Analisis Peran Sertifikasi Halal Pada Bisnis UMKM Kabupaten Bekasi

Authors

  • Ica Camelia Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Listian Indiyani Achmad Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • MH Ainulyaqin Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • S Edy Universitas Pelita Bangsa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v10i2.13349

Keywords:

Certification, Halal, Business, MSME.

Abstract

This research aims to analyze the role of halal certification in developing MSME businesses in Bekasi Regency. Halal certification can provide consumer confidence, access to global markets, legal compliance, product differentiation and social work opportunities for MSME. This research aims to determine the role of halal certification in developing MSME businesses in Bekasi Regency and the factors that influence it. It is hoped that this research will provide theoretical and practical benefits for researchers, MSME entrepreneurs and MSME consumers in Bekasi Regency. Halal certification has an important role in the food and beverage industry, and can increase the reputation and sales of MSME. Compliance with halal standards can have a positive impact on consumer sales, market growth, access to international markets, and differentiation from competitors. The research method used in this journal is qualitative research with field research and library research designs. Data was collected through interviews, observation and documentation. The data analysis process was carried out using qualitative analysis methods, including data reduction, data display, data verification, thematic analysis and grounded theory. The research was conducted in Bekasi Regency with a focus on analyzing the role of halal certification in MSME. The results of this literature review show that the implementation of halal certification has a significant impact on the development of MSME.

References

Achmad, L.I, . dkk. (2016). Prinsip bisnis Islam adalah prinsip-prinsip dan nilai-nilai berdasarkan sumber-sumber Islam. https://www.researchgate.net/profile/Kuwat-Riyanto/publication/349291036_15th_Anniversary_PDIM_FEB_Universitas_Brawijaya/links/60286af192851c4ed56ddf9e/15th-Anniversary-PDIM-FEB-Universitas-Brawijaya.pdf#page=192%0A

Aditi, B. (2017). Analisis Pengaruh Inovasi Produk, Harga, Dan Sertifikasi Halal Terhadap Minat Beli Ulang Melaluikepuasan Konsumen Umkm Di Kota Medan.

Ayu, J. P. (2021). Perencanaan Model Bisnis pada UMKM dalam Mengembangkan Oleh-oleh Khas Bekasi. Journal of Research on Business and Tourism, 1(1), 75–89.

Azizuddin, I., & Ainulyaqin, MH (2022). Industri pariwisata halal: pendorong inovasi untuk halalpreneurs. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam , 8 (1), 106-116.

Bayunitri, B. I., & Malik, T. A. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Struktur Modal Pada Perusahaan Manufaktur Yang Listing Di Bursa Efek Indonesia. Star, 12(1), 49–58.

Fatmawati, F., Khasanah, S. N., Narti, N., & Maruloh, M. (2023). PEMANFAATAN PLATFORM MARKETPLACE UNTUK EKSPANSI BISNIS UMKM LOKAL. Jurnal AbdiMas Nusa Mandiri, 5(2), 77–82.

Fatmawati, P. P., Setiawan, F., & Nasik, K. (2023). Analisis Religiusitas, Kesadaran Halal, Literasi Halal, Dan Niat Berperilaku Dalam Memprediksi Pelaku Umkm Melakukan Sertifikasi Halal Di Kabupaten Bangkalan. Maro: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis, 6(1), 76–88.

Huda, N. (2012). Pemahaman Produsen Makanan tentang Sertifikasi Halal (Studi Kasus di Surakarta).

Husaeni, U. A., & Dewi, T. K. (2019). Pengaruh Pembiayaan Mikro Syariah Terhadap Tingkat Perkembangan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) pada Anggota BMT di Jawa Barat. BJRM (Bongaya Journal of Research in Management), 2(1), 48–56.

Irmawati, I., Frihatni, A. A., Melinda, M., Kumala, R., Ristiyana, R., Yulianti, M. L., Hardana, A., Ashari, M., Rukmini, M., & Hilda, H. (2022). Akuntansi Keuangan Tingkat Menengah.

