Strategi Pemasaran dan Pelayanan Produk Sisuka Dalam Meningkatkan Loyalitas Anggota Baitul Maal Wat Tamwil (BMT)

Authors

  • Sulistyorini Universitas Semarang, Indonesia
  • Any Setyarini Universitas Semarang, Indonesia
  • Scorina Dwiantari Universitas Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v9i3.10004

Keywords:

Keywords, SISUKA, Marketing Strategy, Product Service, Loyalty

Abstract

Abstract SISUKA is a voluntary term deposit in the financing and fundraising industry and is the most dominant deposit in BMT Hudatama Semarang City. In carrying out one of its duties in providing funds from customer members, both on a small scale and on a large scale. Therefore, a strategy is needed to increase customer loyalty through marketing strategies and product service strategies. Research approach uses a qualitative approach by explaining or describing clearly and in detail a phenomenon and obtaining complete data about the subject of research. The method used in this study is comparative descriptive, namely by the way researchers describe the findings in the field from the results of interviews, observations and documentation. The subjects of this study are the Head of BMT Hudatama, employees of marketing, cashiers and CS as well as BMT Hudatama customers with certain secretaries. Data collection techniques in this study used data collection methods with observation, interviews and documentation. Data validation techniques use triangulation. The results of this study will report on the mechanism of SISUKA products (Voluntary Time Savings), marketing strategies through market segmentation, produc, price, promotion, and place as well as product services carried out through tangible, Emphaty, Reability, Responsivenes, Assurance. With a good mechanism, marketing strategy and good service will be able to increase customer interest in raising funds at BMT Hudatama so that customer loyalty increases.

Author Biographies

Sulistyorini, Universitas Semarang

S1 Manajemen Universitas Semarang

Any Setyarini, Universitas Semarang

S1 Manajemen Universitas Semarang

Scorina Dwiantari, Universitas Semarang

S1 Manajemen Universitas Semarang

References

DAFTAR PUSTAKA

Aini, S. N. (2021). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Jumlah Anggota Simpanan Wadiah Pada USPPS BMT Sunan Drajat Tunggul Paciran Lamongan. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Sosial (EMBISS), 363-377.

Baihaqi, H. (2022). nalisis Strategi Pemasaran Dalam Upaya Meningkatkan Jumlah Nasabah Tabungan Sukarela (Sirela) di Koperasi Simpan Pinjam dan Pembiayaan Syariah Baitul Maal Wa Tamwil (KSPPS-BMT) Makmur Mandiri Sukoharjo Tahun (2019-2021). Jurnal Ekonomi dan Bisnis, Vol. 11 No. 1 Juli 2022 P - ISSN.

Basori, O. R. (2018). Analisis Penilaian Prinsip 5C dalam Pemberian Kredit terhadap Non Performing Loan guna Menilai Tingkat Kesehatan Bank pada PT BPR Harta Swadiri Pandaan. Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (PENATARAN) Vol. 3 No. 1 (2018) hlm. 54-63.

Dwiyanti, I. A. (2021). Strategi Pelayanan Dalam Meningkatkan Loyalitas Nasabah Pada Koperasi Syariah BMT Masjid Raya Singkawang. Jurnal Sebi, 9-19.

Gustina. (2021). Strategi pelayanan dalam meningkatkan loyalitas nasabah pada koperasi syariah bmt masjid raya singkawang. Jurnal sebi vol 3 no. 1 tahun 2021 p-issn : 2656-811x e-issn : 2776-0707.

Hana, K. F. (2022). Model promosi pada simpanan berhadiah dalam meningkatkan kuantitas anggota di baitul maal wa tamwil. Jurnal Rekognisi Ekonomi Islam e-ISSN: 2827-8976 p-ISSN 2827-9409.

Haris, D. (2019). Kualitas dan desain produk dalam meningkatkan kepuasan dan loyalitas konsumen (studi kasus baju dagadu yogyakarta). At-tasyri': jurnal ilmiah prodi muamalah, 21-41.

