Pengaruh Nostalgia, Relaksasi, Atraksi, Dan Wisata Halal Terhadap Daya Tarik Wisatawan (Studi Kasus Wisata Tradisional Pasar Kamu (Karya Anak Muda) Desa Denai Lama Kec. Pantai Labu)

Nur Afria Nanda Safitri, Fauzi Arif Lubis

Abstract

Tourism is an industry that is able to provide economic growth both in terms of employment opportunities, income, standard of living of the people, one of the tourism industries in Indonesia, namely Youth Week Tours (KAMU) located in the Kampoeng Lama Tourism Village, Denai Lama Village, Dusun II Kec. Kab. Pantai Labu. Deli Serdang, North Sumatra. The purpose of this study is to see how the influence of Nostalgic, Relaxation, Attraction, Halal Tourism on Tourist Attraction. The research sample is 100 people. This study uses Observation and Questionnaire methods. The author observed the variables Nostalgic (X1), Relaxation (X2), Attraction (X3), Halal Tourism (X4) and Tourist Attraction (Y). This data was tested using classical assumption testing, hypothesis testing, concurrent test (F test) and partial test (t test). This research used quantitative descriptive analysis with multiple linear regression assisted by IBM SPSS version 25.0 software. and the Attraction variable has a positive and significant effect on the attractiveness of tourists visiting the Karya Anak Muda (KAMU) weekend tour. However, the Relaxation and Halal Tourism variables have no effect on tourist Attraction. Simultaneously Nostalgic, Relaxation, Attraction, Halal Tourism have a significant effect on tourist Attraction.

Keywords

Nostalgic, Relaxation, Attraction, Halal Tourism, and Tourist Attraction

Full Text:

PDF

References

Agustin, M., Sarma, M., & Baga, L. M. (2022). Strategi Pengembangan Wisata Bahari Di Pulau Pramuka Kabupaten Kepulauan Seribu , Dki Jakarta. 3(October), 3133–3149.

Amelia, R., & Patricia, A. (2021). Analisis Pengaruh Faktor Interinsik Dan Eksterinsik Terhadap Minat Berkunjung Objek Wisata Kota Tua. Journal of Tourism and Creativity, 5(1), 67–78.

ANDRIANI, J. (2017). Pengaruh Faktor Pendorong terhadap Keputusan Berkunjung (Studi pada Festival Cap Go Meh di Kota Singkawang). Jurnal Manajemen Update, 6(2).

Aricindy, A. (2022). Pelestarian Panganan Tradisional Melalui Pasar Kamu Kawan Lama dalam Mengembangkan Wisata Kuliner di Daerah Pantai Labu. Jurnal Pendidikan Antropologi, 4(1), 47–54.

Azhari Akmal Tarigan, I. H. (2011). Metode Penelitian Ekonomi Islam. La-tansa Press.

Fahham, A. M. (2017). Tantangan Pengembangan Wisata Halal di Nusa Tenggara Barat. Jurnal Aspirasi, 8(1), 68–69.

Felani, N. (2018). Pengaruh Variabel Consumer Ethnocentrism dan Consumer Nostalgia Terhadap Minat Pembelian Konsumen pada Produk Indomie Kuliner Indonesia. Jurnal Mahasiswa FEB, 6(2).

Hartono. (2018). Konsep Analisa Laporan Keuangan Dengan Pendekatan Rasio dan SPSS. Deepublish.

I Putu David Adi Saputra, I. G. K. P. (2021). Pengaruh Push Dan Pull Factors Terhadap Keputusan Mahasiswa Berwisata Ke Luar Bali. Jurnal Ilmiah Hospitality Management, 12(01), 74–80.

Komang, N., Astuti, O., & Nugroho, S. (2021). Motivasi Pengunjung Melakukan Leisure And Recreation Di Daya Tarik Wisata. Jurnal Destinasi Pariwisata, 9(1), 158–164.

LEATEMIA, L. A. (2020). Penerapan Halal Tourism Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Di Kota Malang. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Muliani, L. (2019). Potensi bubur ase sebagai daya tarik wisata kuliner jakarta. Destinesia Jurnal Hospitaliti & Pariwisata, 1(1), 50–56.

Nurbaeti, Myrza Rahmanita, Heny Ratnaningtyas, A. (2021). Pengaruh Daya Tarik Wisata, Aksesbilitas, Harga Dan Fasilitas Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan Di Objek Wisata Danau Cipondoh, Kota Tangerang. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 10(2), 269–278.

Rahmani, N. A. B. (2016). Metodologi Penelitian Ekonomi. FEBI UIN SU.

Ratu sinar sari tanjung, Mas Dadang Enjat Munajat, E. N. (2022). Pengaruh Faktor Pendorong Dan Penarik Terhadap Keputusan Berkunjung Ke Devoyage Bogor. 3(7), 7059–7072.

Ruspitasari, W. D. (2016). Nostalgia , Nilai , dan Kepercayaan Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Wisatawan . Jurnal Akutansi, Bisnis, Dan Manajemen, 23(1), 38–49.

Setiawan, R., & Ferdinand, A. T. (2019). Analisis Pengalaman Wisatawan Melalui Nilai Yang Dirasakan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Makanan Lokal Kota Semarang. JURNAL SAINS PEMASARAN INDONESIA, XVIII(2), 124–140.

Sri Handayani, Khairiyansyah, N. W. (2019). Fasilitas, Aksesibilitas Dan Daya Tarik Wisata Terhadap Kepuasan Wisatawan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 20(2), 123–133.

Subarkah, A. R. (2018). Diplomasi Pariwisata Halal Nusa Tenggara Barat‛,. Intermestic: Journal of International Studie, 2(2), 194.

Sudirman Suparmin, Y. (2018). Strategi Pengembangan Pariwisata Halal Di Provinsi Sumatera Utara. Tansiq, 1(2), 191–222.

Syarifuddin, D. (2018). Pasar Tradisional Dalam Perspektif Nilai Daya Tarik Wisata. Jurnal Manajemen Resort Dan Leisure, 15(1), 19–32.

Umar, H. (2019). Metode Riset Manajemen Perusahan : Langkah cepat dan tepat menyusun Thesis dan Disertasi. PT. Gramedia Pustaka Utama.

Widya Ayu Harahap, Purnama Ramadani Silalahi, K. T. (2022). Dampak Keberadaan Pariwisata Religi Terhadap Perkembangan Ekonomi Masyarakat Besilam Kabupaten Langkat. JIKEM, 2(1), 91–101.

Yuliaty, T. (2020). Model Wisata Halal Sustainble Di Indonesia. UIN Sumatera Utara.

Yusuf, M., Salasa, F., Brawijaya, U., & Wetan, K. S. (2018). Analisis Pengaruh Attraction, Accessibility , Amenities, dan Ancillary Terhadap Kepuasan Wisatawan Pantai Tiga Warna Malang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 7(1).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.