The Relevance and Contribution of Al Ghazali's Thought in Islamic Business Ethics: An Overview

Ian Rakhamawan Suherli, Ahmad Hasan Ridwan, Nurul Rahmah Kusuma, Muhammad Al Qarni, Naufi Fajria Azzahro, Andri Sutira

Abstract

Ethics in business, can be interpreted by learning about the difference between good and right with bad and wrong in the business environment based on moral values added to halal rules and then haram, then Islam interprets business ethics as a collection of ethical attitudes and behaviors of business that are based on religious teachings by prioritizing halal and haram first. General provisions in thinking, especially business ethics according to Islam which is a science contained in the Qur'an and Al Hadith, which needs to be used as the main reference by all Islamic business actors so that in carrying out activities not only oriented to get world prosperity but also obtain prosperity hereafter. Al Ghazali has conveyed the basic principles in an effort to obtain worldly wealth as well as the Hereafter, namely with the instructions he gave on how to behave in business, basically adapted to the guidance of Islamic teachings both the Qur'an and As Sunnah or Al Hadith.

Keywords

Islamic Business Ethics ; Ethics ; Al Ghazali

Full Text:

PDF

References

Abdullah, A. (2020). Filsafat Etika Islam : antara al Ghazali dan Kant. Yogyakarta: IRCiSoD.

Abdullah, M. (2015). Berwirausaha menurut Rosululloh SAW. Yogyakarta : Aswaja Pressindo.

Afibatus Afida, M. T. (2020). Prespektif Hukum Islam terhadap Praktik Jual Beli Menggunakan Potongan Harga (Diskon) dengan Berjangka Waktu di Pusat Perbelanjaan Ramayana Kota Salatiga. Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 98 - 110. doi:https://doi.org/10.26618/j-hes.v4i02.3544

Amalia, E. (2010). Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam . Depok: Gramata Publishing.

Anisa, C. A. (2020). Misi Dan Misi Menurut Fred R. David Dalam Perspektif Pendidikan Islam. EVALUASI, 70 - 87. doi:http://dx.doi.org/10.32478/evaluasi.v4i1.356

Ariyadi, A. (2018). Business in Islam. JURNAL HADRATUL MADANIYAH, 13 - 26. doi:https://doi.org/10.33084/jhm.v5i1.158

Asy'arie, M. (2015). Filsafat Ekonomi Islam. Yogyakarta: Lembaga Studi Filsafat Islam.

Badroen, F. (2015). Etika Bisnis dalam Islam. Jakarta : Prenadamedia.

Desiana, R. (2017). Landasan Etika Dalam Ekonomi Islam. AL-INTAJ , 3, 119 - 135. doi:http://dx.doi.org/10.29300/aij.v3i1.1166

Dimyati, A. (2021). Konsep Rasionalitas Islami dan Implikasinya terhadap Pengembangan Studi Ekonomi Islam. Islamic Review, 7 - 162. doi:https://doi.org/https://doi.org/10.35878/islamicreview.v10i2.307

Fahruddin, A. (2021). Hukum Pencatatan Hutang Piutang Dalam Perspektif Fiqh Muamalah (Studi Pandangan Imam Fakhrurrazi). AT TAWAZUN, 11 - 20. Diambil kembali dari https://jurnal.staiskutim.ac.id/index.php/at-tawazun/article/view/91/53

Fakhry, M. (1996). Etika Dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar dan Pusat Studi islam Uiversitas Muhammadiyah Surakarta.

Faurani, L. (2019). Etika Bisnis dalam AL-Qur'an. Yogyakarta: LKiS Printing Cemerlang.

Ghazali, A. (1989). Etika Muslim : Ihya Ulumiddin seri VII. Jakarta: Pustaka Amani.

Hakim, L., & Syaputra, A. D. (2020). Al Qur’an dan Pengentasan Kemiskinan. Jurnal Ilmiah Ekonoi Islam, 629 - 644. doi:http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v6i3.1310

Hasanah, R. P., Kadenun, K., & Nafi'ah. (2021). Etika Bisnis Islam dalam Khiyar Jual Beli dengan Sistem Cash on Delivery di Ponorogo. Indonesian Journal of Islamic Economics and Finance, 54 - 71. doi:https://doi.org/10.37680/ijief.v1i1.877

Hijriah, H. Y. (2016). Spiritualitas Islam dalam Kewirausahaan. Islamic Economics, 187 - 208. doi:https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v12i1.374

Hulaimi, A. (2017). Etika Bisnis Islam dan Dampaknya Terhadap Kesejahteraan Pedagang Sapi. JEBI, 17 - 32. doi:http://dx.doi.org/10.15548/jebi.v2i1.64

Isima, N., & Subeitan, S. M. (2021). Wanprestasi dalam Kontrak Bisnis Syariah Serta Penyelesaian Sengketanya. Al-'Aqdu: Journal of Islamic Economics Law, 104 - 115. doi:http://dx.doi.org/10.30984/ajiel.v1i2.1809

Janwari, Y. (2016). Pemikiran Ekonomi Islam . Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kambali, M. (2021). Konsep Kepemilikan Dan Distribusi Pendapatan Dalam Sistem Ekonomi Islam. L-IQTISHOD: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Ekonomi Islam, 127 - 150. doi:https://doi.org/10.37812/aliqtishod.v9i2.254

Lestari, D. M. (2020). Ijtihad Jurnal Hukum dan Ekonomi Islam Volume 14 Nomor 1, April 2020, 22.

