PENGGUNAAN EWALLET DALAM MEMBENTUK PERILAKU KONSUMTIF MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI PRODI MANAJEMEN UNIVERSITAS ISLAM BATIK SURAKARTA YANG DI MEDIASI KONTROL DIRI

Authors

  • Injati Aprilia Ningrum Prodi Manajemen, Fakultas Ekonomi, UNIBA Surakarta, Indonesia, Indonesia
  • Siti Maryam Prodi Manajemen, Fakultas Ekonomi, UNIBA Surakarta, Indonesia, Grenada
  • Sri Hartono Prodi Manajemen, Fakultas Ekonomi, UNIBA Surakarta, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v8i3.14792

Abstract

The aim of this research is to determine the influence of e-wallet use mediated by self-control on the consumptive behavior of students in the economics faculty of the management study program at Batik Islamic University, Surakarta. The author uses descriptive quantitative methods. Data collection using a quantitative approach uses questionnaire research instruments, statistical data analysis with the aim of testing predetermined hypotheses. The population in this study were all active students of the management study program at Batik Islamic University, Surakarta, totaling 283 students, obtained from BAAK (Academic and Student Administration Bureau). The number of samples used was 55 students. The sampling technique is purposive sampling. Researchers used multiple linear regression analysis. The results of this research show the influence of e-wallet use on consumer behavior. There is an influence of self-control on consumer behavior. There is an influence of e-wallet use mediated by self-control on the consumptive behavior of students in the economics faculty of the management study program at Batik Islamic University, Surakarta. Keywords: E-Wallet Use, Self-Control, Consumptive Behavior.

References

A, K., & Kumarasamy, L. (2022). Development Of An Integrated Theoretical Framework: Factors That Influence The Widespread Use Of E-Wallets Among Key Stakeholders In Malaysia. SEYBOLD, 17, 3295 - 3304.

Abidzar, M., Indriayu, M., & Hindrayani , A. (2023). Pengaruh Dompet Digital Dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Di Kota Surakarta. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 7, 259 - 267.

Ariffin, S. K., Rahman, M. F., Muhammad, A. M., & Zhang, Q. (n.d.). Understandingtheconsumer’s intentiontousethe e-walletservices. SJME, 446 - 461.

Arikunto, S. (2020). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Dewi, L. G., Herawati, N. T., & Adiputra, I. M. (2021). Penggunaan E-Money Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Yang Dimediasi Kontrol Diri. Ekuitas: Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 5, 1 – 19.

Faridhal, M., & Subekti, I. (n.d.). Analisis Transaksi Pembayaran Nontunai Melalui E-Wallet: Perspektif Dari Modifikasi Model Unified Theory Of Acceptance And Use Of Technology 2.

Ghozali, I. (2019). Aplikasi Analisis Multivariate dengan program IBM SPSS. Yogyakarta: Universitas Diponegoro.

Istiatin, & Sudarwati. (2021). Metodologi Penelitian. Surakarta: Islam Batik University UNIBA PRESS.

Johan , A. P., Lukviarman , N., & Putra, R. E. (2022). Continuous intention to use e-wallets in Indonesia: The impact of e-wallets features. Innovative Marketing, 18, 74 - 85.

Layaman, Khairunnisa, H., & Rohayati, R. (2022). Pengaruh E-Money Terhadap Perilaku Konsumtif Dengan Kontrol Diri Sebagai Variabel Intervening. Hawalah : Kajian Ilmu Ekonomi Syariah, 1, 61 - 73.

Maryam, S. (2019). Statistik Induktif. Surakarta: Islam Batik University UNIBA PRESS.

Mengga, G. S., Batara, M., & Rimpung, E. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan, E-Money, Gaya Hidup Dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Kristen Indonesia Toraja. JURNAL RISET EKONOMI DAN AKUNTANSI (JREA), 1, 44-58.

Mufidah, B. R., Az-Zahra, F. H., Ramadina, R. F., & Rakhmawati, A. (2023). Analisis Promo E-Wallet Terhadap Perilaku Konsumtif pada Mahasiswa Institut Teknologi Sepuluh Nopember. Jurnal Riset Bisnis dan Investasi, 9, 78 - 87.

Mujahidin, A., & Astuti, R. P. (2020). Pengaruh Fintech e-wallet Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Generasi Millennial. Inovbiz: Jurnal Inovasi Bisnis 8, 143-150 .

Nawawi, H. H. (2020). Penggunaan E-wallet di Kalangan Mahasiswa. Jurnal Emik, 3, 189 - 205.

Sari, R. K., Utama, S. P., & Zairina, A. (2021). The Effect of Online Shopping and E-Wallet on Consumer Impulse Buying. Asia-Pacific Management and Business Application, 9, 231-242.

Sudiro, P. I., & Asandimitra, N. (2022). Pengaruh Financial Literacy, Uang Elektronik, Demografi, Gaya Hidup, Dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Generasi Milenial. Jurnal Ilmu Manajemen, 10, 160 - 172.

Sugiyono. (2019). "Statistika untuk Penelitian". Bandung: CV Alfabeta.

Wawo, A. B., Safaruddin, & Qalbi, N. (2023). Pengaruh Penggunaan Dompet Elektronik Sebagai Alat Transaksi Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Jurnal Akuntansi dan Keuangan, 8, 142 - 153.

Yathiraju, N., & Dash, B. (2023). Gamification Of E-Wallets With The Use Of Defi Technology-A Revisit To Digitization In Fintech. International Journal of Engineering, Science, Technology and Innovation (IJESTI), 3, 1 - 11.

Downloads

Published

2024-09-26

How to Cite

Ningrum, I. A., Maryam, S., & Hartono, S. (2024). PENGGUNAAN EWALLET DALAM MEMBENTUK PERILAKU KONSUMTIF MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI PRODI MANAJEMEN UNIVERSITAS ISLAM BATIK SURAKARTA YANG DI MEDIASI KONTROL DIRI. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 8(3). https://doi.org/10.29040/jie.v8i3.14792

Issue

Section

Articles

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>