Hermawanto, Y. (2018). Studi Kualitatif Loyalitas Nasabah Bank Ekonomi Raharja Tbk Bandar Lampung. Jurnal Visionist ISSN : 1411-4186 (Print), 63-73.

Jenifer, S. H. (2022). Analisis strategi pemasaran terhadap minat beli konsumen di masa pandemi covid-19 ( studi umkm lezato dessert desa klabat ) marketing strategy analysis of consumer purchase interest in the covid-19 pandemic ( study of msme lezato dessert in klabat village. Jurnal emba vol.10 no.4 oktober 2022, hal. 2185-2193, 2185-2193.

Maghfuroh, N. L. (2022). Strategi marketing door to door dalam meningkatkan pelayanan pada kspps bmt al yaman wringinputih muncar banyuwangi. J-ESA Jurnal Ekonomi Syariah ISSN 2579-4302 Volume 5 Nomor 2 Desember 2022, 33-43.

Muflihatin, S. I. (2021). Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Tabungan Simpanan Pelajar (Simpel) pada PD. BPR Bank Daerah Lamongan. Jurnal Ilman: Jurnal Ilmu Manajemen Volume 9, Issue 2, September 2021, pages 76-87 p-ISSN 2355-1488, e-ISSN 2615-2932.

Muslim, R. E. (2020). Mempertahankan Loyalitas Nasabah Melalui Kepuasan Dan Kepercayaan Nasabah (Studi Empirik Nasabah Tabungan Produk Tamasa BPR Serang). SAINS: Jurnal Manajemen dan Bisnis p-ISSN:1978-2241 e-ISSN:2541-1047, 232-257.

Oktaviani, S. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan dan kepercayaan nasabah terhadap loyalitas nasabah (studi pada PT. sinar mas multifinance cabang sukabumi). Jurnal Mahasiswa Manajemen, Volume 2 No.1 (April 2021) E-ISSN 2798-1851, 1-23.

Rokhilawati, Y. (2022). Analisis strategi pemasaran pada produk simpanan mudharabah di bmt nusantara cabang glenmore. Ribhuna : jurnal keuangan dan perbankan syariah.

Rosyidah, S. D. (2022). Model promosi pada simpanan berhadiah dalam meningkatkan kuantitas anggota di baitul maal wa tamwil. Jurnal Rekognisi Ekonomi Islam Volume 1 No 2 Agustus 2022 halaman 149-159.

Slahanti, M. (2022). Strategi Pemasaran Sebelum Dan Setelah Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Di Produsen Wingko Babat Padangsari). SOLUSI : Jurnal Ilmiah Bidang Ilmu Ekonomi Vol. 20, No.1, Januari 2022, Hal 1-7, 1-7.

Sudaryono. (2016). Manajemen Pemasaran. CV. Andi Offset. Yogyakarta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Bisnis. Alfabeta : Bandung. 2017

Sulistyorini, S. (2022). Strategi Bersaing Dalam Melewati Pademi Covid-19 (Studi Kasus Umkm Jajanan Endolita Kabupaten Demak). SOLUSI : Jurnal Ilmiah Bidang Ilmu Ekonomi Vol. 20, No. 1, Januari 2022, Hal 8-19, 8.

Tangka, S. J. (2022). Analisis strategi pemasaran terhadap minat beli konsumen di masa pandemi covid-19 (studi umkm lezato dessert desa klabat). Jurnal emba vol.10 no.4 oktober 2022, hal. 2185-2193.

Zulkarnain, R. (2018). Pengaruh kualitas pelayanan dan kualitas produk terhadap loyalitas nasabah dengan kepuasan nasabah sebagai variabel intervening (studi kasuspada pt bank syariah mu’amalah cilegon). Jurnal riset bisnis dan manajemen tirtayasa, 235-253.

Downloads

Published

24-11-2023

How to Cite

Sulistyorini, Setyarini, A., & Dwiantari, S. (2023). Strategi Pemasaran dan Pelayanan Produk Sisuka Dalam Meningkatkan Loyalitas Anggota Baitul Maal Wat Tamwil (BMT). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(3), 4497–4505. https://doi.org/10.29040/jiei.v9i3.10004

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.