STRATEGI PEMASARAN DALAM PENINGKATAN CALON JAMAAH UMRAH (Studi Kasus AQM Tour and Travel Kota Bengkulu)

Penulis

  • Fadilah Dwi Putra Prodi Manajemen Haji dan Umrah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
  • Supardi Mursalin Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
  • Evan Stiawan Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v8i4.15522

Abstrak

The purpose of this writing is to find out how marketing strategies can increase the number of Umrah pilgrims at AQM Tour and Travel, Bengkulu city. To find out this, researchers used qualitative descriptive methods with data collection techniques and used observation, interview and documentation methods. From the research results, the marketing strategy for increasing the number of prospective Umrah pilgrims at AQM Tour and Travel in the city of Bengkulu is quite good and professional, starting from product planning, pricing, strategic locations and ways to promote products to prospective pilgrims. The strategy used by PT. AQM Tour and Travel Bengkulu City in marketing is the reference strategy or Marketing Mix (marketing mix). This strategy is part of a marketing strategy that follows theory and functions as a guide in using marketing elements that can be controlled by company leaders to achieve company goals in the field of marketing in AQM Tour and Travel, Bengkulu city.

Referensi

Darsana, I Made., Rahmadani, S., Salijah., Akbar, A.Y., Bahri, K. N., Amir, N. H., & others. (2023). Strategi pemasaran. CV. Intelektual Manifes Media.

Elsa Efinda, E. (2021). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Jumlah Jamaah Umrah di PT. Bahagia Wisata Tour dan Travel Payakumbuh (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Fahluroji, A. A. (2015). Strategi Pemasaran Program Umroh dalam Upaya Meningkatkan Jumlah Jamaah pada esq tours and travels 165.

Furqon, M. (2019). Analisis penerapan strategi bauran pemasaran dalam meningkatkan pendapatan usaha: Studi pada Toko Emas Barokah Turen Malang Jawa Timur (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Hendrayani, E., & Siwiyanti, L. (2021). Manajemen Pemasaran. Samudra Biru.

Hermawan, H. (2015). Analisis pengaruh bauran pemasaran terhadap keputusan, kepuasan dan loyalitas konsumen dalam pembelian roti ceria di Jember. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 1(2).

Utami, H. N., & Firdaus, I. F. A. (2018). Pengaruh bauran pemasaran terhadap perilaku online shopping: perspektif pemasaran agribisnis. Jurnal Ecodemica, 2(1), 136-146.

Hidayah, I., Ariefiantoro, T., Nugroho, D. W. P. S., & Suryawardana, E. (2021). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Kasus Pada Pudanis Di Kaliwungu). Solusi, 19(1).

Maharani, M. U., Sadiah, D., Mujib, A., & Mulqiyah, H. (2022). Strategi pemasaran biro perjalanan haji dan umroh dalam meningkatkan minat calon jemaah. MABRUR: Academic Journal of Hajj and Umra, 1(1).

Sayudi, M. Y. (2013). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Haji & Umrah Pada Pt. Nratour & Travel Jakarta Selatan.

Suhesti, D. T., Amalia, N. F., & Ertama, R. (2021). Strategi Manajemen Pemasaran Paket Umrah Era New Normal. SEMB-J: Sharia Economic and Management Business Journal, 2(1), 24-42.

Noviyanti, D. (2015). Pentingnya Implementasi Strategi Pemasaran Bagi Travel Haji dan Umroh di Banjarmasin. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 14(28), 1-19.

Rachmawati, R. (2011). Peranan bauran pemasaran (marketing mix) terhadap peningkatan penjualan (sebuah kajian terhadap bisnis restoran). Jurnal Kompetensi Teknik, 2(2).

Rasjid, Sulaiman. (2010). Fiqh Islam (Hukum Fiqh Lengkap), cetakan 47 Bandung: Sinar Baru Algensindo

Syaka, A. K., & Mulyanto, A. (2019). Analisis Perbandingan Sensitivitas AHP dan WP dalam Pemilihan Biro Perjalanan Umrah di Yogyakarta. JISKA (Jurnal Informatika Sunan Kalijaga), 3(3), 169-180.

Diterbitkan

2024-12-04

Cara Mengutip

Putra, F. D., Mursalin, S., & Stiawan, E. (2024). STRATEGI PEMASARAN DALAM PENINGKATAN CALON JAMAAH UMRAH (Studi Kasus AQM Tour and Travel Kota Bengkulu). JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 8(4). https://doi.org/10.29040/jie.v8i4.15522

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check