Upaya Baitul Maal Wat Tamwil (BMT) NU Dalam Membangun Kepercayaan Dan Loyalitas Nasabah (Studi Kasus: BMT NU Cabang Grujugan Bondowoso)

Authors

  • Ela Masruroh Universitas Nurul Jadid, Indonesia
  • Sugiono Sugiono Universitas Nurul Jadid, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4339

Keywords:

BMT NU, trust, customer loyalty

Abstract

This study aims to determine the BMT NU branch of grujugan in building trust in customer loyalty. In line with the increasingly high level of competition between financial institutions, every company must strive to further develop its competitive capabilities. One of the difficulties faced by BMT NU is building customer trust, It can be said that not all individuals have the trust and responsibility that can be make customers loyal and loyal. In conducting data collection to be able to produce the necessary research data. Researchers used 2 (two) data collection techniques in the form of interviews and observations. The results show that trust is the glue that strengthens customers to believe and vice versa. If trust has arisen, then the step is to establish cooperation It will be easier so that it will benefit both parties. Trust customers have an impact in creating customer loyalty. Customers will be loyal or loyal on a product or service if the customer already has high trust in the product or service.

References

Afrida Indra, Y., Een Fryanti, Y., Auditya, L., Yustati, H., & Stiawan, E. (2017). Strategi Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Daerah Kabupaten Seluma Provinsi Bengkulu Melalui Baitul Mal Wat Tamwil (Bmt). 313–318.

Agung, I. G., & Sri, K. (2018). KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN NASABAH Ida Bagus Ngurah Satwika Purwa 1 Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana , Bali , Indonesia Asuransi pada masa sekarang sudah sangat lumrah di kalangan masyarakat . Dalam perencanaan keuangan asuransi m. 7(1), 192–220.

Ahmadi, A. (2021). Meningkatkan Loyalitas Nasabah Melalui Customer Relationship Management Dan Kepercayaan ( Survey Pada Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Sarolangun ). 2(1), 47–60.

Anas, A. T., & Fadllan, F. (2017). Pengaruh Hubungan Berkelanjutan terhadap Kesetiaan Nasabah di BMT NU Cabang Pragaan Kabupaten Sumenep. IQTISHADIA: Jurnal Ekonomi & Perbankan Syariah, 4(1), 66. https://doi.org/10.19105/iqtishadia.v4i1.1137

ASIH, D., UTAMI, W., IMANINGSIH, E. S., YULIANTINI, T., SOELTON, M., MARTAWIREJA, A. E., & KASMO, A. B. P. (2021). Prioritizing the Role of Baitul Maal Wat Tamwil in Empowering the Community’S Economy. Iccd, 3(1), 57–61. https://doi.org/10.33068/iccd.vol3.iss1.301

Candra, N. (2018). Jurnal Bisnis dan Ekonomi. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 25(2), 160–172.

Halimah, A. (2018). Syariah Marketing, Service Excellence,. Journal of Finance and Islamic Banking, 1(1), 76–89.

Huda, N. (n.d.). Pengaruh Sikap , Norma Subjektif Dan Kendali Prilaku Terhadap Intensi Memilih Baitul Maal Wat Tamwil ( BMT. 2.

Ishak, M. Z., & Azzahroh, E. P. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Syariah Dengan Kepuasan Nasabah Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam (Journal of Islamic Economics and Business), 3(1), 26. https://doi.org/10.20473/jebis.v3i1.3599

Keberadaan, R., Maal, B., & Tamwil, W. A. T. (2017). Regulasi keberadaan baitul maal wat tamwil (bmt) dalam sistem perekonomian di indonesia. 11(01), 96–110.

Lapasiang, D., Moniharapon, S., Loindong, S., & Ratulangi, U. S. (2017). Pengaruh kepercayaan dan komitmen terhadap loyalitas nasabah pada pt. pegadaian (persero) cabang karombasan manado. 5(3), 3068–3077.

