Strategi Pemasaran Batara Haji Dan Umrah iB Bank Tabungan Negara Syariah Ditinjau Dengan Analisis SOAR

Authors

  • Sakum Sakum Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • MH Ainulyaqin Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Listian Indriyani Achmad Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Sukron Mamun Universitas Pelita Bangsa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v10i2.13259

Keywords:

SOAR Analysis, Marketing Strategy, BTN Batara Haji and Umrah iB

Abstract

This study aims to determine the marketing strategy of Batara Hajj and Umrah iB. The type of research conducted by theauthor is field research (field research) with data collection methods using interviews, observation and documentation. While the technical analysis of the data used is a qualitative approach using SOAR analysis. SOAR analysis is used for the startegic planning process that can be usedby the company. The result of this study indicate that after a SOAR analysis wa carried out at Islamic Bank Tabungan Negara Syariah, it was found to be effevtive in marketing Batara Hajj and Umrah iB, but seeing that there are still large opportunitiesopen along with the many competitors with similar product, the need for strong benefits is needed so as to achieve good marketing.

References

Adelia Alfama Zamista, H. (2020). Analisis SOAR Pada Strategi Pemasaran di Industri Jasa Finance. Teknik Industri, 4-5.

Ahmad Mas'ari, M.I. (2019). Analisa Strategi Marketing Mix Menggunakan Konsep 4P (Price, Product, Place, Promotion) pada Pt. Haluan Riau, Jurnal Teknik Industri, 3-4.

Akbar, N. (2019). Tinjauan Terhadap Strategi Pemasaran Tabungan Haji dalam akad mudharabahah (studi kasus bank syariah mandiri kcp sudirman bogor). Ekonomi fan keuangan sayriah Vol. 3 No. 1, 2-4.

Amrin, A. (2007). Strategi Pemasaran Asuransi Syariah. Jakarta: PT grasindo Ikapi.

Antonio, Syafii. (2001). BANK SYARIAH Dari Teori dan Praktik. Jakarta: Gema Insani.

Arif, M. N. (2015). Pemasaran Strategik Pada Asuransi Syariah. bekasi: Grama.

Azis, A. (2018). Islam Sebagai sistem nilai di bidang ekonomi. IAIN Syekh Nurjati.

Chiu, C. (2018). Analisis Strategi SOAR PT. XYZ Dalam Meningkatkan Penjualan Bahan Kimia Untuk Industri Tekstil, Kayu, Pakaian dan Deterjen. Jurnal Manajemen Bisnis dan Kewirausahaan, 4-5.

Daulay, N.A. (2017). Faktor-faktor yang Berhubungan Dengan Perkembangan Produk Tabungan Haji Perbankan Syariah di Indonesia. Jurnal HUMAN FALAH, 1-2.

Danang Sunyoti, S. Danang (2014). Manajemen Pemasaran . Yogyakarta: CAPS.

Fitria, A.A. (2015). Perkembangan Bank Syariah Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 2-3.

Fuadi, A. (2020). Analisis Strategi SOAR Balai Diklat Aparatur Kementerian Kelautan dan Perikanan Menuju Corporate University. Jurnal Sekretari dan Manajemen, 3-4.

Hardiyanto, F. (2020). Analisis Marketing Syariah Dalam Menghadapi Covid19 (Studi Kasus Arpi Hijab Kuningan). Jurnal Syntax Admiration,1-2.

Iskandar. (2009). Metologi Penelitian Kualitatif . Jakarta: Gaung Persada.

Istisanah. (2016). Profesi Ibadah Haji dan maknanya. Jurnal Akhlak dan Tasawuf, 4-5.

Kotler, A. d. (2003). Dasar-dasar pemasaran. Jakarta: PT.INDEKS.

Leli, M. (2019). Strategi Pemasaran Dalam Prespektif Islam. Jurnal AT-TASYRI'IY, 1-2.

Manap, H. A. (2016). Revolusi Manajemen Pemasaran. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Muhamad. (2002). Manajemen Bank Syariah . Yogyakarta: UPP AMP YKPN.

Mukhtar, M. (2013). METODE PRAKTIS PENELITIAN DESKRIPTIF KUALITATIF. Jakarta Selatan: referensi (GP Press Group).

Mulyono, Heru. (2010). PENELITIAN Metode dan Analisis. semarang: cv agung.

Noor, M. (2018). Haji dan Umrah. Jurnal Humanioradan Teknologi, 3-5.

Nurul Huda, K. H. (2017). Pemasaran Syariah Teori dan Aplikasi. Jakarta: kencana.

Ogi, F.M. (2019). Strategi Marketing MIX Dalam Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Pada Minuman Kesehatan Instan Alvero). Jurnal EMBA, 3.

Oktafia, P. W. A. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Untuk Peningkatan Pangsa Pasar Produk Jelly Motif Pada UD. Sumber Abadi Kecamatan Gedangan Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Ekonomi Islam, 2-3.

Purhantara. (2010). Metode Penelitian Kualitatif Untuk Bisnis. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Purwanto. (2012). Marketing Strategic (Meningkatkan Pangsa Pasar). Jakarta: Platinum.

Stanton, W. J. (1994). Prinsip-prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Susianto, F. (2019). Analisis Produk Tabungan Haji dan Umrah dengan Akad Wadi'ah (Studi Kasus Bank Sumut KCP Marelan Raya). Jurnal FEB, 2-3.

Tjiptono, F. (2001). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi Press.

Wheelen, J. D. (2003). Strategi Managaement. Yogyakarta: Perpustakaan nasional : Katalog Dalam Terbitan.

Wildan Lutfi, J. K. (2021). Pengaruh Bauran Promosi Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Tiket Umrah (Studi Kasus Pada Travel Haji dan Umrah PT. Al-Ikhlas Nur Safaro). Jurnal Ilmu Ekonomi, 1-2.

Downloads

Published

26-07-2024

How to Cite

Sakum, S., Ainulyaqin, M., Achmad, L. I., & Mamun, S. (2024). Strategi Pemasaran Batara Haji Dan Umrah iB Bank Tabungan Negara Syariah Ditinjau Dengan Analisis SOAR. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(2), 2002–2009. https://doi.org/10.29040/jiei.v10i2.13259

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>