Literasi Keuangan Syariah Generasi Z dan Minatnya pada Perbankan Syariah (Studi Kasus pada Siswa SMK di Jakarta)

Dian Sugiarti

Abstract


Islamic financial literacy is one of the main factors in the development of Islamic banking. The low level of Islamic financial literacy, while Indonesia's Muslim population occupies the largest position in the world is a problem that needs attention. The potential for the development of the Islamic finance and banking industry can be carried out by increasing the Islamic financial literacy of the generation that dominates the population, Generation Z. This study looks at the effect of Islamic financial literacy on the interest in using Islamic banking in Generation Z. This study uses a quantitative approach with primary and secondary data. The research was conducted on students of class X, XI and XII Vocational High Schools in Jakarta. The samples taken in this study were 342 people. The data collection technique used the online questionnaire method for the respondents. The results of the study show that Islamic financial literacy has a positive and significant effect on Generation Z's interest in using Islamic banking products.

Keywords


Literasi Keuangan Syariah; Generasi Z; Islamic Bank; Minat menabung

Full Text:

PDF

References


Antaranews. (2022). OJK catat pangsa pasar perbankan syariah capai 7,03 persen per Agustus. Antaranews.com. https://www.antaranews.com/berita/3177193/ojk-catat-pangsa-pasar-perbankan-syariah-capai-703-persen-per-agustus

Aziz, A. (2021). Ada 6 Generasi di Indonesia, Anda masuk mana? Investor.id. https://investor.id/business/234576/ada-6-generasi-di-indonesia-anda-masuk-mana

Batubara, S. S., Pulungan, D. R., & Yenty, M. (2020). Analisis Determinan Minat Mahasiswa Dalam Menggunakan Lembaga Keuangan Syariah. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 20(1), 23–37. https://doi.org/10.30596/jrab.v20i1.4757

Chotifah, Y. (2018). Peningkatan Minat Menabung di Bank Syariah Melalui Program Office Channeling. Jurnal of Financ and Islamic Banking.

Ismanto, K. (2018). Literasi Masyarakat dan Dampaknya terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah.

Juaria, Husni, & Okiana. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Menabung Masyarakat Di Dusun Sebau Apo Kabupaten Landak.

kompasiana.com. (2017, June 3). Jurus Meningkatkan Pangsa Pasar bank Syariah. Kompasiana.com. https://www.kompasiana.com/wardatul/5931d72d5793734576013abc/jurus-meningkatkan-pangsa-pasar-bank-syariah?page=all#section1

Lestari, Dwi., & Trenggana, A. F. M. (2017). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Minat Menabung (Studi Pada Siswa SMA Di Kota Bandung). Jurnal UNIBI Bandung.

Msiren, W., & Yuwono, P. (2022). DEKAT Jurnal Dinamika Ekonomi Rakyat Bonus Demografi Dan Pembangunan Industri Di Provinsi Papua (Vol. 1, Issue 1). https://ejournal.uksw.edu/dekat

Mubarak, Z., Wahjoedi, & Mardono. (2017). Pengaruh Tingkat Pengetahuan Ilmu Ekonomi Dan Pemanfaatan Bank Mini Sekolah Terhadap Minat Menabung Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 2 Malang. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 1–12.

Mulyaningtyas, I. F., Soesatyo, Y., & Sakti, N. C. (2020). Pengaruh Pengetahuan Tentang Bank Syariah Dan Literasi Keuangan Terhadap Minat Menabung Siswa Pada Bank Syariah Di Kelas Xi Ips Man 2 Kota Malang. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 8(1), 53. https://doi.org/10.26740/jepk.v8n1.p53-66

Nanda, T. S. F., Ayumiati, & Wahyu, R. (2019). Tingkat Literasi Keuangan Syariah: Studi Pada Masyarakat Kota Banda Aceh. JIHBIZ: Global Journal of Islamic Banking and Finance, 1(2).

Nasution, A. W. (2019). J-Analisis Faktor Kesadaran Literasi Keuangan Syariah. EQUILIBRIUM: Jurnal Ekonomi Syariah, 7(1).

Putri, Y., Solihat, A., Rahmayani, R., Iskandar, I., & Trijumansyah, A. (2019). Strategi meningkatkan Minat Menabung di Bank Syariah melalui Penerapan Religiusitas. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Performa, 16(1), 77–88. https://doi.org/10.29313/performa.v16i1.4532

Qurratu’ain, I. (2022, October 6). Amanat Agar Ekonomi Syariah Bergerak Lebih Cepat. Kneks.go.id. https://kneks.go.id/berita/494/amanat-agar-ekonomi-syariah-bergerak-lebih-cepat?category=1

Romdhoni, A. H., & Ratnasari, D. (2018). Pengaruh Pengetahuan, Kualitas Pelayanan, Produk, dan Religiusitas terhadap Minat Nasabah untuk Menggunakan Produk Simpanan pada Lembaga Keuangan Mikro Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 4(02), 136. https://doi.org/10.29040/jiei.v4i02.307

Yusuf, M., & Asytuti, R. (n.d.). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Syariah Terhadap Kinerja Pemasaran Bank Umum Syariah Guna Optimalisasi Kepercayaan Nasabah. 2, 2022. www.bi.go.id




DOI: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i1.7991

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, ISSN 2477-6157 l E-ISSN 2579-6534

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

web analytics

situs toto