Etika Pedagang Sembako Pesepektif Bisnis Islam Di Indonesia

heri Irawan

Abstract

Swordsmen and Muslim-majority business people. But based on the facts, there are still many people who violate ethics in trading. The formulation of the problem is how to understand and how apply Islamic business ethics to staple food traders in the Sinjai central market. This study aims to explain the understanding and application of Islamic business ethics exemplified by the Prophet Muhammad saw., to staple food traders in the Sinjai Central Market. This type of research is field research with qualitative methods that are carried out in the descriptive analysis. The study was carried out in the Sinjai patent, the capital of South Sulawesi Province. The results showed that: the majority of staple food traders in the Sinjai Central Market have understood and applied Islamic business ethics as exemplified by the Prophet Muhammad saw in trading. This can be seen from the indicators of staple food traders about understanding business ethics reaching 19 people or 95% and staple food traders carrying out an attitude of honesty reaching up to 19 people from 20 informants or 95%.
Keywords : Ethics, Islamic Business

Keywords

Ethics, Islamic Business

Full Text:

PDF

References

Aedi, Hasan. Teori Dan Aplikasi Etika Bisnis Islam. Cet. Ke, I. Bandung: Alfabeta, 2011.

Afzalurrahman, Muhammad sebagai seorang pedagang. Cet, ke IV. Jakarta: Yayasan Swarna Bhumy, 200.

Ahmad,A. Kadir Dasar-dasar Metodologi Penelitian Kualitatif (Makassar: Indobis Media Centre, 2003.

Aisyah BM, Antara Akhlak Etika dan Moral. Cet, I. Makassar: Alauddin University Press, 2014.

Am. M. Hafidz Ms, dkk, Etika Bisnis Al-Gaza.>li> dan Adam Smith dalam Perspektif Ilmu Bisnis dan Ekonomi. Jurnal: Stain Pekalongan, Volume 9 Nomor 1 Mei 2012.

Alma, Buchari. Ajaran Islam dalam bisnis. Bandung:Alfabeta, 2001.

___________, Dasar-Dasar Etika Bisnis Islam, Cet III, Bandung: CV Alfabeta, 2003.

Al-Turmuzi, Sunan al-Turmuzi, juz 2, Beirut: Da>r al-Fikr, 1400 H

Anshari,Endang Syaifuddin. Pokok-Pokok Pikiran tentang Islam dan Umatnya. Bandung: CV Pustaka Setia, 2010.

Arikunto, Suharsimi Prosedur Penelitian Ilmiyah : Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 1993.

Abdullah al-Mushlih, Shalah ash-Shawi, Fikih Ekonomi Islam, di terjemahkan oleh Abu Umar basyirCet. Ke IV (Jakarta: Darul Haq, 2003.

Badroen, Faisal, Dkk, Etika Bisnis Dalam Islam, Cet, ke III. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2012.

Chapra, M. Umer, Islam and the Economic Challenge, (Leicester: The Islamic Foundation, 1992 M)

_______, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek (Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2002).

Dawam Raharjo, Etika Ekonomi dan manajemen. Yogyakarta: Tiara Wacana , 1990.

Darussalam, A. Etika Bisnis Dalam Pesepektif Hadis}, (Cet, I . Makassar: Alauddin University Press, 2011)

Departemen Agama RI, Mushaf Al-Azhar, Alquran dan Terjemah Ringkasan Tafsir Ibnu> Kas|ir, Ath-T}abari, as-Suyut}i, Bandung: Hilal.

Etta Mamang Sangadji dan Sopiah, Metodologi Penelitian: Pendekatan Praktis dalam Penelitian. Yogyakarta: Andi Offset, 2010.

Endang Syaifuddin Anshari, Pokok-Pokok Pikiran tentang Islam dan Umatnya ,(Bandung: CV Pustaka Setia, 2010 M.)

Fauroni, Lukman. Rekonstruksi Etika Bisnis: Perspektif Al-Quran, Jurnal: IqtisadJournal of Islamic Economics), Volume 4 Nomor 1 Maret 2003.

Fauzia, Ika Yunia, Etika Bisnis Dalam Islam, Cet, II. Jakarta:Kencana Prenadamedia Group, 2014.

Fakhri, Madjid. Etika Dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar dan UMS, 1996.