Mardiana, A., & Kasim, N. A. (2016). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Loyalitas Pelanggan Butik Busana Muslim Anisa Kota Gorontalo. Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 1(2), 133–148.

Melina, F. (2020). PEMBIAYAAN MURABAHAH DI BAITUL MAAL WAT TAMWIL. 3(November).

Mulia, R. A. (2019). Peranan Program Koperasi Jasa Keuangan Syariah Baitul Maal Wat Tamwil ( Kjks Bmt) Dalam Pemberdayaan Pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah Di Kota Padang. Ensiklopedia Sosial Review, 1(3), 290–299. https://doi.org/10.31227/osf.io/6fxqy

Nasabah, K., Pt, D. I., Perkreditan, B., Putra, A. M., & Fernos, J. (n.d.). Pelaksanaan pelayanan prima terhadap kepercayaan nasabah di pt. bank perkreditan rakyat jorong kampung tangah pariaman.

Nasabah, L. (n.d.). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN KEPERCAYAAN TERHADAP LOYALITAS NASABAH (Studi pada Bank BNI Syariah Kantor Cabang Pekanbaru). 4(2), 1–16.

Pahlawan, M. R., Nurlia, N., Laba, A. R., Pakki, E., & Hardiyono, H. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Peningkatan Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan Perusahaan Daerah Air Minum (Pdam) Kota Makassar. Journal of Applied Business Administration, 3(2), 228–244. https://doi.org/10.30871/jaba.v3i2.1560

Pelayanan, K., Dan, K., Nasabah, K., Koperasi, P., Keuangan, J., & Di, S. (2014). Kualitas pelayanan, kepuasan dan kepercayaan nasabah pada koperasi jasa keuangan syariah di wonosobo. 156–170.

Rastini, N. M. (2016). NASABAH DAN LOYALITAS NASABAH BANK MANDIRI CABANG VETERAN DENPASAR BALI I Gede Yogi Pramana 1 Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana , Bali , Indonesia Bisnis perbankan merupakan bisnis jasa yang berdasarkan asas kepercayaan , sehingga dalam memi. 5(1), 706–733.

Sarono, A., Hukum, F., & Diponegoro, U. (n.d.). Explorasi hukum riba dari berbagai macam pandangan serta penerapan ilmu hukum dalam aplikasinya. 657–667.

Sigit, K. N., & Soliha, E. (2017). Kualitas Produk Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Nasabah. Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 21(1), 157–168. https://doi.org/10.26905/jkdp.v21i1.1236

Syariah, B. (2014). Peranan Kualitas Layanan Dan Kepuasan Pelanggan Dalam Membangun Kepercayaan Nasabah. 1(2), 63–73.

Utami, M., & Handayani, T. (2019). Pengaruh kualitas layanan dan kepercayaan nasabah terhadap loyalitas nasabah Pendahuluan. 170–178.

Wahyuni, E. (2015). Pengaruh Kepercayaan dan Kepuasan terhadap Loyalitas Nasabah Perbankan Syariah. Akmenika, 12(2), 683–688. https://doi.org/10.31316/akmenika.v12i2.1247

Welta, F. (2018). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Nasabah Pada Baitul Maal Wat Tamwil (Bmt) Surya Barokah. I-ECONOMICS: A Research Journal on Islamic Economics, 3(2), 129. https://doi.org/10.19109/ieconomics.v3i2.1456

Zulhazmi, Z., & Auwalin, I. (2020). Peran Pembiayaan Terhadap Perkembangan Usaha Dan Peningkatan Kesejahteraan Anggota Baitul Maal Wat Tamwil. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 7(3), 602. https://doi.org/10.20473/vol7iss20203pp602-609

Downloads

Published

09-03-2022

How to Cite

Masruroh, E., & Sugiono, S. (2022). Upaya Baitul Maal Wat Tamwil (BMT) NU Dalam Membangun Kepercayaan Dan Loyalitas Nasabah (Studi Kasus: BMT NU Cabang Grujugan Bondowoso). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 561–570. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4339

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.