STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA HOME INDUSTRY DALAM MEMASUKI PASAR GLOBAL DENGAN MENGGUNAKAN PORTER (STUDI KASUS KERIPIK TEMPE ALKHALIF DELI SERDANG)

Authors

  • Anisa Fahira UINSU, Indonesia
  • Muhammad Yafiz UINSU, Indonesia
  • Rahmat Daim Harahap

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v7i2.10224

Abstract

Home industry is a business unit/company on a small scale engaged in certain industrial fields. The tempe alkhalif chip industry is a type of processed tempeh snack which has a wide variety of flavors, one of which has the characteristics of the local wisdom of North Sumatra. Alkhalif Tempe Chips Business Development has a strategy hi is efforts, which are known as sovenirs typical of north sumatra. Even in the development of alkhalif tempe chips that has penetrated to enter global markets such as America, Singapore, Korea, Japan, Hongkong, Dutch and Malaysia. The purpose of this research is to find out what are the strategies for developing the Alkhalif tempeh home industry home industry so that it can enter the global market. The study used qualitative methods by conducting direct interviews and documentation of the Alkhalif Deli Serdang Tempe Chips Home Industry. The results of the strategic research carried out in the development of the Alkhalif tempeh chip home industry which only employs 3 employees, have now succeeded in entering the global market even though it is said that it is still a small export that has not been carried out optimally like other large exporters. Keywords : Home industry, Global market,Development Strategy

References

Aang Yusril M. (2020). Model Pengembangan Industri Halal Food Di Indonesia. At-Tasyri’: Jurnal Hukum Dan Ekonomi Syariah, 1(01), 30–49. https://doi.org/10.55380/tasyri.v1i01.21

Agiet Mutiara Rengganis, Maisaroh, M., Muhammad Fathoni, & Juliana Nasution. (2022). Pengembangan Home Industri Kripik Jambu Kristal Sebagai Produk Oleh-Oleh Khas Desa Tanjung Anom. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 1(4), 197–205. https://doi.org/10.55606/jekombis.v1i4.939

Aisyah, R. (2023). Analisis Lima Kekuatan Porter dan Swot untuk Perancangan Strategi Pemasaran Jasa Fotografi. Jurnal Kalibrasi, 21(1), 55–62. https://doi.org/10.33364/kalibrasi/v.21-1.1224

Andri Soemitra, A. Z. S. (2022). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Pendapatan Usaha Warung Makan Perspektif Ekonomi Islam. Center of Knowledge : Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 78–87. https://doi.org/10.51178/cok.v2i2.715

Arrohmah, R. N. A., & Rum, M. (2022). Strategi Pengembangan Industri Keripik Tempe di Dusun Kedungprawan Desa Gendingan Kecamatan Widodaren Kabupaten Ngawi. Agriscience, 3(1), 127–144. https://doi.org/10.21107/agriscience.v3i1.15451

Bakhri, S., Aziz, A., & Khulsum, U. (2019). Analisis SWOT Untuk Strategi Pengembangan Home Industry Kue Gapit Sampurna Jaya Kabupaten Cirebon. Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 64–81. https://doi.org/10.24235/dimasejati.v1i1.5407

Ekonomi, F., Bisnis, D., Islam, U., & Sumatera, N. (2024). Strategi Home Industri Konveksi Dalam Meningkatkan Pendapatan Rumah Tangga Masyarakat Kota Binjai. 1, 48–59.

Fadilah, A., Syahidah, A. nur’azmi, Risqiana, A., Nurmaulida, A. sofa, Masfupah, D. D., & Arumsari, C. (2021). Pengembangan Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah Melalui Fasilitasi Pihak Eksternal Dan Potensi Internal. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(4), 892–896. https://doi.org/10.31949/jb.v2i4.1525

Hidayatullah, M. S. (2020). Sertifikasi dan Labelisasi Halal Pada Makanan dalam Perspektif Hukum Islam (Perspektif Ayat Ahkam). YUDISIA : Jurnal Pemikiran Hukum Dan Hukum Islam, 11(2), 251. https://doi.org/10.21043/yudisia.v11i2.8620

Hintoro, S., & Fritz Wijaya, A. (2021). Analisis Strategi Bersaing Pada Biznet Branch Salatiga Menggunakan Porter’S Five Forces. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 2(6), 729–738. https://doi.org/10.31933/jemsi.v2i6.613

Imroatus Sholiha. (2019). Bisnis dalam Pandangan Islam. Iqtishodiyah : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 5(2). https://doi.org/10.36835/iqtishodiyah.v5i2.96

Kasus Jorong Koto Agung, S., Sungai Duo, N., Sitiung SKRIPSI, K., Anesti, R., & Manajemen Bisnis Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam, J. (2021). Strategi Pengembangan Umkm Keripik Tempe Kemal Di Era Digitalisasi Sesuai Perspektif Bisnis Syariah.