Ary Ginanjar, ESQ: Emotionjal Spritual Quotien (Jakarta; Arga.2001), h. 45, dalam bukunya A. Darussalam, Etika Bisnis Dalam Perspektif Hadis}

Hadari Nawawi dan Martini Hadari, Instrumen Penelitian Bidang Sosial. Cet. II; Yogyakarta: Gajah Mada University Press, 1995.

HR Nasa’i dan Ibnu Hibban dalam sahihnya. Mawariduz Dzam’an Fi Zawa’id Ibni Hibban: 1098.

Idri, Hadist Ekonomi (Ekonomi Dalam Persepektif Islam Hadis} Nabi).Cet I, Jakarta: Kencana , 2015.

Iskandar, Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial: Kualitatif dan Kuantitatif. Jakarta: Gaung Persada Press, 2009.

J Moleong, Lexi. Metodologi Penelitian Kualitatif,Cet. XVII, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2002.

Kementerian Agama RI, Laznah Pentashihan Mushaf al-Qura>n. al-Qura>n Terjemah, Tajwid, dan Tafsir Per Kata, Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir, Jalalain, Ath-Thabari, al-qurthubi, Riyadhus Shalihin, Bulu>ghul Maram, dan Asbabun Nuzu>l, 2010)

Kamal, Zainul. Pengantar Untuk Tkdzibul Akhlak, Karya Ibnu Maskawi edisi Bahasa Indonesia. Bandung: Mizan, 1994.

Khaeriyah, Hamzah Hasan, Fiqh Iqtishad, Ekonomi Islam, Kerangka Dasar, Studi Tokoh Dan Kelembagaan Ekonomi, Makasaar: Alauddin University Press, 2013.

Muhammad,Najamuddin. Cara Dagang Ala Rasulullah Untuk Para Enterpreneur. Jogjakarta: Diva Press, 2012.

Muslich, Etika Bisnis, Pendekatan Subtantif dan fungsional,. Yogyakarta:Ekonesia Fakultas Ekonomi UII, 1988.

Muhajir, Noeng. Metodologi Penelitian Kualitatif . Yogyakarta: Rake Sarasin, 1996

Robert C. Bogdan dan Sari Knopp Biklen, Qualitative Research in Educatioan; an Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon, 1998.

Saifullah, Muhamma. Etika Bisns Islami dalam Praktek Bisnis Rasulullah. Jurnal: Walisongo, Volume 19 Nomor 1 Mei 2011.

Shihab, M. Qurais, Etika Bisnim Dalam Wawasan al-Qur’a>n, Dalam Jurnal Ulu>m Alquran, no 3 vii/1997.

Sjahdeini, Sutan Remy, Perbankan Syariah, Produk-Produk Dan Apek-Aspek Hukumnya, Cet Ke I Jakarta: Kencana Perenadamedia Group, 2014.

Sugiyono, Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R & D. Cet. XII; Bandung: Alfabeta, 2011.

S. Nasution, Metode Naturalistik Kualitatif (Cet. I; Bandung: Tarsito, 1996),

Subagyo,Joko Metode Penelitian dalam Teori dan Praktik (Jakarta: Rineka Cipta, 1991.

Sumadi Suryabrata, Metodologi Penelitian. Jakarta: Raja Grafido Persada, 2006.

Syaharuddin, Komunikasi Bisnis Yang Islami Salah Satu Wujud Nyata KepedulianSosial. Cet, I. Makassar: Alauddin University press, 2011.

Syarif Chaudry, Muhammad, Sistem Ekonomi Islam, Prinsip dasar, Cet Ke. II.Jakarta: Kencana Prenadamedia Group. 2014.

Trmuzi, At, Sunan at-Turmuzi (Juz III, Beirut: Dar-al Fiqr, 1400

Tiro, Muhammad Arif. Masalah dan Hipotesis Penelitian Sosial-Keagamaan. Cet: I; Makassar: Andira Publisher, 2005.

Qardhawi, Yusuf, Norma Dan Etka Ekonomi Islam, di terjemahkan oleh Zainal Arifin, Lc. Cet. II, Jakarta: Gema Insani Press, 1997.

________, Peran Nilai dan Norma dalam Perekonomian Islam, diterjemahkan oleh Didin Hafidhuddin, Dkk, (Cet. Ke I, Jakarta: Robbani Press, 1997

Webster’s, New Collegiate Dictonary, G dan C. Merriam Company, USA.

Zubair, Achmad Charris Kuliah Etika. Jakarta: Rajawali Pers, 1997.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
echo 'slot gacor