The Influence of Customer Trust, Administrative Fees, and Benefits on Customer Decisions to Use Wadiah Savings Products at Bank Syariah Indonesia (A Case Study of the Irsyadul ibad Foundation, Pandeglang)

Authors

  • Lia Nurliana UIN JAKARTA, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v11i05.18052

Keywords:

Bank Syariah Indonesia, Administrative Fees, Customer Trust, Customer Decision, Benefits, Wadiah Savings

Abstract

Abstract

This study aims to analyze the influence of customer trust, administrative fees, and perceived benefits on customers’ decisions to use Wadiah savings products at Bank Syariah Indonesia. A quantitative approach was employed through a survey conducted among teachers at the Irsyadul Ibad Foundation in Pandeglang. The results reveal that customer trust has a significant influence on the decision to use Wadiah savings, followed by perceived benefits. Meanwhile, administrative fees were found to have no significant effect. These findings highlight that improving customer trust and perceived benefits are the main drivers in encouraging customers to choose Islamic banking products. This research provides important implications for the development of marketing strategies and service improvements in the Islamic banking sector.

 

Keywords: Bank Syariah Indonesia, Administrative Fees, Customer Trust, Customer Decision, Benefits, Wadiah Savings

References

Referensi

Abi, M. I., Maharani, Y., & Lestari, D. S. (2022). Pengaruh Akuntabilitas, Transparansi dan Partisipasi terhadap pengelolaan Keuangan di Yayasan Santa Familia (Panti Bhakti Kasih Siti Anna). 2, 56–68.

Afrillia, W., Fauzi, A., Rambe, D., Anggraeni, T., Ambarwati, N. R., & Febrian, H. (2022). Pengaruh Strategi Pemasaran Dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Nasabah Pada Bank Syariah. Jurnal Manajemen dan Bisnis.

Arpizal, J. A. &. (2024). Faktor-faktor Pengambilan Keputusan Nasabah dalam Memilih Produk Tabungan Wadiah. 4.

Astuti, S., Wonua, A. R., & Titing, A. S. (2023). Pengaruh Persepsi Manfaat Dan Persepsi Kemudahan Penggunaan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Tiktok Shop. Journal of Management and Social Sciences (JIMAS), 2.

Azizah, N. S., Mayda, A., & Laisa. (2024). Implementasi Akad Wadiah Pada Produk Tabungan Perbankan Syariah Di Indonesia. Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 3.

Canggih, S. L. F. & C. (2024). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Keputusan Nasabah Memilih Produk Tabungan Wadiah. Indonesian Journal of Economic & Management Sciences (IJEMS), 2.

Fadillah, W., & Zainurossalamia, S. (2023). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Menggunakan Aplikasi Canva. MAMEN: Jurnal Manajemen, 2, 231–240.

Fakziah, S. L., & Canggih, C. (2024). Analysis of Factors Influencing Customers’ Decision to Choose Wadiah Savings Products. Indonesian Journal of Economic & Management Sciences, 2.

Fathurrahman, A., & Asriyanti, A. M,. (2022). Determinan Market Share Perbankan Syariah di Indonesia (Pendekatan Error Correction Model). Jurnal Masharif al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah.

Martianto, I. A., Iriani, S. S., & Witjaksono, A. D. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7.

Maulana, L., & Fitriana, N. (2023). Analisis Dampak Insiden BSI Eror Dan Dugaan Hacking Bank Syariah Indonesia ( BSI ) Terhadap Kepercayaan Dan Loyalitas Nasabah Bank Syariah Indonesia Di Kabupaten Subang. Jurnal Ilmu Islam, 7.

Miao, M., Jalees, T., Zaman, S. I., Khan, S., Hanif, N. ul A., & Javed, M. K. (2022). The influence of e-customer satisfaction, e-trust and perceived value on consumer’s repurchase intention in B2C e-commerce segment. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 34, 2184–2206.

Mutiara, & Wibowo, I. (2020). Pengaruh Kepercayaan, Keamanan Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana, 8, 10–20.

Nguyen, D. T., Pham, V. T., Tran, D. M., & Pham, D. B. T. (2020). Impact of service quality, customer satisfaction and switching costs on customer loyalty. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7.

Nugraha, J. P., Alfiah, D., Sinulingga, G., Rojiati, U., Saloom, G., Rosmawati, Fathihani, Johannes, R., Kristia, Batin, M. H., Lestari, W. J., Khatimah, H., & Beribe, M. F. B. (2021). Teori Perilaku Konsumen.

Purba, M., Nasution, A. P., & Harahap, A. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk dan Reputasi Perusahaan terhadap Kepuasan Konsumen dengan Kepercayaan sebagai Variabel Moderasi. Remik: Riset Dan E-Jurnal Manajemen Informatika Komputer, 7, 1091–1107.

Rosidi, A. (2021). Pengaruh Pengetahuan Produk, Biaya Administrasi dan Bagi Hasil terhadap minat Masayarakat. Jurnal Ilmu Ekonomi, 5, 444–450.

Sihotang, M. I. & M. K. (2024). Pengaruh Pengetahuan, Kualitas Produk dan Promosi terhadap Keputusan Nasabah Menabung pada Bank Sumut Syariah KCP Multatuli. Journal of Economic, Business and Accounting, 7.

Sriyono, Najah, T. Z., Ilmi, S., Aly, D. M., & Muhadi, M. F. (2024). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan, Kepercayaan dan Kualitas Pelayanan terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5.

Sup, D. F. A., & Sabaruddin. (2024). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Produk BSI Tabungan Easy Wadiah. Wadiah, 8, 301–323.

Wulandari, N. A., & Rahmawati, Y. (2023). Pengaruh Kualitas Poduk dan Biaya Administrasi Tabungan Easy Wadiah terhadap Kepuasan Karyawan pada Bank Syariah Indonesia (Studi Pada Karyawan SDIT Qurrota A’yun Ponorogo). WADIAH: Jurnal Perbankan Syariah, 7.

Wulaningsih, E. C., & Widyaningsih, M. (2024). Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah Pada Masyarakat Muslim Surakarta. 9.

Yakin, A., (2024). Analisis Perlakuan Akuntansi Pada Tabungan Easy Wadiah Di BSI Kantor Cabang Banyuwangi Basuki Rahmat. Mazinda Jurnal Akuntansi, Keuangan, dan Bisnis, 2.

Published

02-11-2025

How to Cite

Nurliana, L. (2025). The Influence of Customer Trust, Administrative Fees, and Benefits on Customer Decisions to Use Wadiah Savings Products at Bank Syariah Indonesia (A Case Study of the Irsyadul ibad Foundation, Pandeglang). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 11(05). https://doi.org/10.29040/jiei.v11i05.18052

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.