Pengaruh Etika Marketing Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Murabahah Perspektif Hukum Islam Di BPRS Tulen Amanah

Authors

  • H. Zainal Arifin Haji Munir Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia
  • Selamat Muliadi Institut Agama Islam Hamzanwadi NW Lombok Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v7i3.3597

Keywords:

Islamic Marketing Ethics, Murabahah Islamic Law, BPRS Tulen Amanah

Abstract

This study aims to determine the influence of Islamic Marketing ethics on customer decisions in financing murabahah at BPRS Tulen Amanah Paok Motong, East Lombok. The Number of Samples used in this study amounted to 93 respondents. The research used the quantitative with correlation method. The data source was observations, questionnaires and documentations. The analyzing of the data used IBM SPSS Statistics version 25. Analysis was carried out by several tests, sucs as validity test, realibility test, normality test, heteroscedasticity test, linearity test, linear regression analysis and coefficient of determination test. The results showed that the imfluence of Islamic marketing ethics on customer decisions are evidenced by a significance value of 0.021 < 0.05 and tcount of 2.357 > 1.986 (ttable), Ha is accepted and Ho is rejected. Which means that the Islamic marketing ethics significantly influences customer decisions in financing murabah at BPRS Tulen Amanah Paok Motong, East Lombok. The value of R2 (R Square) 0.058 or equal to 5.8%. The value means that the Islamic Marketing ethics variable has a tendency of the percentage of influence or correlation to the dependent variable in customer decisions of 5.8% from 100%. While the rest (100% - 5.8% =94.2%) is influenced by other variables outside of this refression.

Author Biography

H. Zainal Arifin Haji Munir, Universitas Islam Negeri Mataram

Assalamu'alaikum Wr Wb. Kepada Tim Redaksi JIEI semoga artikel sederhana ini dapat diterima. Terima kasih

References

Aprih, S, Barodin, S & Ma’ruf, H. (2021). Kinerja Karyawan Bank Syariah: Evaluasi Faktor-Faktor Pengaruhnya. JIEI: Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(02), 525–534.

Budiyono, M. T. I., Muliasari, D., & Putri, S. A. R. (2021). An Analysis of Customer Satisfaction Levels in Islamic Banks Based on Marketing Mix as a Measurement Tool. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 2004-2012.

Fajar, M, & Larasati, C. W. (2021). Peran Financial Technology (Fintech) dalam Perkembangan UMKM di Indonesia: Peluang dan Tantangan. Humanis: Humanities, Management and Science Proceedings), 1(2), 702–715.

Hakim, L., & Anwar, A. (2017). Pembiayaan Murabahah Pada Perbankan Syariah Dalam Perspektif Hukum Di Indonesia. Al-Urban, 1(2), 212–223.

Harahap, B. A., Idham, P. B., Kusuma, A. C. M., & Rakhman, R. N. (2017). Perkembangan Financial Technology Terkait Central Bank Digital Currency (CBDC) Terhadap Transmisi Kebijakan Moneter Dan Makroekonomi. Bank Indonesia, 2, 1–80.

Hofifah, S. (2020). Analisis Pesaingan Usaha Dagang Musiman di Ngebel Ponorogo Ditinjau Dari Perspektif Etika Bisnis Islam. SYARIKAT: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 3(2), 37–44.

Indrarini, R. (2017). Pembiayaan BPR Syariah Dalam Peningkatan Kesejahteraan UMKM: Bedasarkan Maqashid Sharia. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 3(1), 49–60.

Irianto, M. F. (2021). Determinan Pembiayaan Murabahah (Studi Pada Bank Umum Syariah di Indonesia Periode Tahun 2015–2019). Jurnal Penelitian Teori & Terapan Akuntansi (PETA), 6(1), 77–91.

Karim, A., A. (2014). Bank Islam: Analisis Fiqh dan Keuangan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Kasmir. (2014). Dasar-Dasar Perbankan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Mardiyanto, E. (2021). Implementasi Marketing Mix Dalam Pemasaran Perbankan Syariah. Al-Iqtishod: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Ekonomi Islam, 9(1), 93–103.

Marginingsih, R. (2021). Financial Technology (Fintech) Dalam Inklusi Keuangan Nasional di Masa Pandemi Covid-19. Moneter–Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 8(1), 56–64.

Marimin, A., & Romdhoni, A. H. (2017). Perkembangan Bank Syariah Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 1(02), 75–87.

Muliadi, S. (2021). SAS APP : Mewujudkan UMKM Berbasis Digital Dalam Rangka Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Pringgasela Lombok Timur. JMM: Jurnal Masyarakat Mandiri, 5(4), 1877–1885.

Romdhoni, A. H., Tho'in, M., & Wahyudi, A. (2012). Sistem Ekonomi Perbankan Berlandaskan Bunga (Analisis Perdebatan Bunga Bank Termasuk Riba Atau Tidak). Jurnal Akuntansi dan Pajak, 13(01).

Rosmadi, M. L. N. (2021). Penerapan Strategi Bisnis di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal IKRA-ITH Ekonomika, 4(1), 122–127.

Rozalinda. (2016). Fiqh Ekonomi Syariah: Prinsip dan Implementasinya pada Sektor Keuangan Syariah. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Santoso, S., & Rahmawati, U. (2016). Produk Kegiatan Usaha Perbankan Syariah Dalam Mengembangkan Umkm Di Era Masyarakat Ekonomi Asean (Mea). Jurnal Penelitian, 10(2), 322–344.

Setiady, T. (2015). Pembiayaan Murabahah Dalam Perspektif Fiqh Islam, Hukum Positif Dan Hukum Syariah. FIAT JUSTISIA: Jurnal Ilmu Hukum, 8(3), 517–530.

Soemitra, A. (2009). Bank dan Lembaga Keuangan Syariah. Jakarta: Kencana.

Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tiyan, K. & A. (2021). Analisis SWOT Financial Technology (Fintech) Perbankan Syariah Dalam Optimalisasi Penyaluran Pembiayaan dan Kualitas Pelayanan Bank Syariah. Al-Mashrof: Islamic Banking and Finance, 2(1), 56–75.

Utama, Y. Y. (2021). Analisis Akuntansi Sustainabilitas Pada Bisnis Berkelanjutan Perumahan Syariah. JIEI: Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(2), 560–570.

Downloads

Published

11-11-2021

How to Cite

Munir, H. Z. A. H., & Muliadi, S. (2021). Pengaruh Etika Marketing Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Murabahah Perspektif Hukum Islam Di BPRS Tulen Amanah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(3), 1730–1739. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i3.3597

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.