Manimabi, R., Priyanto, S. H., Nadapdap, H. J., Pertanian, F., Bisnis, D., Agribisnis, S., Kristen, U., & Wacana, S. (2018). Agrisocionomics Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian Daya Kekuatan Tawar Menawar Pengusaha Slondok Di Desa Sumurarum Kecamatan Grabag Kabupaten Magelang. 2(1), 58–69. http://ejournal2.undip.ac.id/index.php/agrisocionomics

Nasution, H., Nasution, Y., & Yafiz, M. (2017). Analisis Financial Inclusion Terhadap Pemberdayaan Masyarakat Miskin Di Medan (Studi Kasus Pembiayaan Mikro Ss Ii Di Bank Sumut Syariah). Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 1–20. https://doi.org/10.32505/jebis.v2i1.119

Nurrachmawati, V., Artini, W., & Sutiknjo, T. D. (2022). Strategi Pengembangan Home Industri Kerupuk Sadariah (Studi Kasus: Di Perusahaan Sadariah Jaya, Ibu Munawaroh). JINTAN : Jurnal Ilmiah Pertanian Nasional, 2(1), 12. https://doi.org/10.30737/jintan.v2i1.2204

Prasetyo, E. D., & Hariyanto, B. (2018). Kajian home industry tempe ditinjau dari modal ekonomi dan tenaga kerja di Desa Sepande Kecamatan Candi Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Geografi FIS Unesa, 5(9), 1–10. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/swara-bhumi/article/view/26787

Qoniah, R. (2022). Tantangan dan Strategi Peningkatan Ekspor Produk Halal Indonesia di Pasar Global. Halal Research Journal, 2(1), 52–63. https://doi.org/10.12962/j22759970.v2i1.246

Reza, V., Snapp, P., Dalam, E., Di, I. M. A., Socialization, A., Cadger, O. F., To, M., Cadger, S., Programpadang, R., Hukum, F., Hatta, U. B. U. B., Sipil, F. T., Hatta, U. B. U. B., Danilo Gomes de Arruda, Bustamam, N., Suryani, S., Nasution, M. S., Prayitno, B., Rois, I., … Rezekiana, L. (2020). No 主観的å¥åº·æ„Ÿã‚’中心ã¨ã—ãŸåœ¨å®…高齢者ã«ãŠã‘ã‚‹ å¥åº·é–¢é€£æŒ‡æ¨™ã«é–¢ã™ã‚‹å…±åˆ†æ•£æ§‹é€ 分æžTitle. Bussiness Law Binus, 7(2), 33–48. http://repository.radenintan.ac.id/11375/1/PERPUS PUSAT.pdf%0Ahttp://business-law.binus.ac.id/2015/10/08/pariwisata-syariah/%0Ahttps://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results%0Ahttps://journal.uir.ac.id/index.php/kiat/article/view/8839

Sakti, S. H., Mais, R. G., Noormansyah, I., Mustika, M., & Nursanita, N. (2023). Pelatihan Prosedur Ekspor Terpadu: Peningkatan Pengetahuan Bagi Calon-Calon Eksportir. Journal of Entrepreneurship and Community Innovations (JECI), 1(2), 51–62. https://doi.org/10.33476/jeci.v1i2.56

Studi, J., Agustin, D. D., Cahyani, V. I., & Sartika, S. H. (2022). Strategi Pengembangan Home Industri Hanger Kayu sebagai Peluang Wirausaha Industri Kreatif di Desa Nagarakasih. 9(1), 16–22. https://doi.org/10.21107/jsmb.v9i1.14669

Suhairi. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Umkm Dalam Memasuki Pasar Luar Negeri (Studi Kasus Umkm the Bloom Andaliman Artisan Tea). Journal of Economics and Business Management, 2(1), 10–19.

Sumiatin, D. W. I., Studi, P., Akuntansi, P., Keguruan, F., Ilmu, D. A. N., & Surakarta, U. M. (2021). PEMBUATAN KRIPIK TEMPE DI DESA KARANGTENGAH.

Suryadi, D. (2020). Lima Alat Ukur Analisis Bisnis Manajemen Strategi Yang Lazim Digunakan Manajemen Puncak Dalam Merencanakan Dan Mengevaluasi Target Bisnis. Jurnal Asy-Syukriyyah, 21(02), 194–207. https://doi.org/10.36769/asy.v21i02.115

Thoibah, W., Arif, M., & Harahap, R. D. (2022). Implementasi Green Marketing Pada UMKM Upaya Memasuki Pasar Internasional (Studi Kasus pada Creabrush Indonesia). Jurnal Ekonomika Dan Bisnis …, 2(3), 798–805. http://www.jurnal.minartis.com/index.php/jebs/article/view/290%0Ahttps://www.jurnal.minartis.com/index.php/jebs/article/download/290/242

Tristiyanto, Refiasari, D., & Hijriani, A. (2019). Analisis Lima Kekuatan Porter pada Marketplace Pakan Ternak dan Produk Hasil Ternak (Studi Kasus: ePakan). Jurnal Fmipa, 5, 1–8. https://jurnal.fmipa.unila.ac.id/snsmap/article/view/2456

Utomo, Y. T., & Shaleh, Z. (2017). Strategi Memasuki Pasar Global Studi Kasus Yanto Pottery Kasongan Bantul. Az Zarqa’: Jurnal Hukum Bisnis Islam, 9(1), 100–123. http://ejournal.uin-suka.ac.id/syariah/azzarqa/article/view/1432

Viantika, D. S., Siregar, D. R., & Nurbaiti. (2021). Strategi Bertahan Dan Ukuran Keberhasilan E-Business. Ekonomi Bisnis Manajemen Dan Akuntansi (EBMA), 2(2), 207–211.

Wibowo, A. J. I. (2019). Analisis industri makanan tradisional berbasis concentration ratio , herfindahl- hirschman index , dan minimum efficient scale. Jurnal FEB Unmul, 15(1), 26–43.

Downloads

Published

2023-07-30

How to Cite

Fahira, A., Yafiz, M., & Harahap, R. D. (2023). STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA HOME INDUSTRY DALAM MEMASUKI PASAR GLOBAL DENGAN MENGGUNAKAN PORTER (STUDI KASUS KERIPIK TEMPE ALKHALIF DELI SERDANG). JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 7(2). https://doi.org/10.29040/jie.v7i2.10224

Issue

Section

Articles

Citation Check