Mawardi, A. (2018). Etika Bisnis Dalam Perspektif Pemikiran Al Ghazali. Mu’amalat: Jurnal Kajian Hukum Ekonomi Syariah, 67.

Muhayatsyah, A. (2020). Etika Bisnis Islam dalam Perspektif Pemikiran Al-Ghazali. AT-TIJARAH : Jurnal Penelitian Keuangan dan Perbankan Syariah Vol. 2, No. 2 Juli-Desember 2020 :, 84.

Nasrudin, A. (2019, Juli 19). Tangan Tak Terlihat: Konsep dan Kritik. Diambil kembali dari cerdasco.com: https://cerdasco.com/tangan-tak-terlihat/

Nugroho, A. A. (2001). Dari Etika Bisnis ke Etika Ekobisnis . Jakarta : Grasindo Gamedia Widiasarana Indonesia.

Nurdin, F. (2021). Moderasi Beragama Menurut Al-Qur’an dan Hadist. Al Mu'ashirah, 59 - 70. doi:http://dx.doi.org/10.22373/jim.v18i1.10525

Quasem, M. A. (1988). Etika Al Ghazali ; Etika Majemuk di dalam Islam. Bandung: Pustaka .

Rachmawati, E. (2022). Business Law and Business Ethics. DE JURE Critical Laws Journal, 76 -87. doi:https://doi.org/10.48171/jwh.v3i1.47

Rinawati, I., Anas, M. Y., & Manan, Y. M. (2021). Implementasi Etika Bisnis Islam Dalam Perspektif Manajemen Pemasaran. Al Iqtishadiyah, 126 - 144. doi:http://dx.doi.org/10.31602/iqt.v7i2.5706

Sinaulan, R. L. (2016). Pemikiran Hukum Islam dan Epistemologi Teologi Pluralistik. Islamica, 188 - 211. doi:https://doi.org/10.15642/islamica.2016.11.1.188-211

Siregar, E. Y. (2020). Analisis Mekanisme Pasar Menurut Perspektif Islam di Kabupaten Mandailing Natal. Islamic Business and Finance, 60 - 78. doi:http://dx.doi.org/10.24014/ibf.v1i1.9486

Sopingi, I. (2014). Etika Bisnis Menurut Al-Ghazali : Telaah Kitab Ihya Ulum Al-Din. Iqtishoduna, Vol 10 No 2.

Syarifuddin, S. (2020). Al-Ghazali dan Perilaku Pasar: Perpesktif Etika Bisnis dalam Kitab Ihya Ulum ad-Din. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, Volume 6 No (03).

Thaliya, A. (2021). Implementasi Etika Bisnis, Konsep Produksi, Efesiensi Pengolahan pada Umkm Terhadap Sistem Sosial Ekonomi Perspektif Ekonomi Islam. Iqtishaduna,, XII, 120 - 135. doi:https://doi.org/10.20414/iqtishaduna.v12i1.3288

Ummah, D. D. (2019). Perilaku Etika Bisnis Pedagang Sayur di Pasar Tradisional Manggisan Tanggul Perspektif Abu Hamid Muhammad Al-Ghazali. FENOMENA Vol. 18 No. 2, 206.

Waid, A. (2019). Nasihat Nasihat imam al Ghazali, Ibnu Arabi, Jalaludin Rumi dan Ibnu Atha'illah. Yogyakarta: Noktah.

Wibowo, S. (2017). Ekonomi Mikro Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Widaningsih, R. S. (2020). Etika Bisnis Dalam Perspektif Islam dan Pencapaian Visi Misi Jawa Barat. ATRABIS: Jurnal AdministrasiBisnis, 16 - 27. doi:https://doi.org/10.38204/atrabis.v6i1.407

Wikipedia. (2022, 5 31). https://id.wikipedia.org/wiki/Laissez-faire. Diambil kembali dari wikipedia indonesia: https://id.wikipedia.org/wiki/Laissez-faire

Zaelani, H. M. (2020). Pemikiran Ibnu Qayyim Al-Jauziyah (W 751 H/1350 M) tentang Perubahan Fatwa dan Relevansinya dengan Penerapan Hukum Islam Di Indonesia. Al Mashlahah, 285 - 314. doi:http://dx.doi.org/10.30868/am.v8i02.809

Zamzam, F. (2020). Etika Bisnis Islam ; Seni Berbisnis Keberkahan. Yogyakarta : Deepublish .

Refbacks

  • There are currently no refbacks.