Khairunnisa, H., Lubis, D., & Hasanah, Q. (2020). Kenaikan Omzet UMKM Makanan dan Minuman di Kota Bogor Pasca Sertifikasi Halal. Al-Muzara’ah, 8(2), 109–127.

Lestari, DST, Ainulyaqin, MH, & Edy, S. (2023). Peran Wirausaha Berjamaah dan Individu Berkarakter dalam Penguatan Industri Halal di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam , 9 (1), 325-338.

Malau, P., & Svinarky, I. (2020). Analisis Perspektif Hukum Pengurusan Sertifikasi Halal Dalam Upaya Perlindungan Konsumen. JUSTITIA: Jurnal Ilmu Hukum Dan Humaniora, 7(3), 547–559.

Margarena, A. N. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Sertifikasi Halal: Peran Mediasi Niat Berperilaku (Studi Pada UMKM di Kota Salatiga). UNS (Sebelas Maret University).

MH Ainulyaqin, Nur'aeni, AS Rakhmat, Sakum, & Sarwo Edy. (2023). Pelatihan Pembukuan Keuangan Sederhana Bagi UMKM Di Desa Telajung. Jurnal Pengabdian Pelitabangsa , 4 (2), 21-28. https://doi.org/10.37366/jabmas.v4i2.3133

MH Ainulyaqien, Kisanda Midisen, Sukron Mamun, Rini Setyowati, & Djoko Nugroho. (2021). Sosialisasi Penerapan E-Commerce Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM di Desa Karangmulya. Jurnal Pengabdian Pelitabangsa , 2 (01), 77-81. https://doi.org/10.37366/jabmas.v2i01.2523

Setyowati, R., Edy, S., Juariah, S., & Ainulyaqin, M. H. (2024). Pengembangan Ekonomi Kreatif UMKM Berbasis Pemanfaatan Potensi Sumber Daya Alam. Lentera Pengabdian, 2(01), 99-103.

Prasetyawati, Y. R., Setyaningtyas, E., Ayu, J. P., Sartika, K. D., & Adithia, S. (2021). Pelatihan Culinary Entrepreneur Dalam Mengembangkan Kinerja UMKM di Masa Pandemi. Journal Of Servite, 3(1), 31–43.

Prihatini, I. (2022). Pengaruh Label Halal, Kualitas Produk dan Promosi Terhadap Tingkatan Penjualan Produk Makanan dalam Persfektif Ekonomi Islam (Suatu Kajian Pada UMKM Kota Banda Aceh pasca covid-19). UIN Ar-Raniry.

Pujiono, A., Setyawati, R., & Idris, I. (2018). Strategi pengembangan umkm halal di jawa tengah dalam menghadapi persaingan global. Indonesia Journal of Halal, 1(1), 1–7.

Ramlan, R., & Nahrowi, N. (2014). Sertifikasi Halal Sebagai Penerapan Etika Bisnis Islami Dalam Upaya Perlindungan Bagi Konsumen Muslim. AHKAM: Jurnal Ilmu Syariah, 14(1).

Sayekti, N. W. (2014). Jaminan Produk Halal dalam Perspektif Kelembagaan. Jurnal Ekonomi Dan Kebijakan Publik, 5(2), 193–209.

Setyowati, A., & Anwar, M. K. (2022). Pengaruh literasi halal dan religiusitas terhadap minat konsumsi produk halal masyarakat kabupaten Madiun. LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 16(1), 108–124.

Soemitra, A., & Nawawi, Z. M. (2022). Studi Literatur Implementasi Sertifikasi Halal Produk UMKM. Jurnal EMT KITA, 6(1), 118–125.

Downloads

Published

15-07-2024

How to Cite

Camelia, I., Achmad, L. I., Ainulyaqin, M., & Edy, S. (2024). Analisis Peran Sertifikasi Halal Pada Bisnis UMKM Kabupaten Bekasi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(2), 1474–1484. https://doi.org/10.29040/jiei.v10i2.13349

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)