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen Dalam Pembelian Sayuran Di Pasar Tradisional (Studi Kasus Pasar Muka Cianjur). Journal Agroscience Vol. 7 No. 1 Tahun 2017.

Downloads

Published

2023-01-11

How to Cite

Kartikasari, R. D. A., Mulyanto, D., & Supriyanta, S. (2023). FAKTOR-FAKTOR YANG BERPENGARUH TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN BERAS IR 64 DI PASAR TRADISIONAL (Studi Pada Pasar Tradisional Bekonang Sukoharjo). JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 7(1). https://doi.org/10.29040/jie.v7i1.7752

Citation Check